אירופה בעולם תרבות

סופר המתח ג'ון לה-קארה מת מדלקת ריאות בגיל 89

לה קארה. קרדיט: shutterstock.

ביום ראשון בשבוע שעבר, משפחתו הודיעה על מותו בבית החולים המלכותי קורנוול במוצאי שבת. "אנחנו מתאבלים עמוקות על מותו" נמסר בהודעה לתקשורת. הסופר, ששירת בעצמו בשירותי הביון הבריטיים, נודע כאחד מגדולי סופרי המתח והריגול.

סופר המתח והריגול הבריטי ג'ון לה-קארה מת במוצאי שבת מדלקת ריאות בגיל 89 בבית החולים המלכותי קורנוול. כך עולה מדיווחי התקשורת הבריטית לפני שבועיים. עיתון הגרדיאן הבריטי הסביר כי לה-קארה חקר את המרחב בין הרטוריקה האידאלית של המערב בנוגע לחופש, והמציאות הקשה של הגנה על אותו חופש. בין ספריו הנודעים רשומים "המרגל שחזר מן הכפור", ו"החפרפרת".

סוכנו, ג'וני גלר, תיאר את לה קארה "כענק לא מעורער של הספרות האנגלית. הוא הגדיר את תקופת המלחמה הקרה ודיבר באומץ אמת לכוח בעשורים לאחר מכן…אני איבדתי מנחה, השראה והכי חשוב, חבר. אנחנו לא נראה אנשים כדמותו שוב".

נולד כדיוויד קורנוול בשנת 1931, לה קארה גויס לשירותי הביון הבריטים בשעה שלמד גרמנית בשוויץ בסוף שנות ה-40 של המאה הקודמת. לאחר שלימד בקצרה בתיכון איטון קולג', הוא הצטרף לשירות הדיפלומטי הבריטי בהפעלת, ניהול וגיוס מרגלים מעבר למסך הברזל הסובייטי ממשרד אחורי בבניין סוכנות ה-5MI ברחוב קורזון. בהשראת חברו לסוכנות, הסופר ג'ון בינגהאם, לה-קארה החל לפרסם רומנים תחת שם העט אותו אנו מכירים היום.

הדמות הראשונה, והמוכרת ביותר של ספרי לה-קארה, ג'ורג' סמיילי, עוצבה שתידמה לבינגהאם וכבר הוצגה בספרו הראשון "קריאה למתים" בשנת 1961. באותו ספר, הסוכן הבריטי מצליח להחכים בקרב מוחות על סוכן מזרח-גרמני.

בריאיון לעיתון הגרדיאן משנת 2013, לה קארה הסביר כי ספרו המוכר ביותר, "המרגל שחזר מן הכפור", הוא תוצר "דימיון מרדני שהגיע לקצה הרסן שלו בתחושת גועל פוליטית ובלבול אישי". לה-קארה הוסיף באותו מאמר כי "אך זו לא הייתה זווית הראייה שנלקחה ע"י התקשורת העולמית, שבקול אחד קבעה שהספר לא רק אוטנטי אלא סוג של מסר חושף מהצד השני, מה שהשאיר אותי לא לעשות כלום חוץ מלהחזיק חזק ולצפות, במעין תחושת יראת כבוד קפואה, בשעה שהוא טיפס לרשימת רבי המכר ונתקע שם, בזמן ש'מומחה' אחר 'מומחה' הכתיר אותו כדבר האמיתי".

בשנת 2016 לה-קארה פרסם אוטוביוגרפיה נוקבת בשם "מנהרת היונים", בה הוא פירט על יחסיו המורכבים עם אביו הנוכל, ועם אמו שנטשה אותו בגיל חמש. בהתאם, הוא תיאר את חייו ממפעיל סוכנים לסופר. שנה לאחר מכן, בשנת 2017, לה-קארה חזר לדמותו של סמיילי בפעם האחרונה, ב"מורשת של מרגלים", שמבקר בשנית בעלילת המבצע הכושל שהעלה את לה-קארה בזירת רומני המתח.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

מערכת מגזין לתוך הלילה