בארץ

למרות איומי שר החינוך: בית הספר הריאלי בחיפה קיים את יום העיון בו השתתף מנכ"ל ארגון "בצלם"

קרדיט: צילום מסך, חשבון הטוויטר של יואב גלנט בחמישה בינואר
Written by נטע שיר

כ-300 תלמידי שכבת י"ב בבית הספר הריאלי בחיפה השתתפו ביום עיון לציון יום זכויות האדם במסגרתו הרצה מנכ"ל ארגון "בצלם", חגי אלעד. זאת למרות איסור האירוע ע"י שר החינוך, האלוף (במיל') יואב גלנט. מנכ"ל "בצלמו", ארגון המגדיר את עצמו "ארגון זכויות אדם ברוח יהודית", פנה לשר דרך עו"ד מיכאל ליטווק טרום קיום האירוע וביקש לפתוח ב"הליך הפרה נגד מנהל בית הספר שמסרב לקיים את חוזר מנכ"ל משרד החינוך, סותם פיות ומלמד את תלמידיו מהי הדרך ההפוכה מדמוקרטיה, מריבוי דעות, מסובלנות ומפלורליזם".

הרצאת מנכ"ל ארגון "בצלם", חגי אלעד, בפני 300 תלמידי שכבת י"ב במסגרת יום העיון לציון יום זכויות האדם בבית הספר הריאלי בחיפה התקיימה אמש (18.01) כמתוכנן. כך עולה מדיווחים בתקשורת הישראלית. זאת למרות מכתב שר החינוך, האלוף (במיל') יואב גלנט, בו פירט השר כי "הריני מורה לכם בזאת לאסור על כניסתם לבתי הספר של ארגונים הפועלים בסתירה למטרות החינוך הממלכתי, ובכלל זה כינויה של מדינת ישראל בכינויי גנאי שקריים או אמירות נגד היותה של ישראל מדינה יהודית, ציונית ודמוקרטית או פעולה כנגד חינוך לשירות משמעותי בצה"ל או פעולות המיועדות לפגוע או לבזות את חיילי צה"ל בעת או לאחר שירותם", והוסיף: "לאור האמור לעיל וכדוגמא לכך, ארגון המכנה את מדינת ישראל – 'מדינת אפרטהייד'– לא תתאפשר כניסתו למוסד חינוכי במדינת ישראל".

ליומון "כלבו-קריות וחיפה" נודע כי הנהלת המוסד ביקשה ממשרד החינוך להמציא לה את הבסיס החוקי להחלטתם, ומשפנייתה לא נענתה הוחלט לקיים את יום העיון באמצעות אפליקציית זום. בעיתון "הארץ" דווח כי בלשכת שר החינוך בוחנים את צעדיהם בעקבות צעדי בית הספר. בסדרת ההרצאות, תחת הכותרת "שליטה צבאית ביהודה ושומרון ושמירה על זכויות האדם – הילכו יחד?", הרצו גם הפובליציסטית הימנית נוה דרומי, שתי הרצאות של עו"ד דניאל חקלאי, העוסק בזכויות אדם, והרצאת מנהל המחלקה המשפטית של האגודה לזכויות האזרח, עו"ד עודד פלר. אתר "וואלה ניוז" דיווח שמנהל בית הספר, הד"ר יוסי בן דב, זומן לשימוע אצל מנהל מחוז חיפה במשרד החינוך, ד"ר סער הראל.  יוסי צור, אביו השכול של אסף צור, שנהרג בפיגוע בקו 37 בחיפה ב-2003 ושבנו הצעיר איתן הינו תלמיד כיתה י' בחטיבה העליונה של בית הספר, אמר לוואלה ניוז: "רגשית, לנו קשה מאוד עם זה", והרחיב: "בפיגוע בחיפה השתתף גיס חמישי של מחבלים, אז אנחנו יודעים היטב מה הסכנה מכוחות כאלה והנה עכשיו גיס חמישי נכנס לבית הספר הריאלי בדלת הקדמית בתירוץ של חופש דיבור ודמוקרטיה".

