אירופה אסיה בעולם

היתקלויות בין כוחות ארמנים לכוחות אזרבייג'נים בנוגע לאזור נגורנו קרבאך

התחיל ב-27 בספטמבר. קרדיט: צילום מסך, רשת דויצה ולה.

אזור המחלוקת אמנם מוכר בינלאומית תחת אזרבייג'ן, אך מנוהל דה פקטו עצמאית ע"י ארמנים. רשת דויטשה ולה דיווחה כי החל מיוני השנה חלה עלייה במאבק בין הצדדים. רוסיה התחייבה לספק אמצעי לחימה לצד הארמני, בשעה שאזרבייג'ן נתמכת ע"י טורקיה. באיראן ישנו גם מיעוט אזרבייג'ני. אמש, שר החוץ האזרבייג'ני, ג'ייהון ביירמוב, קיים שיחות עם שורה של גורמים- ביניהם שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, ונציג האיחוד האירופי לקווקז.

לקראת עימות צבאי? היתקלויות, והרוגים, אמש בין כוחות ארמנים באזור נגורנו קרבאך לבין כוחות צבא אזרבייג'ן. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה שלשום כי ארמניה קבעה משטר צבאי והניעה את כל האוכלוסייה הגברית שיכולה להתגייס. בהתאם, הודיעה המדינה כי היא ביצעה הפצצות ארטילריה ומן האוויר באזור המחלוקת. בתגובה להפצצות הארמניות, אזרבייג'ן הודיעה על כיבוש שבעה יישובים באזור. מנגד, שלטון אזור נגורנו קרבאך, שנשלט ע"י ארמנים, דחה את הודעת הממשל האזרי. ההתפתחויות גררו פעילות דיפלומטית ענפה משני הצדדים, כולל מצד רוסיה שקראה לשביתת נשק בין הצדדים והאפיפיור פרנסיסקוס קורא לשיחות בין הצדדים.

ע"פ פעילי ימין בארמניה, אם וילדה ממוצא ארמני נהרגו בעימותים. מנגד, ארבייג'ן הוציאה הודעה שמספר לא מפורט של אזרחיה נהרגו אף הם. כוחות אזור נגורנו קרבאך הכחישו כי עשרה ממשרתי כוחות הביטחון של האזור נהרגו. ע"פ גורמים בארמניה, מטרות אזרחיות כולל בירת האזור, סטפנקרט, הופצצו ע"י כוחות אזרבייג'נים. אזרבייג'ן דחתה את הודעת משרד הביטחון הארמני על חיסול מסוקים וטנקים אזרים, והאשימה את ארמניה בשליחת התקפות "ממוקדות ומחושבות" לאורך החזית. נשיא אזרבייג'ן, אילהם אלייב, מסר בהודעה לאומה: "אנחנו מגנים על הטריטוריה שלנו, המטרה שלנו נכונה".

בד בבד, התקיימו מגעים דיפלומטיים קדחניים בזירה הבינלאומית, שזלגו גם לרשתות החברתיות. ראש הממשלה הארמני, ניקול פשיניאן, כתב ברשת הטוויטר: "אנו נשארים חזקים בצמידות לצבא שלנו כדי להגן על המולדת מפני פלישה אזרית". מנגד, שר החוץ האזרי, ג'ייהון ביירמוב, קיים שורה של שיחות קדחניות עם גורמים רבים בקהילה הבינלאומית. ביניהם, שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, נציג האיחוד האירופי לאזור עבר-הקווקז, טאויבו קלאר, ושר החוץ הטורקי, מבלוט צ'בושאולו.

רשת דויטשה ולה דיווחה כי טורקיה תומכת באזרבייג'ן בעוד רוסיה תומכת בארמניה. אזרבייג'ן היא ספקית גז ונפט מוכרת, והעימות יכול להפריע לאספקת הגז והנפט באזור. במקביל, ישנה סברה שעימות בין הצדדים יכול למשוך שחקנים נוספים בזירה הבינלאומית כמו טורקיה, רוסיה, ואף איראן בה יש מיעוט אזרי נכבד למאבק חמוש.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

מערכת מגזין לתוך הלילה