בעולם האמריקות והקריביים

קנדה הוסיפה את ארגון פראוד בויז לרשימת ארגוני הטרור הקנדית

חברי ארגון פראוד בויז בוושינגטון הבירה בצעדה ב-12 בדצמבר 2020. צילום: Shutterstock.

הארגון האמריקאי הימני-קיצוני כלול בהוספה האחרונה לרשימה, יחד עם ארגונים הקשורים לארגוני טרור כמו אל-קעידה ודאע"ש. במסגרת החוק הקנדי, הממשל כעת יוכל להחרים נכסים לארגון ויש עונשים כבדים לאלו שיסייעו בפעילותו. ע"פ ההודעה הקנדית, הארגון יוגדר "קבוצה קיצונית אלימה שמונעת אידיאולוגית".

השר לביטחון הציבור הקנדי (המקבילה הקנדית לשר לביטחון פנים הישראלי- מל"ל), ביל בלייר, הודיע שלשום (03.02) כי ארגון הימין הקיצוני פראוד בויז, שהיה מעורב בהסתערות תומכי נשיא ארה"ב לשעבר דולנד טראמפ, הוכנס לרשימת ארגוני הטרור הקנדית. כך ע"פ דיווח של עיתון "הגלוב אנד מייל" הקנדי. זאת במסגרת הכנסת 13 ארגונים לשורות הרשימה. ע"פ סוכנות הידיעות רויטרס, קנדה קבעה כי הארגון מהווה איום ביטחוני פעיל, ושהוא מילא "תפקיד משמעותי" באירועי בניין הקפיטול בחודש שעבר.

ברשת CNN דיווחו כי גם ארגוני הימין הקיצוני האטוםוופן, דה בייס ותנועת רוסיה האימפריאלית. בין המתווספים החדשים לרשימה "המכובדת" ניתן למנות שלושה ארגונים שקושרו לארגון הטרור אל-קאעידה, ארבעה ארגונים הקשורים לארגון הטרור דאע"ש וארגון שבסיסו בחבל הארץ קשמיר.

כזכור, בחודש שעבר הפרלמנט המקומי העביר הצעה ע"י כל הבית שקראה לממשל הקנדי להגדיר את הארגון כארגון טרור אסור. ארגון הפראוד בויז עצמו יוגדר "קבוצה קיצונית אלימה שמונעת אידיאולוגית". ע"פ החוק הקנדי, שנחקק אחרי המתקפה על מגדלי התאומים ב-2001, המדינה תוכל להחרים נכסים לארגון ויוטלו עונשים כבדים למסייעים לו בפעילותיו. ההחלטה הקנדית האחרונה הינה המשך ישיר להחלטה משנת 2019 להכניס לרשימה גם את הרשת הניאו-נאצית הבינלאומית "דם וכבוד", והזרוע הצבאית שלה "קומבט 18". בכך הארגון הצטרף למעל 50 ארגונים כמו ארגוני הטרור אל-קאעידה, דעא"ש ובוקו חראם.

ברשת CNN הוסיפו כי כיום אין חוק בארה"ב שמתיר הגדרת קבוצה מקומית בשלמותה כארגון טרור. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי מחלקת המשפטים של הממשל האמריקאי שוקלת האם להעמיד לדין חברים בקבוצות ימין-קיצוני שהשתתפו באירועי בניין הקפיטול בשישה בינואר בעוון עבירה על החוק "נגד ארגוני סחיטה ושחיתות" (RICO). כך ע"פ גורם לשעבר במחלקת המשפט וגורם במערכת אכיפת החוק האמריקאית. החוק יועד ספציפית למאבק נגד ארגוני פשע מאורגן. ע"פ המקורות, נכון לכתיבת שורות אלה, לא התקבלה החלטה בנושא במחלקת המשפטים של ארה"ב.

הארגון, שנוסד בשנת 2016, מונה בין עקרונותיו המרכזיים אמונה ב"גבולות סגורים", ומטרה "להחיל מחדש רוח של שוביניזם מערבי". בסרטונים ברשתות החברתיות, חברי הקבוצה תועדו פעמים רבות בנשיאת רובים, מחבטים, אלות וציוד מגן. חלק מחברי הקבוצה הורשעו בפשעים נגד הפגנות אנטי-פשיסטיות. גורמים בכירים בממשל הקנדי הסבירו בתדרוך לעיתונאי "הגלוב" כי השלטונות הקנדיים עקבו ואספו הוכחות בנוגע לארגון עוד לפני אירועי ההסתערות על הקפיטול בארה"ב, ואישרו כי האירוע עצמו סיפק מידע שעזר להחלטה להגדיר את הארגון הימני-קיצוני כארגון טרור.

מנגד, חלק מארגוני זכויות אדם ביקרו את המהלך הקנדי בכך שהוא הלכה למעשה ירחיב את ההגדרה החוקתית לטרור עד לנקודה שתסכן זכויות לחופש ביטוי ולמחאה של אזרחים. בד בבד, ברויטרס נחשף כי מנהיג הארגון, הנרי (אנריקה) טאריו היה בעברו מודיע של הבולשת הפדראלית האמריקאית ושל סוכנויות אכיפת חוק מקומיות בארה"ב.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

מערכת מגזין לתוך הלילה