בארץ

המשרד להגנת הסביבה הוציא צו מנהלי לחברת כרמל אולפינים מקבוצת בז"ן במפרץ חיפה

קרדיט: אילן מליסטר, המשרד להגנת הסביבה.

בעקבות חריגות והפרות של תנאי היתר הפליטה. המשרד ישקול נקיטה באמצעי אכיפה נוספים. השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל: "לא נהסס לנקוט בכל הכלים  העומדים לרשותנו כדי להבטיח סביבה נקייה ממזהמים למען בריאות הציבור".

המשרד להגנת הסביבה פרסם שלשום (31.01) כי מחוז חיפה של המשרד הוציא באחרונה צו מנהלי מכוח סעיף 45 לחוק אוויר נקי לחברת כרמל אולפינים (כאו"ל) מקבוצת בז"ן שבמפרץ חיפה, בגין הפרת תנאי היתר הפליטה. המשרד פירט כי הצו הוצא לאחר שהחברה לא התקינה אמצעים להפחתת פליטות תחמוצות חנקן בשלושת דודי הקיטור שבמפעל, ולא עמדה בערך הפליטה של תחמוצות החנקן, באופן שגרם "לזיהום אוויר חזק ובלתי סביר".

כזכור, שני מקורות פליטת תחמוצות החנקן העיקריים של חברת כרמל אולפינים הם דודי הקיטור ותנורי הפיצוח. במסגרת היתר הפליטה, החברה נדרשה להגיש תכנית ולהתקין אמצעים להפחתת הפליטות מדודי הקיטור עד לראשון בינואר 2021. אך הדבר לא בוצע במועד שנקבע. כמו-כן, נקבע קצב פליטה שעתי העומד על 47 ק"ג לשעה לכלל מתקני החברה והשימוש בתנורי הפיצוח הוגבל לשמונה מתוך עשרה תנורים בכל עת. התקנת אמצעי הטיפול בדודי הקיטור הייתה אמורה להביא להפחתה משמעותית של תחמוצות החנקן.

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, התייחסה לצו: "לא נאפשר כל חריגה או הפרה של תנאי היתר הפליטה לאוויר שניתנו למפעלים, ונפעל כדי להפחית את הפליטות באופן מיידי", והוסיפו: "לא נהסס לנקוט בכל הכלים העומדים לרשותנו כדי להבטיח סביבה נקייה ממזהמים למען בריאות הציבור".

בעבר, החברה פנתה אל המשרד מספר פעמים בבקשה לדחות את מועד התקנת אמצעי הפחתת הפליטות של דודי הקיטור עד למאי 2022 בשל האילוצים הנובעים מהתפרצות הקורונה וכן מה שהגדירה כ"קשיים כלכליים" שאליהם נקלעה. לאחר שהמשרד דחה את בקשותיה, פנתה החברה ימים ספורים לפני מועד כניסת הדרישה לתוקף, והציעה כי במסגרת התקנת אמצעים להפחתת פליטות היא תבצע הפחתה משמעותית יותר של הפליטות מתנורי הפיצוח. זאת תחת ההפחתה הצפויה מדודי הקיטור.

בהתאם, המשרד בחן את הצעת כאו"ל, שהפחתת תחמוצות החנקן מתנורי הפיצוח- בנוסף להפחתה הצפויה מדודי הקיטור החל ממאי 2022- תביא לכך שפליטות תחמוצות החנקן ממתקני החברה יצומצמו בכמות משמעותית  עד לתום תוקף היתר הפליטה בשנת 2023. ע"פ ההצעה, הפליטות יהיו נמוכות יותר מאלה אשר היו צפויות על פי דרישות היתר הפליטה. מנגד, המשרד מצא כי לא ניתן להסתפק באמצעים אלה, וכי בנוסף לכך יש להוריד את קצב הפליטה השעתי לכלל מתקני החברה בהתאמה.

בד בבד, נמצא כי החל מהראשון בינואר 2020 החברה הפרה את תנאי היתר הפליטה בכך שלא התקינה את האמצעים הנדרשים- מחוז חיפה במשרד להגנת הסביבה שלח לחברה התראה והזמנה להעברת טיעונים בכתב בדבר כוונת המשרד לנקיטת אמצעי אכיפה בגין הפרות אלו. בנוסף, במשרד הוסיפו כי נשקלת האפשרות לנקוט נגד החברה אמצעי אכיפה נוספים, מעבר להוצאת הצו, ובכלל זה הטלת עיצום כספי.

בעמותת "שומרי הבית" הגיבו להוצאת הצו: "יישר כוח למשרד להגנ״ס שממשיך במדיניות האכיפה כנגד המזהמים. המשרד הודיע לפני זמן קצר על צו מנהלי לחברת כרמל אולפינים", וקבעו: "מפעלים פטרוכימיים – לא באזורים מיושבים".

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"