ביקורות תרבות

ביקורת סרטים: המסע הוא הקסם

הסרט "טולקין", המבוסס על חלקו הראשון של חייו של סופר הפנטזיה הקאנוני ג'. ר. ר. טולקין, הינו מהפנט לחובבי פרי עטיו ואף לאלו שלא פסעו לעבר הארץ התיכונה. מערכת לתוך הלילה יצאה עם שפה חדשה שקשה לפצח.

הסרט, שמגולל את נקודות חייו של טולקין, מראה בצורה אלגנטית אך בוטה את סיפור חייו הקשה. את האובדן, הקושי להשתקם ולחזור שוב למעגל החיים. אך לא שם נעצרה חינניות הסרט. עד כמה שהעלילה קשה, כמות הרמזים והאזכורים ליצירותיו של הסופר היחיד בדורו היא חסרת תקדים. וזה מה שהופך את מסע החיפושים אחר אזכור כזה או אחר לחלק מקאנון עולמו הבדיוני כל כך מספק.

בבחינת הליהוק, ניקולס הולט (אקס מן: הפניקס האפלה) עושה עבודה חסרת תקדים כטולקין עצמו. אחת הכי טובות בקריירה שלו עד עכשיו. בבחינת שותפתו לפשע, לילי קולינס גם מספקת את הסחורה אך ברמה נמוכה יותר. כל זאת בדמות מושא אהבתו של טולקין הצעיר. מי שמבליח למספר רגעים אך נותן את כל כולו הוא קרייג רוברטס שמגלם את טוראי סאם הודג'ס- בן הלוויה של טולקין בשוחות קרב הסום במלחמת העולם הראשונה.

הסרט מבוצע ברגישות ובזהירות ומספק מספר לא מבוטל של עליות ומורדות. וכל זאת בטוב. ניתן להגיד כי התסריט טוב מבחינת זרימת העלילה. כמובן שלעיתים מרגיש מעט יותר מדי דרמתי, אך מנגד- כך היו חייו של טולקין.

מערכת לתוך הלילה פסעה לתוך מחוזות הארץ התיכונה, למדה סינדארין וחזרה לתת חמישה כוכבים מתוך חמישה לסרט "טולקין".

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"