בארץ תחקירים

שבוע 32 להפגנות נגד ראש הממשלה: אלפים בירושלים, מאות בקיסריה

הצועדים בירושלים. קרדיט: גיתי פלטי, קומי ישראל.

למרות הסגר, במוצאי שבת האחרונה עדיין יצאו אלפים ברחבי הארץ בכיכרות ובצמתים להפגין נגד ראש ממשלה נאשם בעבירות חמורות מזה השבוע ה-32 ברציפות. מוקדים מרכזיים נרשמו בתל אביב, בקיסריה ובבירת ישראל. בירושלים, שוטרים פצעו מפגינים בעת פיצוץ צוללות מתנפחות ומפגין פונה לטיפול רפואי עקב פגיעת זרנוק מכת"זית בעינו.

גם בשבוע ה-32 גדשו אלפים את הכיכרות, הגשרים והצמתים במחאה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, הנאשם בעבירות חמורות בתיקי 1000, 2000 ו-4000. המוקדים המשמעותיים התמקדו בתל אביב, ירושלים וקיסריה- מול מעונו הפרטי של נתניהו. בירושלים, לראשונה מזה מספר שבועות הופעלה מכת"זית על מפגינים בשעה שניסו לעבור מחסום לעבר מתחם המחאה המרכזי בסמיכות למתחם מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור. מפגין, כבן 35, נפגע בעינו מהמכת"זית ופונה לקבלת טיפול רפואי בבית חולים.

ממשטרת ישראל נמסר בנוגע לליל המחאות בירושלים: "הערב התקיימה מחאה סמוך למתחם רה"מ בבלפור במהלכה בעת שצעדו מאות משתתפי המחאה מכיוון גשר המיתרים  לכיוון כיכר פריז, בחרו חלקם להפר את הסדר תוך אלימות ועימותים עם כוחות המשטרה. בין היתר, ביקשו הצועדים לפרוץ את חסימת המשטרה סמוך לבית הנשיא שם תוך אלימות ויידוי חפצים לעבר השוטרים, וניסיונות להעביר את המייצגים אותם נושאים החלה הפרת סדר במהלכה הותקף קצין משטרה ונפצע בפניו. הקצין המשיך במשימתו יחד עם עמיתיו המפקדים והשוטרים להשבת הסדר ורק לאחר מכן פינה עצמו לטיפול רפואי. במהלך הפרת סדר זאת נאלצו השוטרים לפעול לפיזורם של המפגינים תוך שימוש באמצעים להשבת הסדר במקום", והוסיפו: "במהלך הערב נעצרו על ידי המשטרה שני חשודים בגין הפרת סדר ותקיפת שוטרים. כבר בתחילת צעדת המוחים מכיוון גשר המיתרים נעצר חשוד בגין הפרת סדר ותקיפת שוטרים והועבר לחקירה. בהמשך, במהלך הפרת הסדר סמוך לבית הנשיא נעצר חשוד נוסף בגין תקיפת שוטרים כשהוא על פי החשד בהשפעת אלכוהול וברשותו חומר חשוד כסם".

קיסריה. קרדיט: התנועה לאיכות השלטון.

תנועת הצעירים "קומי ישראל" התייחסה לאירועים בירושלים: "הערב, בצעדה שעברה ברחוב הפורצים המשטרה החלה לבצע מעצרים פוליטיים נגד מפגינים בולטים ובהמשך הפעילה אלימות ברוטלית כולל שימוש במכת״זית בקור הירושלמי ממנה נפצע אחד המפגינים בעינו ופונה לבית החולים", והוסיפו: ״נתניהו שוב מפעיל את משטרת ישראל על מנת לדכא את המחאה נגדו כי הוא מריח את סופו הפוליטי. מצער מאד שבמקום לטפל בפשיעה האמיתית משטרת ישראל עסוקה באלימות משולחת רסן נגד מפגינים שומרי חוק. מוטב שבמקום להפיץ שקרים המשטרה תטפל בפשיעה בחברה הערבית".

בקיסריה. קרדיט: מגזין לתוך הלילה.

התנועה לאיכות השלטון התנועה לאיכות השלטון התייחסה לשימוש במכת״זית בכינון ישיר כלפי המפגינים בירושלים נגד נתניהו: ״אנחנו דורשים ממפכ״ל המשטרה לערוך בחינה מחודשת ומעמיקה של אופן השימוש באמצעים השונים לפיזור הפגנות, ולהקפיד ביתר שאת על נהלי המשטרה להפעלת כלים אלה. בכל מקרה, יש להימנע משימוש במכת״זית ככל האפשר, ולעשות את מה שנדרש כדי למנוע פגיעות קשות במפגינים ובשלמות גופם", וקבעו: "אסור לאפשר לאלימות משטרתית לדכא מחאה דמוקרטית״.

יש לציין כי במקביל להפגנות נגד ראש הממשלה, התקיימו בירושלים גם מספר הפגנות- חלקן ע"י מפגינים על מות אהוביה סנדק.

בירושלים. קרדיט: קומי ישראל.

בקיסריה, הפגינו מאות משתתפים בהפגנה בראשות התנועה לאיכות השלטון נגד נתניהו. תחילה צעדו המפגינים מכיכר הראלי, עד הגעה למתחם ההפגנה בסמיכות לביתו הפרטי של ראש הממשלה. המפגינים קראו "ביבי לך" ו-"לוקחים לעניים, נותנים לעשירים, איזו ממשלה של מושחתים".  

יו"ר התנועה לאיכות השלטון,ד"ר עו"ד אליעד שרגא, בהפגנה בקיסריה. קרדיט: מגזין לתוך הלילה.

יו״ר התנועה לאיכות השלטון, עו״ד ד״ר אליעד שרגא, נאם בהפגנה בקיסריה וסיפר על הדיון שהתקיים השבוע בבג״ץ הצוללות: ״השופטים היו מאוד קשובים והכירו את החומר על בוריו – מה שנתן תחושה טובה. אני לא נביא אבל מאוד מקווה שלאור השאלות הקשות ששאלו השופטים את המדינה – נקבל צווים על תנאי", והוסיף: "עוד הוכח השבוע שנתניהו קיבל מתנה אסורה מבן דודו – גם היועמ״ש הבין זאת לבסוף. המתת שנתניהו קיבל בפרשת הצוללות הוא מתת מתמשך. הוא קיבל סכום שקרוב ל-25 מיליון שקל, והיועץ המשפטי לממשלה לא רואה את המתנה. לא להאמין. אני מאוד מקווה שהשופטים ראו את התמורה ושנוכל לחגוג בשבוע הבא צווים על תנאי בפרשת המניות והצוללות״.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"