בארץ

המחאה נגד ראש הממשלה, שבוע 21

בירושלים. קרדיט: קומי ישראל, בן כהן.

בירושלים אלפים הפגינו בעוד 25 מפגינים נעצרו, חלקם בצעדת מיצגים לעבר הבירה. מאות אנשים הפגינו בכיכר רבין בתל אביב במסגרת הפגנה בראשות התנועה לאיכות השלטון. כך גם בחיפה. בקיסריה, מאות הפגינו במסגרת מחאת "הדגלים השחורים" נגד ראש הממשלה. המשטרה עצרה אדם בתל אביב שחטף שלט ממפגינה וקרע אותו.

במוצאי שבת האחרונה התקיימו זה השבוע ה-21 מחאות ברחבי הארץ, בצמתים ובכיכרות, נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו הנאשם בפלילים. בבירה השתתפו אלפים במחאה נגד ההתנהלות הכושלת של הממשלה בראשות נתניהו במשבר הקורונה. עיתון הארץ דיווח כי ליד הבניין שבו מחזיק נתניהו נכס ברחוב הפורצים בירושלים התאספו פעילי מחאה, ולאחר מכן צעדו להפגנה המרכזית בקרבת מתחם מעון ראש הממשלה. מפגינים מעולם התרבות הקימו את המיצב "סוס או טרויה" מול מתחם המעון הרשמי של ראש הממשלה.  מוקדם יותר, המשטרה עיכבה שיירת מיצגי צוללות לאורך כביש 1 לקראת הבירה.

בקיסריה, מאות הפגינו נגד ראש הממשלה במסגרת מחאת "הדגלים השחורים" בעוד עשרות הפגינו מולם בעדו וקראו קריאות גנאי נגד המפגינים. בתל אביב, מאות  השתתפו בהפגנת התנועה לאיכות השלטון בכיכר רבין. יו״ר התנועה, עו״ד אליעד שרגא, אמר מעל בימת הנואמים: ״החיה הדו-ראשית לא מתפקדת, בדיוק כפי שיגורנו. המשבר לא מנוהל. לא ניתן לשנות את מבנה המשטר במדינת ישראל", והוסיף: ״חובה עלינו להישבע שהמחאה לא תיסוג לאחור. מי שנמצא כאן אלה האנשים החזקים. אנחנו חייבים להמשיך. העתיד של כולנו נמצא בידיים שלכם. נמשיך ביחד עד שננצח״.

האלוף (במיל') עמוס ידלין נאם באירוע: " אני מודאג כאזרח מדינת ישראל. אני מודאג כאלוף במילואים ששירת 40 שנה בצה״ל. ואני מודאג כראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, המכון המוביל בישראל במחקר ביטחון", והוסיף: " שלושה נושאים מדירים שינה מעיניי. אני מוטרד מהדרך בה מתקבלות החלטות בשנים האחרונות במדינת ישראל. אני חרד מאובדן אמון הציבור בשיקולים ובניקיון הכפיים של מקבלי ההחלטות. ואני חייב להבין מה קרה בפרשת כלי השיט והצוללות".

"בעשרים השנה בהן הייתי בצמרת חיל האוויר וצה״ל הייתי והשתתפתי בקבלת החלטות בנושאים רגישים, הרי גורל ועתירי סיכונים. אור השמש לא שזפה את ההחלטות. הציבור לא הכיר אותן ולא היה מעורב בדיון, לא בהחלטה ולא בביצוע. והסיבה לכך ברורה לכולכם: לא מבצע של סיירת מטכ״ל, לא תקיפה של כור גרעיני על ידי חיל האוויר, נכון שיידונו בכיכר או בציבור. כל מערכת האמל״ח המייצרות יתרון איכותי לישראל, תכניות מבצעיות חדשניות ויצירתיות, הפתעות שאנחנו מכינים לאויב – כולם נכסי ביטחון לאומי שחייבים להישמר בסוד" הסביר ידלין, אך קבע: "אזרחיות ואזרחי מדינת ישראל האמינו בתום ליבם שנושאים רגישים ומסווגים נידונים בחרדת קודש ובאחריות מרבית על ידי מפקדים ומנהיגים תחת שלוש הנחות: טובת המדינה היא תמיד השיקול המוביל בהחלטה, טובי המוחות בישראל הנושאים באחריות שותפים בהחלטה, ואין שום טובת הנאה אישית למקבלי החלטות, כזו שחס וחלילה עשויה להטות את שיקול דעתם".

