בארץ

לפני 90 שנה: תיעוד מתהלוכת עדלאידע בתל אביב בשנת 1932

קרדיט צילום: תמרה ברקוביץ, אלבום בן ציון כהנא, יד יצחק בן צבי, פרויקט "אז" – רשת ארכיוני ישראל והספרייה הלאומית

קהל רב, תהלוכות גנונים עם פעוטות בתחפושות חובלים, אינדיאנים, אחשוורוש ואסתר המלכה. תהלוכות מיצגי מבצרים ולוחמים, דרקונים, ועליות. שלט חגיגות "גן עדן של מטה". תיעוד מאירועי פורים ותהלוכת עדלאידע בתל אביב של תחילת שנות ה-30.

למרות שחגיגות חג פורים כבר החלו ורוב התהלוכות כבר התרחשו, חג התחפושות הוא מאורע משמח להיזכר בחגיגות קודמות. לאור חגיגות פורים 2022, נמצא תיעוד של חגיגות עדלאידע 1932 בתל אביב. בתמונות של ארכיון יד יצחק בן צבי, שצולמו על ידי תמרה כהנא (ברקוביץ) ב-22 במרץ 1932 ניתן לראות את חגיגות תל אביב בכיכר העדלאידע. בתמונות ניתן לראות את באי החגיגות צופים במיצג שנדמה כארמון פרס בו מתקיים משתה אחשוורוש המפורסם.

במקביל, באתר "ארכיון הסרטים הישראלי" של סינמטק ירושלים ניתן לראות סרטון המתעד את האירוע. בסרטון רואים תהלוכת ילדים מחופשים לאינדיאנים, חובלים, ליצנים, אחשוורוש, אסתר, מלכים ואף חזיר. ניתן אפילו לראות את ילדי גן שכונת נווה שאנן צועדים עם הגננות. "תהלוכת המבוגרים" כללה מיצגים שנדמו מתוך האתוס היהודי בארץ ישראל. מ"עליית אברהם", החשמונאים ועד ההווה אז- תחילת שנות ה-30 של המאה ה-20. המיצגים גם כללו תחנות רוח, טנקים ודמויות אנושיות רוכבות על דרקון (ככל הנראה מייצגי שלטון המנדט הבריטי). בחגיגה מרובת האנשים ניתן לראות ריקודי "הבה נגילה" ע"י הפעוטות, ואת חנות "ח. זבילינסקי" לגברים.

בתיאור התיעוד המשמח נכתב: "חגיגות העדלאידע, תהלוכה של ילדי גיל הגן לבושים בתחפושות ומלווים בנשות צוות צועדים לאורך רחוב רוטשילד, לאחר מכן התהלוכה ברחובות, בסמוך לקולנוע מוגרבי, ילדים בתחפושות וקהל רב לאורך רחוב". מנגד, התיעוד מעלה אפשרות לשילוב תיעוד עדלאידע 1929 בתל אביב עם תיעוד עדלאידע של שנת 1932.

אתר YNET פרסם כי שנה לאחר מכן בתהלוכת העדלאידע המרכזית בתל אביב, קבוצה מהישוב העברי, ארגון ההריים מפתח תקווה, הציגו את דמותו של היטלר כשהוא רכוב על סוס, ורודה בשני יהודים מוכים ופצועים. כותרת המיצג: "היטלר רודף וארץ ישראל סגורה על מסגר", ועל צווארו של היטלר נכתב על נייר "מוות ליהודים". עיריית תל אביב אישרה את המיצג ואף העבירה למקימיו פרס כספי. בתגובה למיצג, הקונסוליה הגרמנית דרשה מראש העירייה, מאיר דיזנגוף, להתנצל. דיזינגוף הגיב לדרישה כי "ברור שייצוג זה אינו אלא תגובה ספונטנית המשקפת עמדה ציבורית שאינה מוכנה להשלים עם גורל יהודי גרמניה. למעשה, יש להתפלא שהמחאה לא הייתה חריפה הרבה יותר". שנה לאחר מכן דמותו של היטלר רכבה על דרקון תלת-ראשי מכוסה צלבי קרס. היו זמנים בתל אביב.

ע"פ אתר עיריית תל אביב-יפו, מחר יתקיים אירוע התברוא-ידע, מצעד משאיות המחופשות של העירייה, בין השעות 08:00 עד 11:00. באתר נכתב: "צי רכבי אגף התברואה במצעד חגיגי לקראת חג פורים , ובסיבוב דאווין ברחבי העיר", והוסיפו: "כל הרכבים מניקיתא ועד למטאטא רחובות יתחפשו לכבוד ילדות וילדי העיר". אירועים נוספים מפורטים באתר העירייה.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"