בארץ

שני ארונות קבורה מעוטרים לבני מעמד גבוה מהתקופה הרומית התגלו בספארי ברמת גן

קרדיט: יולי שוורץ, רשות העתיקות.

הארונות, המתוארכים לפני 1800 שנים, התגלו במסגרת עבודות לבניית מתחם חדש לבית החולים לחיות בר במקום. עוד הסתבר שהארונות הועברו בעבודות קודמות למקום מאזור חניון הספארי.

ארונות קבורה מעוטרים בני כ-1800 שנה- מהתקופה הרומית- התגלו לפני שבועיים בספארי ברמת גן במהלך עבודות תשתית לבניית מתחם חדש לבית החולים לחיות בר. ארונות הקבורה נושאים עיטורי דיסקוס ,סמל הגנתי בליווי הנשמה לעולם הבא, וגרלנדות, או זרי פרחים. עיטור שכיח על קברים בתקופות היוונית והרומית. ארונות הקבורה, שככל הנראה נעשו מאבן מהרי יהודה או השומרון, נבנו כחיקוי מקומי לארונות השיש הפרוקונסי היוקרתיים, המוכרים מאזור מרמרה שבטורקיה.

ברשות העתיקות הסבירו כי "שני הארונות שנמצאו יחד, נושאים שניהם את אותו העיטור, ויתכן כי הקברים נבנו עבור בעל ואשתו, או עבור בני משפחה. מקור הארונות לא ידוע, אך נראה כי הקבורה נעשתה בסמוך לספארי, באזור מסובים – שבה, בתקופה הרומית, שכנה בני ברק העתיקה, המוכרת לנו מהגדת הפסח", והוסיפו כי הארונות נקברו כאשר העיטורים עליהם אינם שלמים. "זוהי למעשה עבודת ההכנה לעיטור המקובל של אשכול ענבים, אך מסיבה שאינה ידועה המלאכה לא הושלמה. האם היה זה מוות בטרם עת, שגרם להשמשה של הארונות עוד לפני השלמתם? לעולם לא נדע" נכתב בחשבון הפייסבוק של רשות העתיקות.

קרדיט: יולי שוורץ, רשות העתיקות.

"הגענו והבנו שמדובר בממצא מדהים" אמר עוזי רוטשטיין, איש היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות, והוסיף: "מדובר בשני ארונות קבורה, עשויים מאבן כמובן, מייצור מקומי. שני ארונות שמחקים בסגנון שלהם ארונות שיש פרוקונסים, מים מרמרה. מי שיכל היה להרשות לעצמו את הארונות ההם מהשיש זה באמת השמנה והסלתה, מאחר שמדובר בארונות קבורה יקרים. ארונות הקבורה האלה, שאנו מדברים עליהם היו חיקוי. כמו שאמרתי, היו כמובן זולים יותר".

עם התחלת העבודות לבניית המתחם החדש של בית החולים, הקבלן חשף את הארונות. למקום הוזעקו מפקחי היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות, אלון קליין ורוטשטיין, שקבעו מאיכות האבן והעיטורים כי מדובר בארונות קבורה של המעמד הגבוה. בד בבד, עובדי הספארי הוותיקים התוודו כי נתקלו לפני 25 שנים בארונות, אך באזור החניון של הספארי. כלומר הארונות הוזזו ממקומם המקורי. 

Print Friendly, PDF & Email

About the author

מערכת מגזין לתוך הלילה