בארץ

יממה לפני: הטכניון ביטל אירוע סטודנטיאלי בבית הסטודנט שהיה אמור להתקיים בערב שישי האחרון עקב טענות לחילול שבת

פוסטר המסיבה בדף הפייסבוק של אגודת הסטודנטים. קרדיט: דף הפייסבוק אס"ט.

כ-200 כרטיסים כבר נקנו בעת הביטול. אגודת הסטודנטים בטכניון: "הטכניון (שבבעלותו בית הסטודנט) החליט לבטל את האירוע בגלל שהוא מחלל שבת". מנגד, מטעם הטכניון נמסר כי "כשהאירוע נערך בערב שבת, כל אלו מחייבים גם היתר מיוחד לעבודה בשבת והיערכות מקדימה", וצידדו בשיקולי היערכות אבטחה, סדרנות ובטיחות.

הנהלת הטכניון הורתה על ביטול מסיבת סלסה שאורגנה ע"י אגודת הסטודנטים בטכניון (אס"ט) שהייתה אמורה להתקיים בערב שישי האחרון (21.07) בטענה שהמסיבה מהווה חילול שבת. האירוע עצמו בוטל יממה לפני קיומו. ע"פ המארגנים, בהנהלת הטכניון הוסבר להם כי הוחלט על ביטול האירוע עקב פניה מרב בית הכנסת בטכניון.

אס"ט הודיעה ברשתות החברתיות כי "רצינו לעשות מסיבת סלסה ביום שישי כדי שגם בתקופת המבחנים תהיה לנו דרך לשבור את השגרה העמוסה, מתוך הרציונל שביום שבת אין מבחנים וסטודנטים לא יפגעו. בשבועיים האחרונים עבדנו מאוד קשה בשיתוף עם לטינו-ביט כדי לגרום לזה לקרות", וציינו: "לצערנו, הטכניון (שבבעלותו בית הסטודנט) החליט לבטל את האירוע בגלל שהוא מחלל שבת".

"הביטול הזה לא מקובל עלינו ואנחנו נמצאים בשיח מול הטכניון כדי שזה לא יקרה יותר. אנחנו נמשיך לעבוד קשה ולהרים אירועים שוברי שגרה, כיפים ומעניינים לטובת כלל הסטודנטים" הוסיפו באגודה. האירוע עצמו פורסם בשבועות האחרונים ברשתות החברתיות, וכ-170 כרטיסים כבר נקנו בעת קבלת ביטול המסיבה.

מנגד, מטעם הטכניון נמסר כי המסיבה בוטלה משום שנודע להנהלת הטכניון על קיומה באיחור, וכי לא נותר די זמן להוציא היתרי עבודה בשבת לצוותי האבטחה והניקיון במקום. מהטכניון נמסר בתגובה לפניית עיתון הארץ בנושא כי המוסד האקדמאי "מקדם בברכה מסיבות ופעילויות חברתיות של הסטודנטים בקמפוס בכל ימות השבוע. אירוע מהסוג המדובר מחייב לפי חוק היערכות בהיבטי בטיחות, אבטחה וסדרנות. כשהאירוע נערך בערב שבת, כל אלו מחייבים גם היתר מיוחד לעבודה בשבת והיערכות מקדימה", וטענו: "נשמח לפעול לקבלת היתרים אלו מבעוד מועד מהרשויות המתאימות בתיאום עם אגודת הסטודנטים".

דוד ברויז, מנהל ובעלי חברת לטינו-ביט שעבדה בשיתוף עם אס"ט להפקת המסיבה הלטינית, אמר למגזין לתוך הלילה כי "התקשרו אליי והודיעו לי על ביטול האירוע ביום חמישי. גורם מטעם האגודה טען שסיבת ביטול האירוע היא שרב בית הכנסת של הטכניון ביקש שיפסיקו את הפעילות. זו ההודעה הראשונית שהייתה. יש הרבה אנשים כואבים מהעניין הזה. הכנה של שבועיים, של סגירת אומנים, של לוגיסטיקה ואירוח, של פרסומים. היה מאוד מתסכל", והוסיף: "זו הייתה פעם ראשונה של חזרה לפעילות בימי שישי אחרי הקורונה. למרות שחזרנו לפעילות שוטפת במהלך השבוע  מאז חזרה מסגרי הקורונה, לא הייתה שום פעילות שלנו בטכניון בימי שישי".

