בעולם דעות תרבות

מאמר דעה: סקוטלנד, אהובתי

מכונית האוסטין מרטי המקורית של סוכן 007 במוזיאון לוואן בהאג. קונרי ברקע. קרדיט: SHUTTERSTOCK.
Written by אריה הלבר

ב-31 באוקטובר מת השחקן המיתולוגי שון קונרי בגיל 90 בשיבה טובה באיי הבהמה בנוכחות רבים מבני משפחתו. השחקן, המזוהה יותר מכל כסוכן הוד מלכותה, עיצב את הדמות למה שהיא היום.

שון קונרי נפטר ב-31 באוקטובר 2020 באיי הבהמה בגיל 90 בנוכחות רבים מבני משפחתו. רק באוגוסט חגג יום הולדת. קונרי, שבא ממשפחה סקוטית ענייה, זכה לפרסום משמעותי ראשון ב-1961 בעת שהיה בן 31. אז, קבל קונרי את תפקיד סוכן 007 בסרט "ד"ר נו". נקודת הפריצה שלו, מה שבשגרה מגדירים.

עד שנת 1971, קונרי הספיק לשחק בתפקיד ג'יימס בונד בעוד שישה סרטים, האחרון שבהם "יהלומים לנצח", תוך שהוא בונה את הבסיס שלו לאגדה קולנועית. קונרי הוא בררת המחדל, האב-טיפוס, לתפקיד הסוכן השרמנטי בכל סרטי הריגול מאז. הוא הגדיר ג'אנר. במידה רבה כמו שקלינט איסטווד וצ'ארלס ברונסון הגדירו מערבון. הוא המקור, כאשר כל השאר, לרבות קרייג ורוג'ר מור הם בעיקר מנסים להתחקות אחריו. באמת, אחרי לראות את קונרי, מישהו יכול לראות את "אוקטופוסי" ("רצח בעיניים" לעיניים עבריות- א"ה) ולא לצחוק? כל השאר עמדו בצילו הענק.

קרדיט: shutterstock/Stefano Chiacchiarini.

הוא חזר פעם נוספת לתפקיד בשנת 1983 בסרט "לעולם אל תאמר לא". בכל סרטיו הוא היה שרמנטי, שופע סקס-אפיל. גדולתו כשחקן מובהקת בהיותו דבר אחד- התבנית. התבנית של הכוכב ההוליוודי העדכני. גדולתו, לאור ספקטרום התפקידים העצום שגילם בכישרון אדיר, החל "בזמן אחר, במקום אחר" עם לנה טרנר ב-1958, ב"הרפתקה הגדולה של טרזן" (1959) ועד "מארני" של אלפרד היצ'קוק (1964).

היצקוק זיהה את העוצמה של השחקן הסקוטי, הצעיר, שהתאימה לעצב את דמותו של מארק ראטלנד. הבמאי ג'ון יוסטון ליהק את שון קונרי לצדו של מייקל קיין בסרט "האיש שרצה להיות מלך" בשנת 1975.

קונרי גם השתתף במפעל הקולנועי שהעביר את המילה "סקסי" בצמוד לארכיאולוגי- "אינדיאנה ג'ונס"- בסרט השלישי של הארכיאולוג במכנסיים צמודות. יכולות המשחק יוצאות הדופן, יחד עם הכימיה עם האריסון פורד כאביו של אינדי, הפכו את הסרט לקלאסיקה. הקריירה של קונרי ככוכב סרטי הרפתקאות ב"רובין ומריאן", "פריצה לאלקטרז" וב-"אוקטובר האדום" קיבעו אותו כשם דבר לז'אנר הפעולה. בכל צעדיו היה אייקון- גם ב"שם הורד", וב"בלתי משוחדים". על האחרון זכה בפרס האוסקר לשחקן משנה. הלך מאיתנו שחקן ענק.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אריה הלבר