אירופה בעולם

מכון מחקר אירופי: שני פורטלי חדשות שהפיצו פייק ניוז החביאו את קשריהם לסוכנות ידיעות שנקשרה ע"פ דיווחים לשירות המודיעין של צבא רוסיה

אילוסטרציה. קרדיט: SHUTTERSTOCK.

מכון המחקר ללא מטרות רווח "אי.יו דיסאינפו לאב" פרסם דו"ח חדש בו קבע כי שני אתרי חדשות ברשת ניסו להחביא את קשריהם לסוכנות הידיעות הרוסית "אינפורוס". ע"פ דיווחים של הוושינגטון פוסט, הסוכנות נקשרה בעבר עם ה-GRU, שירות הביטחון של צבא רוסיה.

מכון המחקר האירופי ללא מטרות רווח "אי.יו דיסאינפו לאב" פרסם בדו"ח חשד כי שני אתרי חדשות ברשת שהפיצו דיסאינפורמציה,onrworld.press ו-observateurcontinental.fr, ניסוי להחביא את קשריהם לסוכנות הידיעות אינפורוס  הרוסית. בחמישה במרץ השנה דווח באחד האתרים מאמר בסימן "וירוס הקורונה: 20 התרגילים הצבאיים מגן נאט"ו-אירופה מסכנים את אירופה". ע"פ הדו"ח, לאחר בדיקה ראשונית לגבי מידע כוזב העוסק במקורו של וירוס הקורונה בכוחות ברית נאט"ו הצבאית – התגלה כי  observateurcontinental.fr הפיץ הרבה תכנים מקטבים המתמקדים בעניינים תוך צרפתיים. אחת מהכתבות המקטבות היתה כי "תנועת הווסטים הצהובים מנוהלת ע"י ג'ורג' סורוס". מסרים אחרים כללו הכפשות של ידיעות אמיתיות כמו הגדרת ידיעה שפורסמה בעיתון לה-מונד על רשת ריגול רוסית בצרפת כ"פיקציה".

בדף המידע על האתר נכתב כי הוא פורטל חדשות ללא מטרות רווח שמשתף דעות מומחים מרחבי הגלובוס הנוגעות ספציפית לאזור אירו-אסיה. בהתאם, אין שום אזכור לקשרים עם סוכנות ידיעות אחרת. בעזרת ניתוח כתובות הרישום של האתר, ולמרות ניסיון הסתרה בעזרת שימוש בשירותי חברה גרמנית במטרה להסתיר את זהות יוצרי האתר, עלה כי בונה האתר הוא אדם בשם "אלכס קוצ'ניר". נכון למידע גלוי, קוצ'ניר רשום כגורם ליצירת קשר עם סוכנות הידיעות הרוסית אינפורוס. הווידוא נעשה בעזרת גילוי כתובת מייל בשם משתמש וכתובת פיזית שבה רשומה גם סוכנות הידיעות וגם גופים שונים שממומנים ע"י הממשלה הרוסית.

קרדיט: דו"ח אי.יו דיסאינפו לאב.

במקביל, בבחינת הקוד של האתר עלה כי שימוש בתוויות ספציפיות בקוד האתר משומש גם ב-243 אתרי חדשות נוספים- כולם ייחודית נקשרו לסוכנות הידיעות הרוסית. בבחינת התוכן, רבים מהתכנים שהוצגו בפורטל החדשותי, הוצגו כמעט מילה במילה בסוכנות הידיעות הרוסית ברוסית. בעבר עלה בתחקיר של המכון קשרים ענפים בין סוכנות אינפורוס לבין הרשויות הרוסיות מניהול אמצעי תקשורת רוסית מקומית ועד ארגון אירועים עבור הממשל הרוסי.

בהתאם, ע"פ דיווח של הוושינגטון פוסט מ-2018, סוכנות הידיעות היא אחת משני גופים מוכרים של שירות המודיעין של הצבא הרוסי, ה-GRU, ובמיוחד של יחידה 54777. היחידה, המוכרת גם "מרכז השירות המיוחד ה-72", נחשבת ל"מרכז הלוחמה הפסיכולוגית של הצבא הרוסי". היחידה הייתה מעורבת במבצעי מידע באוקראינה ובמערב בעבר. לאתר יש דף פייסבוק עם 11 אלף רשומים בלייק ודף ברשת החברתית טוויטר עם 76 עוקבים.

בד בבד, האתר קושר לרשת נוספת של תהודת המידע הכוזב בכל רחבי אירופה. באתרים נרשמו "שותפים" בינלאומיים, חלקם אתרי הפצת מידע לא מאומת, כדי לשדר אמינות.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"