ביקורות תרבות

אור באפלה

עם הופעה מהפנטת מצד גרי אולמן, קצב טוב ותסריט נחמד, צפוי אך נחמד, "שעה אפלה" מצליח להעלות את מעמד סרט ההיסטורי המצוי למצב אחר. שעת המבחן הראשונה של אחד מהדמויות האייקוניות של המאה ה-20 באור מעניין וחשוב.

הדמויות. עושות את העבודה ונותנות הצגה משכנעת

למרות שכמעט אין אקשן חזותי בסרט,הוא כן מספק חווית תובנות ומתח מסעירה לצופים חובבי ההיסטוריה ומעבר. שעתיים וחמש דקות של עונג. קודם כל, עניין של עובדות ומספרים. "שעה אפלה" הינו הסרט השלישי מתחילת שנת 2017 שעוסק ב"נס דנקירק" במלחמת העולם השנייה. לפניו באו "דנקירק", סרט המלחמה-פינוי-דיכאון של הבמאי המוערך כריסטופר נולן (טרילוגיית האביר האפל, אינטרסטלר), ו"שעתם היפה" המבוסס על ספר עלילתי שעוסק בהפקת סרט התעמולה על האירוע בימי המלחמה שנוצר על מנת להשפיע על דעת הקהל האמריקאית בעד כניסה למלחמה כנגד מכונת הקרב הנאצית של הבמאי לון שרפיג. העיסוק בסרט הוא מזווית ראייתו של צ'רצ'יל עצמו בממשלה ובחמ"ל בראשותו בתחילת כהונתו. מנגד, הוא לא הסרט המסחרי הראשון שעוסק בצ'רצ'יל

בשנה שחלפה. לפניו  היה את" צ'רצ'יל " בכיכובו של בריאן קוקס המוערך. הסרט הזה, בבימויו של ג'ון טפליסקי, עוסק בהכנות לקראת הפלישה לנורמנדי יחד עם האמריקאים והקנדים מזווית ראייתו של צ'רצ'יל.

שני רגעים שונים בתכלית בחייו של הבחור.  שני הסרטים בעלי אותו פורמט. צ'רצ'יל מתוסבך וקודר לגבי החלטה, צ'רצ'יל גורם לפחד והמולה בקרב סובביו, המלך מכריע וסוף הסיפור כבר ידוע. ההבדל הוא בתקופה במלחמה. אפילו דמויות המזכירות והסצנות הראשונות בהן הן מוצגות בנו דומה (כנראה יש ביסוס עובדתי שכך היה מתייחס בראשונה לעובדיו-א"ו), ללא קשר לכישרון המשחק של לילי ג'יימס (בייבי דרייבר) או אלה דארנל (מליפיסנט). בינינו, אולדמן מהימן יותר בתפקיד מאשר ביצועו של קוקס. למרות כל הקלישאות שהולכות בסרט, ואכן יש קלישאות שמסתובבות בו תדיר, הוא שווה צפייה. גרי אולדמן מספק ביצוע מבריק בהופעה משכנעת של המנהיג הזקן. אפילו משכנעת מדי. מהקול ועד תנועות הגוף. לא להאמין כי בריאיון התגלה שרוב החזות היו בכלל פרוטות ותוספות שהוסיפו על אולמן למען המשחק. הוא נותן לכל אורך הסרט את ההרגשה שהוא אכן ווינסטון צ'רצ'יל. השתיין. המעשן סיגר. אבל בהחלט האדם. ג'ון ורייט נותן פה את כל כולו בבימוי איכותי מורגש ומה שיצא זה סרט שבכיף הייתי הולך לראות שוב. רק בשביל הנאום האייקוני. באמת לא סתם אולמן קיבל את פרס גלובוס הזהב על ביצועו. מערכת "לתוך הלילה" נותנת ארבעה כוכבים מתוך חמישה לסרט "שעה אפלה".

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"