בארץ

בית המשפט המחוזי בירושלים הפחית את העיצום הכספי בגין הפרת חוק אוויר נקי על החברה לפיתוח גוש עציון ב-635 אלף שקלים

פעילות השלכת פסולת לא חוקית בשטח מועצה אזורית דרום השרון. קרדיט: המשרד להגנת הסביבה

מהודעת המשרד להגנת הסביבה עולה כי התקבלה הסכמה בין המשרד להגנת הסביבה לבין החברה להפחתת העיצום הכספי המקורי של 1.6 מיליון שקלים ל-965 אלף שקלים. ע"פ הודעת המשרד בנושא, העיצום הכספי הוטל לאחר הפרת הוראות למניעה ולצמצום של זיהום אוויר מצי כלי רכב כבד, היעדר שילוט בעניין דרכי התקשרות עם מוקד בנוגע לפליטות עשן; ואי-פרסום הדוח השנתי באתר האינטרנט של החברה במועד.

בית המשפט המחוזי בירושלים, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, לאחר דין ודברים בין המשרד להגנת הסביבה לבין החברה לפיתוח גוש עציון ותוך התחשבות גם בהשפעת משבר הקורונה, הפחית את העיצום הכספי שהוטל על החברה ב-635 אלף שקלים. במקור העיצום הכספי מטעם המשרד בגין הפרת חוק אוויר נקי עמד על 1.6 מיליון שקלים. הסכום הנוכחי עומד על 965 אלף שקלים. הטענה העיקרית של החברה, אשר מרבית פעילותה מתבצעת בשטחי יהודה ושומרון, הייתה בעניין התחולה הטריטוריאלית של ההוראות שהוטלו עליו מכוח חוק אוויר נקי.

בית המשפט, ע"י קביעתו של השופט עודד שחם, דחה את רוב טענות החברה במסגרת העתירה שהגישה נגד העיצומים הכספיים. עוד נכתב בהודעה מטעם המשרד להגנת הסביבה כי המשרד הטיל על החברה עיצום בגין הפרת הוראות למניעה ולצמצום של זיהום אוויר מצי כלי רכב כבד, מכוח חוק אוויר נקי, בהן החזקה ושימוש ברכב מזהם מסוג יורו 2; היעדר שילוט בעניין דרכי התקשרות עם מוקד בנוגע לפליטות עשן; ואי-פרסום הדוח השנתי באתר האינטרנט של החברה במועד. את המשרד להגנת הסביבה ייצגה בעתירה פרקליטות מחוז ירושלים.

במקביל, בית משפט השלום בנתניה הרשיע בשבוע שעבר את חברת א.ס חליל ומנהלה בשינוע ובהשלכת פסולת בניין שלא כדין בעקבות כתב אישום שהגיש המשרד להגנת הסביבה. בית המשפט הרשיע את הנאשמים בעבירות של עיסוק בעסק טעון רישוי ללא רישיון עסק כדין, פינוי פסולת לאתר שאינו מורשה, השלכת פסולת בניין ברבים, הפרת חובת פיקוח על-ידי נושא משרה בתאגיד והפרת צו שיפוטי האוסר על פינוי פסולת והובלתה ללא רישיון. השופטת טל אוסטפלד נאוי כתבה בגזר הדין כי "מעשיהם של הנאשמים פגעו באיכות הסביבה, יצרו סיכונים בריאותיים פוטנציאליים, והנאשמים לא קיימו צו שיפוטי. הנאשמים פגעו בערך בריאות הציבור בכללותו, באיכות המים ובאיכות האוויר". החברה נקנסה  ב-150 אלף שקלים, והתחייבות כספית בסך 300 אלף שקל להימנע מביצוע העבירות בהן הורשעה במשך שלוש שנים. על מנהל החברה הוטל קביעה דומה ומאסר על תנאי בתנאי שלא יעבור את העבירות המדוברות במשך שלוש שנים.

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, מסרה בהתייחס להרשעת החברה בנתניה כי "המשרד להגנת הסביבה ימשיך להיאבק בתופעת השלכות הפסולת בתחנות מעבר פיראטיות וימשיך באכיפה אינטנסיבית כדי לשמור על הציבור והסביבה, ולמנוע מפגעים מזהמים".

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"