"אצלנו בדרך כלל יש אוכלוסייה מעורבת. להט"ב, סטרייט, נוצרים, מוסלמים, יהודים, מסורתיים. יש מגוון רחב. רובם סטודנטים. יש פסיפס שלא מוצאים אותו בכל מקום" קבע ברויז, שעובד בטכניון מאז שנת 2000, והסביר: "עובד בתחום 22 שנים. דווקא בתקופת מבחנים, סטודנטים רבים צריכים את האתנחתא הזו. לא חשבנו לרגע שתהיה בעיה כלשהיא, גם מבחינה דתית". בעבר אף היו שיתופי פעולה בחגים בין חב"ד לבין מארגני האירועים.

"היו מדי פעם ביטולים ברגע האחרון, אך אף פעם לא היו ביטולים כשהאולם היה פנוי. בכל תקופת פעילותי בטכניון" ציין ברויז.

זוהי לא הפעם הראשונה בה רב בית הכנסת בטכניון, הד"ר אלעד דוקוב, מתערב באירועים חברתיים בקמפוס המוסד האקדמאי. דוקוב קרא במאי השנה לסטודנטים המתנגדים לפעילות התא הגאה באוניברסיטה "לקחת אחריות על הקמפוס". דוקוב עוד עודד את הסטודנטים בקבוצה להצטרף לקבוצה נוספת בשם "שומרים על המשפחה", שמטרתה לפעול נגד אירועי גאווה בקמפוס, והאשים את מארגני המסיבה באלימות. בד בבד, כ-25 סטודנטים חברי תא ארגון "בוחרים במשפחה" הפגינו בחודש שעבר נגד אירוע מופע דראג אותו ארגן התא הגאה בטכניון במסגרת חודש הגאווה. זאת במסגרת אירועי "בצהרי יום ד'", תכנית אירועי חברה המתקיימים כל יום רביעי בקמפוס המוסד. מטעם הארגון נמסר בשעתו לעיתון הארץ כי הם "מעריכים מאוד את התעוררות הסטודנטים המפגינים אומץ לב בעמידה מול מכבש ההפחדה הלהט"בי".

בשנת 2018, דוקוב חתם כ"רב הטכניון" על גילוי דעת בו נכתב: "הטרור האגרסיבי המלווה בשטיפת מוח תקשורתית השכם והערב על מנת להכשיר את הלבבות כאילו יש כאן איזשהו מושג של משפחה, להרוס את מושג המשפחתיות ולהפוך את הסוטים לגיבורים לא יצלח". על המסמך חתמו 200 רבנים כהבעת תמיכה ברב אריה שטרן, רבה לשעבר של ירושלים, שאמר כי ילדים של זוגות חד מיניים יגדלו להיות אומללים. דוקוב אז נקרא לסדר על ידי נשיא הטכניון בזמנו, פרופ' פרץ לביא, לאחר פרסום המסמך והחתימה.

עמותת הפורום החילוני, המקדמת לחימה בהדתה במרחב הציבורי, מסרה בערב שישי בנוגע לביטול האירוע: "הערב הייתה אמורה להתקיים מסיבת סלסה בבית הסטודנט בטכניון, בשיתוף אגודת הסטודנטים. אבל הטכניון הורה לבטל את המסיבה בגלל 'חילול שבת'. אירועים רבים כאלה התקיימו בעבר בימי שישי בערב באותו מקום, אך הפעם, כנראה בגלל מעורבות של אגודת הסטודנטים, הטכניון אסר על קיום האירוע", והרחיבו: "לטענת המארגנים, המסיבה בוטלה לאחר התערבותו של רב בית הכנסת של הטכניון. זה אותו רב שהסית בעבר נגד חברי הקהילה הגאה בין הסטדנטים בטכניון. זה אותו רב שחתם בעבר על מכתב שכינה את חברי הקהילה הלהט"בית 'סוטים'".

"אבל הרב לא מעניין. המעניין הוא שמוסד להשכלה גבוהה מפעיל כפייה דתית וכופה על הסטודנטים שלו 'לשמור שבת'. אלה ערכי החופש שמקדם מוסד אקדמי? זה פשוט עלוב" טענו בעמותה.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"