בעולם האמריקות והקריביים

גולגולתא: ארכיאולוגים גילו מקבץ חדש של 119 גולגולות בני אדם במסגרת חפירות "מגדל הגולגולות האצטקי" במקסיקו סיטי

נבנה כנראה במהלך שלטונו של אהויטזוטל, המלך האצטקי השמיני. קרדיט: INAH.

רשת CNN דיווחה כי הממצא מעלה את מספר הגולוגולות האנושיות שבמבנה מהמאה ה-15, שנודע הוואי טזומפאנטלי, למעל 600. הארכיאולוג ראול בררה בהודעה לתקשורת: "למרות שאנחנו לא יכולים לקבוע כמה מאותם אינדיווידואלים היו לוחמים, אולי חלקם היו שבויי מלחמה שיועדו למטרות פולחניות".

המכון הלאומי של אנתרופולוגיה והיסטוריה המקסיקני (INAH) הודיע על מציאת החזית הצפון-מזרחית והפסדה של מבנה האצטקי במקסיקו סיטי, המתוארך למאה ה-15. על גביו התגלו 119 גולגולות אנושיות חדשות. ע"פ הערכות, האתר הוא אחד מתוך שבעה מקבצי גולגולות בבירת האימפריה האצטקית טנוצ'טיטלאן. כיום מקסיקו סיטי.

החופר הראשי באתר, הארכיאולוג ראול בררה, מסר כי "למרות שאנחנו לא יכולים לקבוע כמה מאותם אינדיווידואלים היו לוחמים, אולי חלקם היו שבויי מלחמה שיועדו למטרות פולחניות", והוסיף: "כן ידוע לנו שהם כולם קודשו. נהפכו למנחות עבור האלים או אפילו לפרסונפיקציה של האלים עצמם".

ע"פ מגזין מכון הסמית'סוניאן האמריקאי, המזואמריקאים ראו בהקרבה הטקסית שיצרה את המגדל אמצעי לקיום האלים ולמניעת הרס היקום. עם גילוי החזית, עלה מספר גולגולות האנוש למעל 600 גולוגולות. ע"פ ההודעה לתקשורת של INAH, בקיר זוהו גולגולות נשים וילדים ולא רק של גברים. ע"פ אותה הודעה, האתר מצביע כי בניית מגדלי הגולגולות היו חלק מ"מנהגי הזהות והתרבות" האצטקיים.



סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה ביום שישי לפני שבועיים (11.12) כי המגדל, בעל קוטר של כחמישה מטרים, התגלה לפני חמש שנים ונחשב כחלק מה"הוואי טזומפאנטלי", מבנה עשוי גולגולות שהרתיע את הכובשים הספרדים תחת הרנאן קורטס ב-1521 בכיבוש עיר הבירה האצטקית. המבנה הגלילי נמצא ליד הקתדרלה המטרופוליטנית, הבנויה אף היא כל-גבי מבנה "הטמפו מאייר"- אחד מהמקדשים הראשיים של הבירה האצטקית.

שרת התרבות המקסיקנית, אלכנסדרה פאוסטו, מסרה בנוגע לממצא: "'הטמפלו מאייר' ממשיך להפתיע אותנו, וה'הוואי טזומפאנטלי' הוא ללא ספק אחד מהממצאים הארכיאולוגיים המשמעותיים ביותר בשנים האחרונות במדינה שלנו".

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"