בארץ

ספר תורה בן מאות שנים מבגדד נתפס בשבוע שעבר בביתו של תושב אום אל-פאחם, ארבעה חשודים נעצרו לחקירה

ספר התורה בשבוע שעבר. קרדיט: דוברות המשטרה.

שלושה מהחשודים הובאו לדיון בבימ"ש השלום בירושלים בשבוע שעבר. חשוד נוסף נחקר ביחידה המרכזית במחוז יהודה ושומרון של משטרת ישראל. ע"פ החשד, התושב תכנן למכור את ספר התורה, שחשוד כגנוב, עבור מאות אלפי שקלים.

משטרת ישראל הודיעה ביום רביעי בשבוע שעבר (17.11) כי תפסה ספר תורה בן מאות שנים, ככל הנראה מבגדד בירת עיראק, בביתו של תושב אום אל-פאחם. ע"פ החשד, התושב, בן 64, תכנן למכור את הספר עבור מאות אלפי שקלים. ע"פ הודעת המשטרה, ביחידה המרכזית של מחוז שומרון ויהודה (ש"י) מתנהלת חקירה בחשד לסחר בעתיקות והחזקת נכס החשוד כגנוב.

במשטרת ישראל התייחסו לתפיסה כי "בפעילות יצירתית ויזומה של הבלשים, הציג החשוד את הספר למכירה ודרש תמורתו סכום כסף של מאות אלפי שקלים", והוסיפו שיחד עם החשוד נעצרו שלושה חשודים נוספים תושבי הצפון.  בשבוע שעבר נחקרו שלושה מהחשודים, כאשר חשוד רביעי נעצר לאחר מכן ונחקר ביחידה המרכזית של מחוז ש"י. החקירה נוהלה בשיתוף רשות העתיקות. זאת למרות שספר התורה אינו עונה להגדרה עתיקה על-פי החוק בישראל. עדיין לא ברור אם הספר הוברח לישראל או נגנב.

קרדיט: יולי שוורץ והיחידה למניעת שוד עתיקות ברשות העתיקות

היחידה למניעת שוד עתיקות ברשות העתיקות הודיעה לפני שבועיים על תפיסת מצבור של מעל 6000 מטבעות עתיקים באשקלון. במסגרת פעילות ניטור שגרתית של פלטפורמות דיגיטליות במטרה לתפוס ישראלים העוסקים במסחר בלתי-חוקי בעתיקות התעורר בחודש שעבר חשד כי בעל חנות תכשיטים בעיר עוסק במסחר לא חוקי של מטבעות עתיקים. ע"פ הודעת רשות העתיקות, לאחר חיפוש בבית ובחנות החשוד אלפי מטבעות מתקופות שונות נתפסו.

בהתאם, מגלה מתכות וציוד חפירה ששימשו, עפ"י החשד, לשוד עתיקות מאתרים ארכיאולוגים נתפסו אף הם בחיפוש. החשוד עוכב ונחקר על ידי מפקחי היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות. בתום החקירה, יועבר התיק ליועמ"ש למיצוי הדין. המטבעות שנתפסו הועברו למומחי רשות העתיקות לצורך זיהוי ותיארוך. לאחר פניית מגזין לתוך הלילה לתיארוך המטבעות, ברשות העתיקות הבהירו כי "מצבם של המטבעות לא מאפשר פריסה [תקופתית] שכזו. הם התגלו עם קורוזיה שמקשה על התיארוך או אפיון המטבעות".

קרדיט: ניר דיסטלפלד, רשות העתיקות

אילן חדד, המפקח הארצי על המסחר בעתיקות ברשות העתיקות, מסר: "הסחר הבלתי-חוקי בעתיקות מהווה חוליה קריטית בשרשרת, הניזונה משוד עתיקות. שוד העתיקות מסב פגיעה בלתי הפיכה באתרי עתיקות בארץ. השודדים, שחופרים באתרים ארכיאולוגים, ומחריבים אותם למען בצע כסף, מנתקים את העתיקות מהקשרן הארכיאולוגי ומוחקים פרקים שלמים מההיסטוריה של ארץ ישראל", וציין: "אלה סיפורים שכבר לא יסופרו לעולם".

במקביל, באתר וואלה דווח כי במסגרת פעילות חיפוש אמצעי לחימה (אמל"ח) של משטרת ישראל שנערכה בשבוע שעבר בכפר ביר אל מחסור בגליל התחתון נתפסו  538 מטבעות החשודים כגנובים מאתרים ארכיאולוגיים באזור. המטבעות כולם נלקחו והועברו לרשות העתיקות להמשך חקירה, במטרה לאתר את מקור האתרים שמהם נגנבו. החשוד בגניבה, בן 26, נלקח לתחנת המשטרה ונחקר, ובביתו נמצא מכשיר לגילוי מתכות.

ניר דיסטלפלד, מפקח היחידה למניעת שוד עתיקות ברשות העתיקות מסר לאתר וואלה כי "מסקירה ראשונית המטבעות הכי קדומים שנמצאו הן מטבעות תלמיים מהמאה השלישית לפנה"ס, יש מעט מטבעות מהתקופה הרומית הקדומה, קבוצה גדולה של מטבעות רומיים בני המאות השנייה והשלישית לספירה", והוסיף: "כ-% 70 מהמטבעות הן מהתקופה הרומית מאוחרת, בני המאה הרביעית לספירה. מעט מטבעות ביזנטיים מהמאות השישית והשביעית לספירה. מטבעות אסלאמיים מכל התקופות מאומאי – ועד העות'מני. יתכן גם שני מטבעות מהתקופה הצלבנית במצב גרוע".

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"