בארץ

תיעוד: אלפים במחאת איכות הסביבה בתל אביב בשבוע שעבר

אלפיים מפגינים מחו ביום חמישי האחרון (10.10) כנגד מדיניות הממשלה בתחומי האנרגיה ואיכות הסביבה, קראו קריאות להגנה על הסביבה וכנגד מדיניות האקלים הנוכחית של ממשלת ישראל והביעו סולידריות עם מחאת הגנה לאיכות הסביבה העולמית.

לצלילי העיבוד הישראלי "יש לנו אחלה עולם" בביצוע של מאור כהן ופיטר רוט, אלפים עמדו בכיכר הבימה בתל אביב במטרה משותפת: להניע שינוי במדיניות ישראל בתחום הגנה על איכות הסביבה. במופע הפתיחה הופיע אסף אמדורסקי.

ד"ר אורלי רונן-רותם, חוקרת לקיימות באוניברסיטת ת"א, אמרה באירוע: "זה היה קיץ שובר שיאים. אולי הדבר הכי חמור שהתרחש הקיץ היו השריפות באמזונס. כמעט עשרה מיליון דונם של יערות בראשית. היערות שסופחות את הפחמן שאנו שורפים עלו באש ונשרפו. הריאות הירוקות של העולם", והוסיפה כי "הדלקים שאנחנו שורפים בעצם מעבירים פחמן דו-חמצני לאטמוספירה והיא הולכת, נאטמת ומחממת את כדור [הארץ] שלנו".

רונן-רותם המשיכה: "המדענים חושבים שיש עדיין חלון הזדמנויות. חלון הזדמנויות שבטכנולוגיות הקיימות ניתן אפילו להפוך את המגמה", וציינה כי חזית המחקר "צריכה להתמקד בלשנות דעות, לייצר מודלים כלכליים חדשים, לפתח טכנולוגיות חדשות לשימור מים, לחקלאות, לתעשייה ולתחבורה שלא מייצרות גזי חממה.

"30 שנה הם (מדעני אקלים-א"ו) מפרסים דו"חות והדוחות האלה לא מצליחים לייצר אוזן קשבת. אנחנו לא זקוקים לנתונים חדשים. אנחנו צריכים למחצרצים בכל כיכר עיר שיזעקו את הדברים הידועים ושיביאו לשינוי בהתנהלות, בפוליטיקה ובחיים עצמם" אמרה רונן-רותם.

יו"ר עמותת שומרי הבית שהשתתפה בארגון ההפגנה, יוני ספיר, אמר מעל במת האירוע כי "יש שורה של מחקרים שאומרים שהגז גרוע מפחם מבחינה אקלימית. למה? אם הגז פולט מנקודת הקידוח ועד שהוא נשרף בתחנת הכוח שניים-שלושה אחוזים הרי שהוא גרוע מפחם.", והוסיף: "וכמה הוא פולט בפועל? חמישה עד 20 אחוזים. תזכרו את זה ושלא יספרו לכם סיפורים אחרים. גז טבעי הוא לא יותר 'טבעי' מארס נחש צפע ולכן נקרא לו מהיום גז ולא גז טבעי".

קרדיט: מגזין לתוך הלילה

"ע"פ אוניברסיטת קורנל, בגיבוי נאס"א, שני שליש מהגידול מפליטות המתאן של הגז לאטמוספירה נובע מקידוחי גז. נתון אחרון שתיקחו מהיום הזה שגז המתאן חזק פי 86 מפחמן דו-חמצני כגז חממה. ולכן הגז היום אחראי ליותר מרבע מהתחממות הגלובלית וזה הולך וגדל" אמר ספיר, והרחיב: "למה? כי מספרים לנו שהגז הוא תחנת ביניים בדרך לאנרגיות מתחדשות אך ככל שהעולם מתמכר לגז, ובתוכו ישראל, כך משבר האקלים הולך ונעשה חריף יותר".

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"