בעולם האמריקות והקריביים

אש וזעם: בפריסת מעל 20 אלף חיילים בבירה ועם גינוי הדרג הצבאי הבכיר, ארה"ב נערכת להשבעת ביידן שבוע מאז מהומות בית הקפיטול

קרדיט: SHUTTERSTOCK , Aoron Shwartz

חקירת הבולשת הפדראלית האמריקאית העלתה כי עשרות רשומים ברשימת מעקב הטרור של שירות הביטחון פעלו באירועים למען דונלד טראמפ בוושינגטון בשישה בינואר. ממלא מקום תובע מחוז קולומביה, מייקל שרווין, מסר במסיבת עיתונאים כי נמצאו מטעני צינור מחוץ לקפיטול.  

אתר החדשות "פוליטיקו" דיווח אמש (15.01) כי החזרה הגנרלית להשבעת הנשיא האמריקאי הנכנס, ג'ו ביידן, שהייתה אמורה להתקיים ביום ראשון הקרוב נדחתה עקב שיקולי ביטחון. כך ע"פ שני גורמים המכירים את ההחלטה. רשת הרדיו הלאומי האמריקאי NPR דיווחה כי בזמן שמתכוננים להשבעת הנשיא האמריקאי הנכנס ג'ו ביידן, מעל 20 אלף חיילי המשמר הלאומי הוצבו בבירה כדי להתמודד עם האיומים על הטקס. "אני חושב שאתם תוכלו לראות משהו מעל 20 אלף חברים במשמר הלאומי שיהיו כאן בבסיס המחוז של קולומביה" אמר ביום רביעי האחרון ראש המשטרה המטרופוליטנית של הבירה, רוברט קונטי, לרדיו הלאומי.

מנגד, רשת CNN דיווחה ביום שלישי האחרון כי הצבא הוסיף שלבים נוספים לסינון סגל המשמר הלאומי שיאבטחו את השבעת ביידן, בעוד גורמים ברשויות אכיפת החוק קיבלו מידע על הסתערות אפשרית נוספת של תומכי טראמפ והפרעה לטקס ההשבעה.

הדרג הבכיר של כוחות הביטחון האמריקאיים אף הוא גינה את המאורעות. "אנו ראינו פעולות בתוך בניין הקפיטול שלא תאמו את שלטון החוק. הזכויות לחופש ביטוי והתאגדות לא נותנות לכל אחד את הזכות להגיע לאלימות, המרדה ומרי" נמסר בהודעה המשותפת ליושב ראש המטות המשולבים של הצבא האמריקאי, הגנרל מארק מילי, ולשאר המטכ"ל האמריקאי. בינתיים, הבולשת הפדראלית ראיינה 37 אנשים בנוגע להריגת השוטר בריאן סיקניק ע"י תומכי הנשיא במסגרת מהומות בניין הקפיטול בשישה בינואר. כך עולה מדיווח של עיתון "הניו-יורק טיימס" אמש.

בד בבד, עשרות רשומים תחת רשימת מעקב הטרור של הבולשת הפדראלית נכחו בוושינגטון  באירועים למען הנשיא דונלד טראמפ בשישה בינואר- היום בו פרצו תומכיו של הנשיא לבית הנבחרים האמריקאי בוושינגטון. כך לפי גורמים המעורים בראיות שנאספו בחקירת הבולשת. סטיבן ד'אנטונו, עוזר המנהל האחראי על משרד המבצעים של ה-FBI בוושינגטון, העביר מסר לפורעים שעזבו את וושינגטון ואמר כי "סוכני הבולשת המקומיים שלנו ידפקו על דלתכם". התובע הכללי המכהן של מחוז קולומביה, מייקל שרווין, מסר כי "מאות" שהשתתפו בהסתערות על בית הקונגרס צפויים לעמוד לדין.

עיתון "הוושינגטון פוסט" דיווח שלשום (14.01) כי רוב החשודים מתוך הרשימה הם פעילי עליונות לבנה שנכללו ב"מאגר סינון הטרור הלאומי" (ה-TSDB), מאגר עצום של אינדיבידואלים שסומנו כסיכונים ביטחוניים פוטנציאלים. ע"פ גורמים בעבר ובהווה בבולשת, המאגר עצמו שונה מרשימת "אין-זכות-טיסה" שהממשל האמריקאי מקיים כדי למנוע מחשודי פעילות טרור מלעלות לטיסות, ואלו שמסומנים לא חסומים אוטומטית משהייה במרחבים ציבוריים או מסחריים. ביום רביעי האחרון עוד פורסם בעיתון כי יום לפני ההסתערות על הקונגרס, משרד הבולשת בווירג'יניה הוציא הזהרה מפורשת כי פעילי ימין קיצוני מתכננים לנוע לבירת ארה"ב כדי לבצע מעשי אלימות. כך עלה ממסמך פנימי של שירות הביטחון שהגיע לידי הפוסט. בהתאם, המסמך סתר דברי בכיר בשירות הביטחון שטען שלא הגיע מידע שכזה.

במסמך, שנכתב ע"פ מקורות 45 דקות לאחר תחילת קבלת המידע, פורט כי "בחמישה בינואר 2021, ה-FBI בנורפולק קיבל מידע המאותת קריאות לאלימות בתגובה ל'סגרים לא-חוקיים' שיחלו מהשישה בינואר 2021 בוושינגטון DC", והוסיפו: "קצה חוט מקוון התייחס לקריאות ספציפיות לאלימות שכללו לציטוט 'תהיו מוכנים להילחם. הקונגרס צריך לשמוע את הזכוכית נשברת, את הבעיטות בדלתות ואת שפיכת הדם מחיילי העבדים שלהם BLM ו-PANTIFA. תהיו אלימים. תפסיקו לקרוא לזה צעדה, או עצרת, או מחאה. תלכו לשם מוכנים למלחמה. אנחנו משיגים את הנשיא שלנו או שאנחנו מתים. שום דבר אחר לא ישיג את המטרה". הכוונה ב-BLM היתה כנראה לתנועת "חיי שחורים חשובים" וPANTIFA ככינוי גנאי לארגון האנטי-פשיסטי אנטיפה.

בהמשך נכתב במסמך כי בהודעה מקוונת אחת נכתב כי "אם BLM או אנטיפה נעשים אלימים, השאירו אותם מתים ברחובות", בשעה שאחרת יעצה כי התוקפים יצטרכו "אנשים בהיכון לספק אספקה, כולל סיוע רפואי ומים, לחזיתות. הכותב גם דן בצורך לפנות 'לא-לוחמים' ופצועים לטיפול רפואי".

Print Friendly, PDF & Email

About the author

מערכת מגזין לתוך הלילה