בארץ תחקירים

תיעוד מההפגנות האחרונות, לקראת ההפגנה היום

הצעדה בקיסריה בתחילת החודש. קרדיט: מגזין לתוך הלילה.

ביום חמישי, רבים יצאו בשעות אחר הצהריים לגשרים ולצמתים במסגרת מחאת "הדגלים השחורים". בשבת, מאות יצאו לחוף הים בתל אביב במחאה על הסגר הנוכחי לאור התנהלות הממשלה מול משבר הקורונה. בשבת לפני שבועיים כאלפיים איש הגיעו לצעוד בקיסריה ואלפים נוספים הפגינו בירושלים מול מתחם מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור.  דודו, ששירת בחיל הים מעל 20 שנה, עמד על גשר השלום בנתניה עם דגל ישראל: "כל פרשת הצוללות זה משהו שאני לא יודע איך מדינה יכולה לחיות איתו".

בשבת התקיימה הפגנה בחוף הים בתל אביב בהשתתפות מאות בני אדם במחאה על מדיניות הסגר החדשה של הממשלה בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו. ביום חמישי האחרון יצאו מאות נוספים ברחבי הארץ בעשרות מוקדים במסגרת מחאת הדגלים השחורים נגד ראש ממשלה נאשם בעבירות חמורות של שוחד, מרמה והפרת אמונים. "כל פרשת הצוללות זה משהו שאני לא יודע איך מדינה יכולה לחיות איתו. איך אנשים יכולים לתמוך בבן אדם שעשה את מה שעשה בצוללות. להאמין לו, לחשוב ששווה משהו" אמר דודו, פעיל מחאת "הדגלים השחורים" בגשר השלום בנתניה ביום חמישי האחרון, והוסיף: "פרשת הצוללות לא נחקרה, והיא מאפילה על כולן. הדבר הזה מרעיד את אמות הספים".

בהתאם, בסופ"ש האחרון התקבלו ההנחיות האחרונות להפגנות לאחר פניות מרובות ממספר גופים, ביניהם התנועה לאיכות השלטון. בהודעת משטרת ישראל בנושא נכתב: "דווקא בתקופה המורכבת של התמודדות עם מצב החירום שבשלה מוטלות מגבלות חריגות על חירויות הפרט, יש מקום למתן חשיבות מוגברת לצורך בהגנה על חופש ביטוי, ובין היתר 'ליתן משנה תוקף להגנה על זכות הציבור להפגין'", אך ציינו: "עם זאת, ככל זכות יסוד, זכות ההפגנה אינה זכות מוחלטת וניתן לפגוע בה כדי לשמור על זכויות חוקתיות אחרות ואינטרסים ציבוריים חשובים". ע"פ התקנות החדשות בנוגע להפגנות, "קיימת חובה לכך שכל אדם המשתתף בהפגנה יעטה מסכה כנדרש בחוק, ויעשה מאמץ מיוחד לשמור ולהקפיד ככל הניתן על כללי הריחוק החברתי". חובה של מרחק של שני מטרים גם מוטלת על המפגינים. "יש להתחלק לקבוצות של כ-20 מפגינים, ככל הניתן, ולשמור על מרחק סביר בין כל קבוצה לקבוצה. זאת, על מנת כאמור לשמור על בריאות המפגינים ובריאות הציבור כולו, ולצמצם את פוטנציאל ההדבקה" נקבע בהודעה.

בתנועה לאיכות השלטון בירכו על המתווה: "זכות המחאה וחופש ההפגנה הן זכויות יסוד בחברה דמוקרטית חפצת חיים. טוב עשה היועמ"ש שסירב להגביל את מספר המפגינים. התנועה קוראת לציבור לצאת ולמחות, תוך כדי שמירה על ההנחיות".

במקביל, בשבת לפני שבועיים יצאו כאלפיים איש לצעוד עד ביתו הפרטי של ראש הממשלה בקיסריה במסגרת הפגנה בראשות התנועה ואלפים נוספים הגיעו למתחם מעונו הרשמי של ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים. יו״ר התנועה לאיכות השלטון, עו״ד ד״ר אליעד שרגא, נאם באירוע בקיסריה: ״הנאשם נתניהו משתמש בדוקטרינת הכאוס המושתתת על דוקטרינת ההלם. ככל שההלם יהיה גדול יותר, ככל שהבלגן יהיה גדול יותר, כך ניתן יהיה בחסות ענן עשן זה לבצע רפורמות גדולות יותר", והוסיף: ״לצערי נתניהו מאמץ את דוקטרינת הכאוס, מפני שהוא הגיע למסקנה, כי ככל שהתוהו ובוהו יהיה גדול יותר, כך הסיכוי שהוא יוכל לנצל את הסיטואציה, לעשות שינויים חוקתיים, שיצילו אותו מאימת הדין גדול יותר".

״במקום שיש הלם, והציבור נמצא בשעות משבר קשות, והוא לא מתפקד, אלה הם השעות לבצע מחטפים, אלה הם הרגעים להרוס את השיטה ואלו הרגעים שבהם בדרך כלל דמוקרטיות הופכות לדיקטטורות".

ד"ר עו"ד אליעד שרגא במהלך הנאום לפני שבועיים. קרדיט: מגזין לתוך הלילה.

הקומיקאית אורנה בנאי אמרה מעל בימת הנואמים: ״כיסא המלכות שנתניהו ריפד לעצמו במשך שנים בשנאה ובהסתה ובפילוג בין האזרחים במדינה, שכבות על שכבות של שיסוי מגזר במגזר וגזענות ושקרים ונוכלות, כל הדבר הזה שהוא עמל עליו במשך שנים מתחיל לרעוד לו מתחת לישבן השבע שלו", ופנתה לנתניהו: "'ואיך אני יודעת שרועד לך הכיסא ביבי? כי אתה לא מפסיק להתעסק במחאה שלנו".

והאמת, אני יכולה להבין אותך, זה באמת קשה לראות שאחרי כל המאמצים הכבירים שלך להשניא ולהסית ולהרעיל, ישראל דווקא מתאחדת. ישראל צועקת לך: לך הביתה" קבעה בנאי.

אלוף (במיל') איל בן ראובן פנה בקיסריה לנתניהו: "מזה כשנתיים אתה מתעסק רק עם עצמך. רק עם השאלה איך לצאת מבור הנאשם שחפרת לעצמך בעמל רב", והוסיף: "אתה וממשלתך הבזיונית הפכתם את הקורונה לעניין פוליטי".

אמיר בר-יוחאי, פעיל ליכוד שבא להפגין עם המפגינים נגד ראש הממשלה בקיסריה, מסר בעת שהחזיק בדגל ליכוד עליו מודבקת המילה "לך": "דגל הליכוד זה דגל שגדלתי איתו, לא עם מי שבליכוד היום".

אלוף (במיל') איל בן ראובן בקיסריה. קרדיט: מגזין לתוך הלילה.
Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"