אסיה בעולם

הונג קונג: הממשל בחסות סין ממשיך בהידוק האחיזה בתקשורת

טייקון התקשורת ג'ימי לאי באחד המעצרים. קרדיט: /Kenny Huang Studio Incendo.

הממשל ההונג קונגי פרסם כי מנהל רשות השידור הציבורית, לאונג קה-וינג, יפסיק את תפקידו חצי שנה לפני תום חוזה העסקתו. במקביל, בית המשפט העליון בהונג קונג סירב לשחרר בערבות את טייקון התקשורת ג'ימי לאי בגין עבירות לכאורה על החוק לביטחון לאומי. על עיתונאים של שני גופי תקשורת באזור הסמי-אוטונומי נאסר להיכנס לשימוע בעניינו של חבר מועצה מחוזית ש"הפריע לשוטר בעת מילוי תפקידו" בהפגנה ב-2019 בעת מעצר סטודנט.

תהליך הידוק האחיזה על התקשורת ע"י הממשל בהונג קונג נמשך. סוכנות הידיעות העצמאית "הונג קונג פרי פרס" דיווחה ביום שישי האחרון (19.02) כי בית המשפט העליון של הונג קונג סירב לשחרר בערבות את טייקון התקשורת ג'ימי לאי. לאי, בן 73, נעצר בדצמבר שנה שעברה בגין עבירות לכאורה על החוק לביטחון לאומי בהונג קונג. השופטת, אנתיאה פאנג, קבעה שאין מספיק הוכחות שלאי יימנע מפעולות "המסכנות את הביטחון הלאומי" אם ישוחרר. לאי עצמו שוחרר לתקופה קצרה לאחר תשלום ערבות בסך עשרה מיליון דולרים הונג קונגים (כ-4,220,667 שקלים) ב-23 בדצמבר, אך הוחזר למאסר לאחר שהממשל ערער על ההחלטה ב-31 בדצמבר. לאי, ושישה מחוקקים מהאופוזיציה לשלטון, נמצאים כעת במשפט מקביל לעבירות המיוחסות למידת השתתפותם בצעדת המחאה הלא-חוקית באוגוסט 2019.

ברשת ה-BBC הבריטית דיווחו בדצמבר שנה שעברה כי לאי נעצר "בחתירה יחד עם כוחות זרים לסיכון הביטחון הלאומי" דרך היומונים שברשותו ודרך הרשת החברתית טוויטר בתחילת דצמבר שנה שעברה, ובית הדין לערעורים סופיים טען כי השופט ששחרר לראשונה את לאי בערבות "אולי טעה". ב-BBC הוסיפו כי מאז מאסרו באוגוסט שנה שעברה- לאי הגיע ויצא מבתי המשפט באזור הסמי-אוטונומי פעמים רבות. ע"פ סוכנות הידיעות רויטרס, האישומים האחרונים נגד לאי, שהתקבלו ביום רביעי האחרון בשעה שהיה במאסר, נוגעים לחשד שסייע לתריסר פליטים, חלקם הוגדרו "פליטים פוליטיים", שנתפסו ע"י סין בלב ים שנה שעברה בעת בריחתם לעבר טאיוואן.

בד בבד, קציני ביטחון בבית משפט שופט שלום בהונג קונג (המקבילה לבית משפט השלום הישראלי -מל"ה) מנעו את כניסתם של לפחות שני עיתונאים לשימוע ביום רביעי האחרון (17.02) בטענה להגנה על עדותו האנונימית של שוטר במקרה. היומונים "אפל דיילי" ו"סטנד-ניוז", המזוהים עם התנועה בעד דמוקרטיה, דיווחו כי השומרים במקום מנעו מאנשיהם להיכנס לשימוע שעסק בעניינו של חבר מועצת מחוז טין, וונג הוק-לאי, שהפריע לשוטר בעת מילוי תפקידו בעת מעצר הסטודנט קית' פונג בהפגנה באחד ממחוזות הקולוניה הבריטית-לשעבר בשנת 2019. נכון לכתיבת שורות אלה, סוכנות הידיעות העצמאית "הונג קונג פרי פרס" דיווחה כי עדיין לא ברור מי נתן את ההוראה. לשוטר "A" ניתנה רשות ע"י בית המשפט להעיד מאחורי פרגוד, אך לא היה ניתן לכסות באופן מלא את פרצופו של השוטר. מתוך שבעת המושבים שיועדו לעיתונאים בהזמנה- רק הארבעה שהורשו להיכנס אוישו.

בהתאם, הממשל בהונג קונג הודיע כי לאונג קה-וינג, מנהל תאגיד השידור הממלכתי בהונג קונג (RTHK), יסיים את תפקידו חצי שנה מוקדם מהמצופה- עד סוף חודש פברואר, ולא באוגוסט. בהודעה לתקשורת ביום שישי האחרון (19.02), הממשלה ההונג קונגית פרסמה כי סיום העסקת קה-וינג, שנקבע לאוגוסט, "נפתר מוקדם בהסכמה משותפת". זאת ימים לאחר שרשות השידור הסינית אסרה על שידורי BBC בשטחה. לאחר גל מחאות 2019, הממשל בהונג קונג הידק את אחיזתו, ובהתאם את הביקורת, על תאגיד השידור.

מאז אותו גל מחאות למען דמוקרטיה בהונג קונג, תכנית הסאטירה Headliner, שהחלה את שידוריה ב-1989, הורדה מהמסך לאחר פרקים ביקורתיים כלפי משטרת הונג קונג. יוצר הדוקומנטרי באו צ'וי עומד לדין בעוון יצירה לכאורה של הצהרות מזויפות עבור תכנית תחקירים בפרק שנגע במתקפת יואן לונג ב-2019, אירוע בו מפגינים הותקפו. במקביל, הוארכה תקופת ההשעיה של עיתונאית התאגיד נבלה קוסר, הידועה בביקורת כלפי בכירים בממשל, והחקירה בעניינה עדיין מתמשכת.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

מערכת מגזין לתוך הלילה