בארץ

האם אישרו, ומי אישר, ליועץ הניו מדיה של ראש הממשלה שימוש בצ'קלקה?

קרדיט: אסדי עמאר בטלגרם, צילום מסך

בשבועות האחרונים, ובצל המלחמה, תועד יועץ הניו-מדיה של ראש הממשלה, טופז לוק, עם צ'קלקה. זאת בחריגה מההגדרה היבשה של החוק. האמון למתן אישור לשימוש באמצעי שכזה הוא משרד התחבורה. התנועה לאיכות השלטון פנתה לאחרונה ליועמ"ש ולשרת התחבורה לביטול ההיתר. המשרד מסר בהודעה כי ללוק אושר השימוש בצ'קלקה, אך לא מסר את מסמך האישור.

בעת האחרונה, ובמהלך מלחמת "חרבות ברזל", תועד ברשתות החברתיות יועץ ניו מדיה של ראש הממשלה, טופז לוק, נוהג על צ'קלקה (פנס כחולה מהבהב) בכבישי ישראל. כך היה גם בתיעוד חילופי דברים בין היועץ לבין משפחות חטופים. זאת בהחרגה מסוימת של החוק היבש.  ע"פ אתר "כיכר השבת" הזכאים לקבל צ'קלקה הינם אלו שתפקידם מוגדר כמציל חיים, או בלשון בחוק: "בעל תפקיד הממלא תפקיד הכרוך בהצלת חיי אדם ו/או בטחון המדינה, אשר נוכחותו הדחופה במקום מסוים חיונית והכרחית לאור הסמכויות המוקנות לו בלבד. וכן בעל תפקיד שנוכחותו הדחופה במקום מסוים חיונית והכרחית לצורך קבלת החלטות הרות גורל". במקביל, על הנהגים ברכבים עם סירנות, מה שעשוי להיקרא רכב מבצעי או רכב ביטחון, יש לחתום על מסמך כשרות מבצעית, זאת לאחר שהוא עבר קורס בנידון והבין את המשמעות לנהוג ברכב מבצעי.

עוד נכתב כי מתוך 1500 הזכאים לשימוש באמצעי משנת 2023 ניתן למנות שרי ממשלת ישראל, סגני שרים, משרד ראש הממשלה, המשרד לביטחון פנים – מנהל אגף אגף הביטחון, חירום וסייבר, משרד החוץ – חברת מיקור חוץ. במשרד הביטחון ראש רשות חירום לאומית במשרד הביטחון, ראש המטה לביטחון לאומי במשרד הביטחון, ראש המלמ"ב (הממונה על הביטחון) ומנכ"ל משרד הביטחון גם זכאים. במשרד המשפטים מעמד היועץ המשפטי לממשלה, המשרד לחקירות שוטרים – רכב מבצעי, החוקר הראשי של משרד התחבורה וגם – קצת מפתיע – בכירים בחברת החשמל ורשות שדות התעופה. בכנסת לדוגמא, לקצין הכנסת מגיע, כמו גם ליו"ר ועדת חוץ וביטחון, יו"ר האופוזיציה ורכבים מבצעיים של משמר הכנסת. משום מה, לא כתוב יועץ ניו מדיה. מנגד, בדו"ח משרד התחבורה משנת 2023 בנושא נכתב: "הרשימה אינה כוללת את כל הגופים מקבלי ההיתרים, שכן ישנם גופים שלא ניתן לפרסם את שמם כמי שקיבלו היתר, וזאת מטעמים של שמירה על ביטחון המדינה".

באותה כתבה נטען ע"י משרד התחברוה כי "ועדת פנס כחול מורכבת מגורמים בכירים ומקצועיים, שדנים בבקשות לעומקן. בוועדות נוכחות יועצות משפטיות של משטרת ישראל ומשרד התחבורה, במטרה לוודא שהוועדה פועלת לפי הנוהל. אישור שימוש בפנס כחול ניתן לתקופה קצובה, רק לבקשות שעומדות בקריטריונים ועברו את אישור הלשכה המשפטית", והוסף: "המידע אודות הסיבות לאישורים ומספרם מופיעות בפרוטוקולים של הוועדה, הכוללים מידע מסווג ו/או רגיש ולכן אינו מפורסם, גם לא במסגרת חוק חופש המידע".

במקביל, לאחרונה פנתה התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועמ"ש, עו"ד גלי בהרב מיארה, ולשרת התחבורה, מירי רגב, בבקשה כי יתבטל ההיתר שניתן למר לוק, וכי יפורסמו עיקרי ההחלטה ונימוקיה של הוועדה לאשר את מתן ההיתר למר לוק. "לטענתנו, מר לוק אינו נמנה על רשימת בעלי התפקידים אשר נקבעו בנוהל כזכאים למתן היתר לנסיעה עם צ'קלקה, וכן אינו עומד בתבחינים אשר נקבעו בנוהל של משרד התחבורה לטובת קבלת היתר מהוועדה. לכן, עולה חשש כבד שמא, מר לוק קיבל את ההיתר בניגוד לנהלים" נכתב בהודעת התנועה בנושא.

בעיתון "דהמרקר" נטען כי האמצעי נהפך לסמל סטטוס עבור מקורבים כאלה ואחרים. בינתיים, ממשרד התחבורה נמסר למגזין לתוך הלילה: " ועדה משותפת של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ומשטרת ישראל מאשרת את בעלי התפקידים הזכאים להחזיק ברכב בפנס כחול מהבהב (צ׳קלאקה). האישורים ניתנים לתקופות קצובות, בהתאם לקריטריונים  שנקבעו ואושרו על ידי הלשכות המשפטיות של משרד התחבורה ומשטרת ישראל. ליועץ ראש הממשלה, טופז לוק ניתן היתר לנשיאת פנס כחול במסגרת תפקידו לאחר שהועדה קבעה כי הוא עומד בכל התנאים שנקבעו למתן ההיתר". למרות בקשת המגזין, לא הוצג מסמך אישור הפעלת צ'קלקה מצד הועדה למר. לוק.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"