בארץ

התנועה לטוהר המידות פנתה השבוע ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה לזרז קבלת החלטה סופית כנגד הנאשמים בפרשת הצוללות וכלי השיט

ההפגנה בכיכר פריז בירושלים ב-28 בנובמבר. קרדיט: מגזין לתוך הלילה.

התנועה התריעה כי חלק מהעבירות נעברו לפני למעלה מעשור, וכי המלצות המשטרה בעניין ניתנו לפני למעלה משנתיים וכי לפני למעלה משנה התקבלה החלטת הפרקליטות על העמדה לדין בכפוף לשימוע. בתנועה הודיעו כי "התמשכות ההליך הפלילי פוגעת באפשרות לקיים בדיקה מערכתית של הכשלים הרבים שנחשפו בפרשה, עליהם עמד גם היועץ בחוות דעתו בעניין תיק המניות".

התנועה לטוהר המידות פנתה ביום שני האחרון (30.11) בסימן "התמשכות ההליכים בתיק 3000 (פרשת הצוללות וכלי השיט)" ליועץ המשפטי לממשלה (היועמ"ש), הד"ר אביחי מנדלבליט, לזירוז הליכים לקבלת החלטה סופית כנגד הנאשמים בפרשת הצוללות וכלי השיט. "מדובר בעבירות שחלקן נעברו לפני למעלה מ-10 שנים, כי המלצות המשטרה בעניין ניתנו לפני למעלה משנתיים וכי לפני למעלה משנה התקבלה החלטת הפרקליטות על העמדה לדין בכפוף לשימוע" הודיעו בתנועה, והוסיפו: "התמשכות ההליך הפלילי פוגעת באפשרות לקיים בדיקה מערכתית של הכשלים הרבים שנחשפו בפרשה, עליהם עמד גם היועץ בחוות דעתו בעניין תיק המניות. נזכיר כי מבקר המדינה הקודם שפירא שקל בחיוב לפתוח בבדיקת הפרשה, לבקשת התנועה לטוהר המידות, אך נחסם בידי היועמ"ש, וכן את מכתבו של היועמ"ש מאתמול לשר הביטחון בני גנץ, בעניין עיכוב עבודתה של ועדת הבדיקה שהוקמה".

"התמשכות ההליכים בפרשה זו, במשך זמן שאינו סביר, פוגעת באינטרס הציבור, באמון הציבור בתהליכי קבלת החלטות על ידי פרקליטות המדינה וביעילות האכיפה. התנהלות זו אף עלולה לגרום לשיבוש ההליך הפלילי ולפגוע הן בזכויות החשודים בפלילים והן ביכולת להוכיח את אשמתם" כתבו בפניה, והסבירו: " דברים אלה תקפים, קל וחומר, כאשר מדובר בעבירות כה חמורות מתחום השחיתות הציבורית, הקשורות לתהליכי רכש אסטרטגי לצה"ל בשווי של מיליארדי שקלים. וזאת, גם בהיבט של מחויבות מדינת ישראל לאמנות בין לאומיות עליהם היא חתומה, לרבות למול מדינות ה-OECD, למניעת שחיתות בתחום הרכש הבטחוני. במקרה מעין זה קיימת ציפייה כי השימוע יקוים במהירות וביעילות".

ההפגנה בירושלים ב-28 בנובמבר. "מסך שחור מסתיר מעשים אפלים". קרדיט: מגזין לתוך הלילה.

בפניה הוסיפו: "התמשכות ההליכים בעניין זה אף מונעת את קיומה של בדיקה רב-מערכתית של התנהלות מערכת הביטחון בפרשה, בדיקה שמתחייבת גם מדברים שכתבת אתה עצמך", וקבעו: " ונזכיר, כי בעקבות פניית התנועה לטוהר המידות הודיע מבקר המדינה הקודם, כבוד השופט (בדימוס) שפירא, כי הוא שוקל בחיוב לבדוק את הפרשה, אך בדיקה זו נחסמה על ידך, נוכח ההליך הפלילי שהתנהל במקביל". בתנועה, שפנו ליועמ"ש 14 פעמים בעבר בנוגע לפרשת הצוללות, התייחסו גם לפרסומים לבקשת מנדלבליט לשר הביטחון, ח"כ בני גנץ, לא להתחיל את פעילות ועדת הבדיקה המשרדית בפרשה.

"הודעת לחה"כ בני גנץ, ראש הממשלה החליפי ושר הבטחון, אשר החליט למנות ועדה ממשלתית לבדיקת הליכי הרכש של ספינות המגן סער 6 ושל הצוללות, כי נוכח סוגיות שונות שברצונך לבדוק מול הגורמים הרלוונטיים אתה מבקש שהוועדה לא תתחיל בעבודתה" ציינו בתנועה, והרחיבו: "משמעותה המעשית של בקשה זו הינה, מצד אחד, גרירת רגליים באשר לקבלת החלטה על העמדה לדין פלילי של המעורבים הנ"ל, ומצד שני מניעת הליכי בדיקה וביקורת רב מערכתיים בטענה כי ההליך הפלילי טרם הסתיים. מדובר ב'אחיזת המקל משני קצותיו' המעלה חשש להתנהלות מוקשית, מסיבות שאינן ברורות, ושעל פניו מעוררות תהיות עמוקות".

ההפגנה בחיפה ברביעי. קרדיט: מגזין לתוך הלילה

עוד דרשו בתנועה שקיפות בנוגע ל"עצם קיום השימועים, תאריכיהם והצפי לסיומם ולקבלת החלטה בהם". זאת על מנת להסיר הספקות לגבי השיקולים המקצועיים שהביאו להתמשכות ההליכים, ולגבי החשש לשיקולים זרים. בתנועה פירטו כי "התנהלות זו מעלה חשש כבד כי החשש מפתיחת 'תיבת פנדורה', או דיון ציבורי פומבי בפרשה שיתלווה ודאי להליך הפלילי, משפיע על קצב התקדמות העניינים בהליך".

ממשרד המשפטים נמסר "הפנייה של התנועה לטוהר המידות התקבלה ותטופל כמקובל".

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"