ד"ר עו"ד אליעד שרגא. קרדיט: צילום מסך, התנועה לאיכות השלטון.

ידלין ציין: "'פאסט פורוורד' לשנים האחרונות. מתעורר חשד ששלושת התנאים ההכרחיים לקבלת החלטות חסויות והרות גורל במשטר הדמוקרטי שלנו לא מתקיימות", והרחיב: "טובת המדינה איננה השיקול המוביל. ההחלטות מתקבלות ללא התייעצות ובפורומים שאינם מוסמכים. יש חשש ששיקולים שאינם ענייניים וקשורים לשוחד, למרמה ולהפרת אמונים – מתערבבים בקבלת החלטות. כן, כן חברים, יש לראש הממשלה סמכות להוביל החלטות שבליבת הביטחון. אבל הכלל במדינת ישראל שבנושאים האסטרטגיים והחשובים ביותר, לעולם יישמעו דעות מגוונות של בכירי הפירמידה השלטונית. לעולם לא ראש הממשלה לבדו. גם אפילו אדם ישר השוקל שיקולים ענייניים עשוי לטעות, ולכן הוא צריך סביבו את שר הביטחון שלו ושר החוץ שלו".

"בפרשת כלי השיט והצוללות, בקבלת החלטה על אישור אספקת נשק מתקדם לאמירויות, ואפילו בניהול של משבר הקורונה שאנחנו רואים אותו יום-יום – אנחנו מזהים דפוס פעולה לא טוב. דפוס פעולה זהה בו מתבצע מידור של מי שצריך להתייעץ איתם ולשתפם בהחלטות. במקום שרי ביטחון, נבחרי ציבור ודרג ממשלתי מקצועי – התנהלה מדיניות באמצעות שליחים אישיים ממשרדי עורכי דין פרטיים וקרובי משפחה" אמר ידלין.

בר פלג בעיתון הארץ דיווח כי במהלך הלילה כ-300 מפגינים יצאו מכיכר רבין לעבר כיכר הבימה.  בד בבד, המשטרה עצרה אדם בחשד לתקיפה והשחתת רכוש בתל אביב, לאחר שחטף שלט מידי מפגין בטיילת בעיר וקרע אותו. המפגין שהותקף, רון, כתב בעמוד הפייסבוק שלו על התקרית: "הגיע בחור צעיר והתחיל לצרוח שהוא יהרוג כל מי שנגד ביבי. לא זזתי מהמקום והוא תפס שלט, משך אותו ממני וקרע אותו".

ממשטרת ישראל נמסר כי "בשעות הצהריים, כוחות המשטרה פעלו לבלום תהלוכה בלתי חוקית שהחלה על כביש 1 לכיוון ירושלים, תוך שעשרות מפגינים הולכים במרכז עורק התנועה הראשי, בניגוד לתנועה, משבשים את תנועת הרכבים ומהווים סכנה לעצמם ולמשתמשי הדרך, דבר שאילץ את המשטרה לחסום את התנועה עד לפינוי המפגינים מהכביש, תוך שחלקם מתעמתים עם השוטרים ולא נשמעים להוראותיהם", והוסיפו: "בשעות הערב, התקיימה מחאה בכיכר פריז בירושלים, שהסתיימה לפני זמן קצר עם פיזור כלל המפגינים. במהלך המחאות שהתקיימו לאורך היום, עוכבו לחקירה 25 חשודים בגין הפרת הסדר הציבורי וחסימת הכבישים".

מתנועת "קומי ישראל" הגיבו למעצרי השיירה כי "מצער מאד שהמיליציות החמושות של אוחנה לא מתעסקות בכזו אובססיביות בפרשת הצוללות כמו שהן מתעסקות בצוללות מתנפחות של מפגינים. משטרת ירושלים, מוכיחה שוב, שהפכה לגוף פוליטי, ובמקום לאבטח את המפגינים, בוחרת לאבטח את השקרים של נתניהו".

Print Friendly, PDF & Email

About the author

מערכת מגזין לתוך הלילה