האירוע עצמו עורר סערה בכוס מים. בתנועת "אם תרצו" הביעו תמיכה בהחלטתו של גלנט. "טוב עשה שר החינוך שהנחה את בית הספר לא לתת במה לארגון המתפרנס מהפצת שקרים ועידוד לחץ בינלאומי על ישראל. ההבדל בין ארגון ביקורת, לבין ארגון תעמולה שקרי, הוא כהבדל בין מזרח ומערב ואם מנהל בית הספר הריאלי לא מבדיל ביניהם, אז הבעיה אצלו ולא אצל אף אחד אחר". מנכ"ל "בצלמו", ארגון שהגדיר את עצמו "ארגון זכויות אדם ברוח יהודית", שי גליק, פנה לגלנט באמצעות עו"ד מיכאל ליטווק במכתב בו התבקש השר לפתוח ב"הליך הפרה נגד מנהל בית הספר שמסרב לקיים את חוזר מנכ"ל משרד החינוך, סותם פיות ומלמד את תלמידיו מהי הדרך ההפוכה מדמוקרטיה, מריבוי דעות, מסובלנות ומפלורליזם". ח"כ נסים ואטורי, חברו של גלנט לליכוד, ואנשי ציבור נוספים לחצו על השר בדרישה לבטל את הרצאתו של אלעד- גנלט, כאמור, נעתר לדרישה.

ח"כ עאידה תומא-סלימאן ("הרשימה המשותפת") צייצה בטוויטר: "שר הבורות רוצה למנוע מארגוני זכויות אדם כניסה. אחרי שהמשרד הנחה ללמד כי העברית היא השפה הרשמית היחידה, ואחרי השמטתו של המיעוט הפלסטיני אזרח המדינה מלימודי האזרחות, מבקש גלנט לצנזר את המציאות", וקבעה: "כך שומרים על עליונות ואדנות. את חומות האפרטהייד רואים גם מבעד לחומות בית הספר, גלנט". ח"כ תמר זנדברג (מר"צ) כתבה בטוויטר: "כמו אוחנה, גם גלנט יגלה שאין בסמכותו 'להורות' מי לא ייכנס לבתי הספר. מתי תלמידי ישראל יזכו לשר חינוך שמכבד, לפחות מבין את תפקידו לעצב ולאפשר דיון דמוקרטי וחשיבה ביקורתית – יודעים מה – לפחות הקשבה, במקום עוד טוקבקיסט שלוקח את ההתלהמות התורנית והופך אותה למכתב מהלך אימים למנהל ביה"ס", והוסיפה: "מה לעזאזל יש לגלנט לכתוב טוקבקים (סליחה, מכתבים) לגבי ארגון זכויות אדם, בזמן ש-2.5 מליון תלמידיו יושבים בבית. משבר חסר תקדים פגש את מערכת החינוך באוזלת יד פושעת, והשר הגרוע בתולדות המדינה עסוק בסתימת פיות במקום לשבת יום ולילה ולהציג פתרונות אמיתיים למערכת שהוא אחראי עליה".

ארגון "אמנסטי אינטרנשיונל ישראל" הגיב בטוויטר להנחיית השר כי "ההחלטה למנוע מארגונים שחושבים שונה משר החינוך להיכנס לבתי ספר היא מבזה כלפי תלמידי ומורי ישראל, מערכת החינוך ככלל ובית הספר הריאלי בפרט – אבל היא עומדת בעקביות עם הנטייה הכושלת והמסוכנת של ממשלות ישראל לדחות כל ביקורת כלפיהן".

בעיתון הארץ הסבירו כי ניסיון שר החינוך התבסס כנראה על חוק משנת 2018 שנועד במקור למנוע את כניסת ארגון "שוברים שתיקה" לבתי הספר. לפי נוסח החוק, קבעו בארץ, "השר יקבע כללים לשם מניעת פעילות במוסד חינוך של אדם או של גוף שאינו חלק ממערכת החינוך ושפעילותו עומדת בסתירה חמורה ומשמעותית למטרות החינוך הממלכתי, וכן כללים לשם מניעת פעילות במוסד חינוך של גורם חיצוני הפועל באופן יזום לנקיטת הליכים משפטיים או מדיניים מחוץ לישראל נגד חיילי צבא הגנה לישראל בשל פעולה שביצעו במסגרת תפקידם או נגד מדינת ישראל". בעיתון הוסיפו כי לחוק עדיין אין תקנות קבועות.

(בהכנת הכתבה השתתף אריה הלבר)

Print Friendly, PDF & Email

About the author

נטע שיר