בארץ

חוקר פייק ניוז: "ככל שיחריף המשבר הפוליטי סביב התקציב ונלך לבחירות, אני צופה עלייה משמעותית בפעילות האיראנית"

קרדיט: פייסבוק.

זאת עקב דו"ח פייסבוק על מחיקת אלפי חשבונות מפיצי פייק ניוז ברשת החברתית, 12 מהם בישראל. ע"פ דיווVRחים בתקשורת, הדו"ח לא מספק פרטים טכניים לגבי כיצד מצאה פייסבוק את הקשר בין הפרופילים לאיראן. מבדיקת הרשת החברתית עולה כי חלק מהחשבונות הופעלו ע"י אנשים פרטיים, בעוד רשת אחרת הופעלה ע"י הממשל האיראני.

"הפעילות הזו נקטעה באיבה ולכן סביר להניח שלא הייתה לה השפעה רבה. עם זאת, בעיניי זה חלק מהפעילות האיראנית הענפה בשנתיים האחרונות באזורינו, שכללה גם התערבות בבחירות 2019 סבב א' ומפעל הפייק ניוז של החיזבאללה, שבוודאי קשור לאיראן וזומם לפעול נגד ישראל". כך מסר חוקר הפייק ניוז, אופיר בראל, למגזין לתוך הלילה עקב הפרסומים בשבוע שעבר בתקשורת הישראלית על הסרת תריסר חשבונות בפייסבוק שניסו להתחזות לתומכי הפגנות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושהפיצו תוכן נגדו ברשת החברתית. זאת במסגרת הודעת פייסבוק על הסרת אלפי חשבונות ברשת. בראל הוסיף: "ככל שיחריף המשבר הפוליטי סביב התקציב ונלך לבחירות, אני צופה עלייה משמעותית בפעילות האיראנית".

עיתון דהמרקר דיווח כי הדו"ח לא מספק פרטים טכניים לגבי כיצד מצאה פייסבוק את הקשר בין הפרופילים לאיראן. לטענת החברה, על פי חקירה שהיא ערכה, החשבונות הופעלו על ידי אנשים פרטיים מחברת מחשוב בשם EITRC מאיראן. עוד טוענת פייסבוק כי היא זיהתה עוד רשת שהופעלה לטענתה ככל הנראה על ידי ממשלת איראן. ע"פ אתר חדשות 12N, אחת מהן עודדה את ההפגנות נגד נתניהו ופעלה כדי ללבות אותן. השנייה עסקה בבחירות לנשיאות ארצות הברית, ופעלה במקביל גם באמריקה.

מדוגמאות שפייסבוק הראתה בדו"ח, פעילות החשבונות המזויפים כללה ברובה שיתוף תמונות מהמחאות. בדרך כלל, בדו"חות פרסום מחיקת חשבונות מזויפים של הרשת החברתית, שמועלים כל מספר חודשים, אין דוגמאות. במסגרת הדו"ח, בחודש אוקטובר בלבד פייסבוק הסירה ברחבי העולם 1196 פרופילים מזויפים, 7947 עמודים, 110 קבוצות פייסבוק ו-994 חשבונות מזויפים ברשת אינסטגרם. בדו"ח של פייסבוק נמצאו ממצאים על חשבונות מזויפים שפעלו בארה"ב, מקסיקו, גיאורגיה, מדינות המזרח התיכון, ונצואלה, ניגריה ואזרבייג'ן. הדו"ח כולל פירוט של מספר החשבונות המזויפים שהוסרו בכל מדינה וסוג הפעילות האסורה שבוצעה במקביל לצילומי מסך שממחישים את החשבון.

"האיראנים הופכים למתוחכמים יותר, מחקים לא מעט את הרוסים" קבע בראל, והסביר: "ככלל, פרופילים איראניים החלו להיות מתוחכמים במניפולציות הרגשיות שלהם, בדומה לרוסים. גם העובדה שהם מנצלים את המחלוקת בישראל לשם יצירת סכסוך פנימי מזכירה שיטת פעולה רוסית".

כזכור, עיתון הגרדיאן הבריטי דיווח בחודש שעבר שפייסבוק חשפה כי מחקה ארבעה מבצעים להתערבות זרה במדינות זרות שמקורם ברוסיה ובאיראן, כולל ניסיון להתערב בבחירות לנשיאות 2020 שנדמה קשור לסוכנות הטרולים הרוסית, הסוכנות לחקר האינטרנט (IRA). ע"פ אתר גרפיקה, הקמפיין כלל 50 חשבונות אינסטגרם וחשבון פייסבוק יחיד עם 246 אלף עוקבים שהוציא 75 אלף פוסטים. בהודעה של בלוג החברה, נתנאל גליישר, ראש מדיניות אבטחת הסייבר של הרשת החברתית, מסר כי לקמפיין "היה את הסימנים של מבצע ממומן-היטב שלקח צעדים מבצעיים עקביים להסתיר את זהותם ואת מיקומם".

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"