בארץ תרבות

לראשונה בישראל: התגלה מטבע רומי נדיר מלפני 1850 שנה הנושא את דיוקנה של אלת הירח בחוף הכרמל

שרביט עם המטבע. קרדיט: דפנה גזית ויניב ברמן, רשות העתיקות.

המטבע, בו מוצגים מזל סרטן ודיוקנה של אלת הירח לונה, מהווה חלק מסדרת מטבעות של גלגל המזלות. המטבע התגלה בסקר שעורכת רשות העתיקות בים, והוטבע בשנה השמינית לשלטונו של הקיסר הרומי אנטונינוס פיוס. מנהל היחידה לארכיאולוגיה ימית ברשות העתיקות: "זו הפעם הראשונה שמתגלה מטבע כזה בים בישראל, והוא נדיר באוצרות המדינה".

מטבע רומי נדיר בן 1850 שנה, הנושא את מזל הסרטן ואת דיוקנה של אלת הירח לונה, התגלה לראשונה בישראל בחוף הכרמל. רשות העתיקות הודיעה אמש (25.07) כי המטבע נמצא במצב שימור "יוצא דופן" במסגרת סקר ארכיאולוגי שעורכת רשות העתיקות בים, אשר מטרתו להציל עתיקות מהפיתוח המואץ. על המטבע, שנטבע בשם הקיסר אנטונינוס פיוס, מופיע התאריך "שנת 8"- השנה השמינית לשלטונו של הקיסר- כלומר 144-145 לספירה. בהתאם, ברשות הסבירו כי המטבע הוא חלק מסדרה של 13 מטבעות, בהם מתוארים 12 המזלות השונים, וכן מטבע נוסף, בו מתואר כל גלגל המזלות.

הקיסר אנטונינוס פיוס, שטבע את המטבע, היה קיסר רומא ששלט בין השנים 138- 161  לספירה. בשונה מקודמיו, הוא לא היה איש צבא, ולא השתתף מעולם בלחימה. תקופת שלטונו הייתה שיא הפאקס-רומאנה (או השלום הרומאי), התקופה השלווה ביותר בכל היסטוריית הקיסרות הרומית. גישתו של אנטונינוס לניהול האימפריה הרומית הייתה שונה, בכך שהוא העדיף לנהל את כל משברי החוץ באמצעות נציבי הפרובינציות, ולמעשה לא יצא כלל מרומא. הוא עודד ויזם בניה של מקדשים, תיאטראות, מבני קבורה מפוארים (מאוזולאום) וקידם את המדע והפילוסופיה. בתקופתו, הוקלו במידה רבה יחסי הקיסרות עם היהודים, גזירות קודמו אדריאנוס בוטלו, ואושרה ליהודים ברית מילה. הקלות אלו, הביאו לקשרי ידידות בין הקיסר ורבי יהודה הנשיא. כאמור, פיוס ירש את השלטון מידי אביו המאמץ אדריאנוס, הקיסר הרומי שבתקופת שלטונו התרחש דיכוי מרד בר כוכבא.

מנהל היחידה לארכיאולוגיה ימית ברשות העתיקות, יעקב שרביט, מסר כי "זו הפעם הראשונה שמתגלה מטבע כזה בים בישראל, והוא נדיר באוצרות המדינה", והוסיף: "לאורך חופי הים התיכון במדינת ישראל, ובמרחב הימי שלה, יש אתרים וממצאים ארכיאולוגיים רבים, המספרים על קשרים שהתקיימו כאן בתקופות קדומות בין נמלי הים התיכון והארצות שלאורכו. ממצאים אלה, ששקעו למצולות ונעלמו מעין אדם במשך מאות ואלפי שנים, השתמרו בצורה מדהימה, חלקם נדירים ביותר, והגילוי שלהם משלים לנו חלקים בפאזל ההיסטורי של תולדות הארץ".

דיוקנו של פיוס. קרדיט: דפנה גזית ויניב ברמן, רשות העתיקות.

מנהל רשות העתיקות, אלי אסקוזידו, התייחס לפעילות הימית: "בעשור האחרון, מדינת ישראל משנה את תפיסתה את הים. כעת, כבר ברור שהים אינו קו גבול שלה, אלא הוא חלק משמעותי עבורה, בהיבטים בטחוניים, אסטרטגיים, כלכליים – וגם בהיבטי מורשת. זהו מרחב של אוצרות טבע ונכסי תרבות שיש לחקור אותו ולהגן עליו, למול מגוון האינטרסים ופוטנציאל הפיתוח", וקבע: "כחלק מתהליך זה, בוצע הסקר הימי בחיפה. המטבע הנדיר שנחשף במהלכו, הוא תזכורת מרהיבה לחשיבות הסקר."

Print Friendly, PDF & Email

About the author

מערכת מגזין לתוך הלילה