אסיה בעולם

מנהיגת הונג קונג הגנה על תוכניות להעביר לידיה סמכות מינוי שופטים שיעסקו בעבירות החוק לביטחון לאומי

קרדיט: GovHK.

במסיבת עיתונאים מנהיגת הונג קונג קארי לאם גינתה את מבקרי החוק לאחר חשיפה כי הרשויות הסיניות הן אלה שישפטו במקרים של הפרה של החוק לביטחון לאומי. קארי לאם: "השופטים המיועדים שצוינו בחקיקת החוק לביטחון לאומי עדיין יבואו משורות אלו שעברו את תהליך ההסמכה".

במסיבת העיתונאים השבועית לפני התכנסות הממשלה המקומית, מנהיגת הונג קונג, קארי לאם, גינתה את מגני הסמכויות החדשות שניתנו לה להסמיך שופטים שידונו במקרי הפרה של חוק הביטחון הלאומי. בהתאם,  לאם הסבירה כי "החוק הבסיסי", החוקה ההונג קונגית, החריג את "הזהויות המקבילות" של מנהיג הקולוניה הבריטית-לשעבר כמנהיג הזרוע המבצעת של השלטון, במקביל להיותו מנהיג כל הונג קונג. כך פורסם אמש (23.06) בסוכנות הידיעות "הונג קונג פרי פרס".

ע"פ פרסום ראשוני של סוכנות הידיעות הממלכתית-סינית שינחואה, טיוטה של החוק השנוי במחלוקת עלה כבר לפני ארבעה ימים לתהליכי חקיקה. יו"ר הועדה המחוקקת הסינית, לי ז'אנגשו, אמר בנוגע למסמך בן 66 הסעיפים כי בניית ושיפור המערכת המשפטית והאכיפתית עבור הונג קונג ברמה הלאומית על מנת לשמור על ביטחון לאומי הוא אמצעי משמעותי בלשמור ולשפר את עיקרון "שתי מערכות, מדינה אחת". ע"פ לאם, , החוק המוצע יעניק לה סמכות ליצור רשימת שופטים ברמות שונות של מערכת המשפט ולא רק צירוף שופטים ספציפיים לתיקים יחידנים.

לאם קבעה: "השופטים המיועדים שצוינו בחקיקת החוק לביטחון לאומי עדיין יבואו משורות אלו שעברו את תהליך ההסמכה", והוסיפה: "בפשטות, המנהיג לא בוחר באדם רנדומלי מהרחוב וממנה אותו לשופט". מנגד, עולים הקולות בהונג קונג אשר מביעים חשש ורתיעה מהמהלך.

אנדרו לי. קרדיט: אוניברסיטת הונג קונג.

הנשיא הראשון של בית הדין לערר אחרון בהונג קונג (המוסד הגבוה ביותר למשפט בהונג קונג), אנדרו לי, כתב בעיתון המקומי מינג פאו שזה יהיה "לא יאה" שמנהיגת הונג קונג, שע"פ דיווחים עומדת בראש הועדה לביטחון לאומי של הונג קונג, תבחר לבדה את השופטים. לי מתח ביקורת על הסמכות הבלעדית וקבע כי לפחות קביעת המנהיגה תתבסס על המלצת שר המשפטים המכהן או הועדה למינוי שופטים ולא על שיקול דעתה בלבד. בהתייחס ליוזמה של לי, לאם הודיעה כי תבחן את ההצעה. "זה הגיוני. כמנהיגת הונג קונג, איך אכיר כל-כך הרבה שופטים? אני חושבת שבטוח אתייעץ עם שר המשפטים" אמרה לאם במסיבת העיתונאים.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

מערכת מגזין לתוך הלילה