בארץ דעות

מאמר דעה: המוקש של ראש הממשלה

ראש הממשלה מחפש את המילים בשבוע שעבר. קרדיט: צילום מסך, לע"מ.
Written by אריה הלבר

"ע"פ נתניהו, אביגדור ליברמן הוא שמאל, כמובן עכשיו גם גדעון סער הוא שמאל מובהק, ומעבר לכל ספק מנסור עבאס הוא איש ימין" כך אמר יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן. קלע בול. מציאות בה מנסור עבאס, מי שנבחר ב-2010 לסגן יו"ר הפלג הדרומי של התנועה האסלאמית, מתחבר לראש הממשלה אשר קבע שיח תקשורתי נגד ערבים הוא בהחלט משמעותי.

אומרים שהמציאות עולה על כל דימיון. אומרים, וצודקים. מציאות בה מנסור עבאס הוא שותף "מלא מלא", כפי הביטוי הידוע של מפלגת הליכוד, ותומך בראש הממשלה בנימין נתניהו, והאחרון משתף פעולה ונסמך על קול ערבי זו בהחלט מציאות מורכבת. מציאות בה סיעת רע"מ משתפת פעולה ותומכת בליכוד, והליכוד משתף פעולה ונסמך על סיעת רע"מ (הרשימה הערבית המאוחדת)- היא מדהימה. להזכירנו, "תומכת הטרור", "תומכת בהשמדת ישראל" וטיעונים רבים במהלך השנתיים האחרונות מרובות הבחירות- המציאות הזו הייתה נחשבת מהצד לדבר דימיוני לחלוטין עד לפני מספר שבועות. נתניהו, מבחינת הימין, "הכשיר את השרץ". הליכוד סומך את ידיו היום על פעילים בהווה ובעבר של התנועה האסלאמית.

בכך, עבאס הכתים את נתניהו. כתם גדול מאוד של פגיעה באידיאולוגיה. "ע"פ נתניהו, אביגדור ליברמן הוא שמאל, כמובן עכשיו גם גדעון סער הוא שמאל מובהק, ומעבר לכל ספק מנסור עבאס הוא איש ימין" אמר יו"ר אביגדור ליברמן לחדשות 12. בכך ליברמן חוזר על דבריו לרדיו FM103: "נתניהו סגור ונעול עם מנסור עבאס מהתנועה האסלאמית, שייתן לו רשת ביטחון פוליטית. אם הוא יגיע שוב ל-59 או 60 מנדטים, הוא יקים ממשלת מיעוט עם תמיכה של רע"מ מבחוץ". אם לליכוד מותר להסתמך ולשתף פעולה בפומבי עם סיעת רע"מ, יכול גם המרכז-שמאל. זה שיעמוד בראשו יכול לשתף פעולה מלא מלא עם יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן אודה.  

ע"פ סקר חדשות 12, עם כניסת מפלגת "גדעון סער" על 16 מנדטים, והפגיעה בליכוד ובכחול לבן, ישנה אפשרות ריאלית להפלת ממשלת נתניהו. הדיבורים על צרחות ברחוב בלפור בירושלים בהחלט עלולים להתממש. אדרבא, המשחק הנוכחי יהיה כנראה משחק יותר בצד הימני של המפה הפוליטית, עם קריצות למשותפת מבחוץ. אחרי הכל, ראש הממשלה הנוכחי, בנימין נתניהו, אמנם פתח את הקמפיין מעל בימת הנאומים הערב במסיבת עיתונאים: "אנחנו מביאים את הסוף למגפה", והוסיף: "אני חושב שאין שום סיבה ללכת לבחירות בעת הזו, ולא שיניתי את דעתי. אם כחול לבן יפסיקו להיות אופוזיציה בתוך הקואליציה, ממשלה בתוך הממשלה, אפשר למצוא דרך למנוע את הבחירות".

מנסור עבאס עם השר אמיר אוחנה. קרדיט: דוברות הכנסת.

"גדעון סער התמודד איתי לפני פחות משנה על ראשות הליכוד. הוא הובס ברוב גדול מאוד. רוב מצביעי הליכוד נתנו את אמונם בי. רוב עצום. ומאז גדעון סער בסקרים הפנימיים של הליכוד הדרדר לעשירייה השנייה. בשעה שאני עסוק בלהביא חיסונים, ובעצם מזור לאזרחי ישראל, יש כאלה שעסוקים בלהביא מזור, בלהציל את הקריירה הפוליטית שלהם" אמר נתניהו, והסביר: "אני חושב שאזרחי ישראל יודעים היטב, מי עמל, מי מביא את החיסונים, מי מחלץ אותם מהקורונה…שומר על הביטחון, על הכלכלה".

"יש רק דבר אחד שלי אין. אין לי את החיבוק החם של אלה שרוצים למנוע ממשלת ימין. את זה מקבלים ליברמן, בנט, ועכשיו חיבוק ענק לגדעון סער, ואני חושב שהוא לא יאכזב. הוא וחבריו נמנעו בהצבעה שנועדה להגן על חוק הלאום, ולכן זה אומר לך הרבה לאיזה מחנה הוא שייך" טען נתניהו. יש להבין דבר אחד. נתניהו הוא לא סער. סער היה מספח, ולא עושה נורמליזציה לרווח פוליטי. סער היה מקבע עובדות בשטח, לרעת דעתם של אנשי השמאל. במידה רבה, הפיצול בליכוד והיחשלות נתניהו הוא נחמה קטנה.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אריה הלבר