ביקורות תרבות

ביקורת סרטים: סרט שכל אחד/עיתונאי צריך לראות

קרדיט: פסטיבל ברלין.

סיפורו של "מר. ג'ונס" עוסק באמת, במחיר הוצאת האמת לאור. בליבו של הסיפור נתון עצם המהות העיתונאית. אמת מול שקר. לדווח או להבליג. לספר או לכסות על השקר. הסרט מעלה את האידאל העיתונאי מול מה שטבוע כל-כך במדיה העולמית, והישראלית בכלל.

הקשר בין תקשורת וכוח תמיד היה קשה ומורכב להבנה. אדרבא, בעולם לפני מלחמת העולם השנייה. במערכות המאכלות כל נפש של המשטרים הטוטליטריים. הסרט של הבמאית הפולניה אניישקה הולנד הוא מסוג הסרטים שצריכים לעורר דיון. שצריכים להציג בכל דיון, שיח ושיעור בנוגע לברית המועצות תחת סטאלין. בכל הקשר בנוגע לעיתונות חוקרת. הסרט המהפנט בהחלט מעורר חשיבה על תפקידה של העיתונות. אז והיום. על ערכיה, על דבקות בהם, על משמעותם ועל כישלון לדבוק בהם. על משמעות הערכה עיתונאית ועל מחיר הדיווח.

רוב הסרטים על עולם העיתונות תמיד מציגים מצג שווא של ניצחון הטובים (העיתונאים חושפי הפרשות) ותבוסת הרעים (נשואי הפרשות). אף סרט עד כה לא הציג את המחיר האמיתי שמשלמים העיתונאים האמיתיים. אלא שחקרו, אלא שהקריבו ולעיתים אלה שהוקרבו על מזבח האמת. אמירת האמת אינה קלה. בעיקר בעולם בו הון ושלטון הולכים כה טוב יד ביד. אחד המשפטים בו העיתונאי האידיאליסט עומד מובך נאמר ע"י דמותו של וולטר דורנטי, בגילומו של פיטר סארסגארד. "אתה צריך למצוא משהו להאמין בו" אומרת דמותו של דורנטי, המבוססת על עיתונאי זוכה פרס הפוליצר מטעם עיתון "הניו-יורק טיימס", לגיבור הסרט.

הסרט עצמו, כמו פשעי משטרו של סטאלין ודרך חשיפתם בהן הוא עוסק, מהפנט מתחילתו ועד סופו. גיבורו של הסרט, בגילומו המשכנע ומדויק של ג'יימס נורטון, מראה את זוועות ההולודומור, כמו גם את הבנאליות של הרוע של אינטרסים של ממשלות. פשעים פחות מוכרים לצופה המערבי. בתפקיד הרמיזה הרומנטית בסרט, ונסה קירבי ("הכתר") חוזרת לתפקיד תומך בעלילה עיתונאית לאחר סדרת "השעה" הבריטית. בכלל, רמת המשחק המהוקצעת בסרט מפעימה ומושכת את הצופה לתוך הסיפור. סיפור, כידוע, מבוסס על סיפור אמיתי.

ייחודיות הסרט הוא באותניות של הסיפור. הגיבור, עיתונאי עצמאי, לא מגיע לנחמה מסוימת ולניצחון עילאי. הוא במידה מסוימת אף מפסיד במערכת הגרסאות. למרות אמירת האמת, למרות המחיר שדיווחו גובה ממנו. הסיפור, במידה מסוימת, מספק תמונת מראה לעולם העיתונאי. רק בהינתן המחיר, יש להבין מה נדרש מהעיתונאי החוקר האמיתי. אומץ. אומץ וכאב. לבקשת הקהל התווספה הקרנה במסגרת הפסטיבל ב-21 באוקטובר. מהרו לפני שייגמר.

מערכת לתוך הלילה מוקירה תודה וכבוד לגארת' ג'ונס ונותנת חמישה כוכבים מתוך חמישה ל"מר. גו'נס" של אגניישקה הולנד

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"