בארץ בעולם תחקירים

היחסים בין קבוצת טאטא, גרפטק והחטיבה הימית של טיסנקורפ מתחילים לצוף מעל פני המים

צוללת מצרית מספר שלוש. קרדיט: דף הפייסבוק של דובר הצבא המצרי.

גורם בטאטא סטיל אירופה אמר למגזין לתוך הלילה כי הוא אינו יכול להתייחס לנושא בשל "רגישות מסחרית". זאת לאחר שקבוצת טאטא אישרה כי חברת גרפטק היא ספקית לחטיבה האירופאית של הקבוצה עוד לפני שנת 1990. הרבה לפני קנייתה ע"י טאטא.

גורם בחטיבת ייצור הפלדה האירופאית של קבוצת טאטא, טאטא סטיל אירופה (TSE), אמר למגזין לתוך הלילה כי המחלקה המסחרית של החטיבה סירבה להתייחס לשאלה ממתי TSE היא ספקית לחטיבה הימית של תאגיד טיסנקורפ, תיסנקורפ מארין סיסטמס (TMS). זאת לאחר ניסיון החטיבה להתאחד עם חטיבת ייצור הברזל של תאגיד טיסנקורפ שהוכשל ע"י האיחוד האירופי. "הם לא היו מוכנים להתדיין על כל דבר שהם החשיבו כרגיש מסחרית" אמר הגורם, והוסיף: "אני לא יכול להפריך או לאשש את מה שאתה שואל אותי. על מידע רגיש מסחרית. שאין אפשרות לדבר מי הלקוחות שלנו רק אם אנחנו צריכים". מאז נובמבר 2010, בעסקה שהחלה בשנת 2008, גרפטק קנתה שתי חברות שהיו באחזקתו של נתן מיליקובסקי בשם איי/ג'י אלקטרודס וסידריפט אל.פי. בתמורה, מאז נובמבר 2010, בעל מניות משמעותי וחבר דיקטוריון בחברה הוא איש העסקים נתן מיליקובסקי- הוא בן דודו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

גורם בחטיבה הימית של תאגיד טיסנקורפ ענה כי הוא "לא יכול לענות על השאלות" של המגזין. בכך עולה תהיה לגבי טיב היחסים בין המשולש טיסנקורפ-טאטא-גרפטק. כפי שדווח בעבר במגזין, קבוצת טאטא אישרה בשעתו כי חברת גרפטק היא ספקית עוד לפני שנת 1990 לחטיבת הברזל האירופאית של הקבוצה. הרבה לפני קנייתה בידי טאטא. "בנוגע לגרפטק שמספקת מוצרים ליצרני ברזל ברחבי העולם, היא אחת מהספקיות שלנו. גרפטק הייתה ספקית לעסקינו האירופאים במשך שנים רבות, מערכת יחסים שהחלה מתישהו לפני שנת 1990" מסר דובר הקבוצה. תאגיד טאטא נמצא בבעלות משפחת טאטא ובראשה איש העסקים ראטן טאטא.

בתקשורת הישראלית דווח כי בשנת 2010, רה"מ ארגן לאיש העסקים ההודי, ראטן טאטא, וחברו הקרוב ארנון מילצ'ן טיסה במסוק של חיל האוויר לירדן. בהתאם, בכתב החשדות אשר הוציא היועמ"ש כנגד רה"מ נכתב תחת תיק 1000, בסעיף 27 ב', בכותרת "מיזם טאטא", כי רה"מ פעל להקמת מפעל רכב הטאטא נאנו ואף פעל להקמת אזור כלכלי מיוחד למען מטרה זו. דבר שדרש "שינויי חקיקה משמעותיים". כל זאת בשעה שכבר באפריל 2010 פורסם על קניית שתי חברות של נתן מיליקובסקי,  סידריפט ואיי/ג'י אלקטרודס, ע"י חברת גרפטק. עסקה אשר כללה קבלת מניות בחברת גרפטק למיליקובסקי. מכירה אשר הפכה דה-פקטו את בן דודו של רה"מ לבעל מניות משמעותי בחברת גרפטק וחבר דיקטוריון.

קרדיט: מגזין לתוך הלילה.

זהו המשך בחשיפת הקשר בין נתן מיליקובסקי, בן דודו של רה"מ, לבין איש העסקים ראטן טאטא. בהתאם, ישנה אפשרות כי כעת מצטרפת לקשר העסקי חברת טיסנקורפ. בכך ההתפתחות האחרונה מתכתבת עם הודעת טיסנקורפ, כפי שדווחה בתקשורת הישראלית במרץ שנה שעברה, שחברת גרפטק היא לא ספקית של החטיבה הימית של התאגיד. "טיסנקרופ היא קבוצת חברות גדולה שמעסיקה יותר מ-160 אלף עובדים. לקבוצה יש יותר מ-100 אלף שותפות עסקיות, וגראפטק היא אחת מהן. עם זאת, גראפטק היא לא ספקית חומרים של טיסנקרופ תעשיות ימיות", נמסר בהודעה מטעמה.

בדיווח של כלכליסט ב-2019 נכתב: "באוגוסט 2009, כך חשף בעבר העיתונאי רביב דרוקר, נתניהו נפגש עם קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, ופעל לרכישת צוללת דולפין שישית לישראל. הצוללת, כמו שתי צוללות קודמות שסופקו מגרמניה לישראל, היא מתוצרת טיסנקרופ. בין עסקי תוספי הפלדה של מיליקובסקי וטיסנקרופ היו קשרי ספק-לקוח". באותו דיווח עולה כי נתניהו אישר בשנה שעברה כי בנובמבר 2010 מכר את מניותיו בחברת האחזקות של מיליקובסקי במסגרת עסקת מיזוג שביצעה עם גרפטק שנסחרה בבורסה בניו-יורק. בתקשורת הישראלית דווח בעבר כי רה"מ נתניהו אישר אף מכירת צוללות מתקדמות למצרים ללא ידיעת הצמרת הביטחונית והשלטונית בישראל. עוד דווח כי עד המדינה ומי שייצג את מספנות טיסנקורפ, מיקי גנור, אמר בעדותו כי גרמניה נתנה לישראל הנחה בשווי של כחצי מיליארד שקלים במכירת הצוללות, אך התנתה זאת בכך שישראל תאשר את מכירת הצוללות למצרים.

קרדיט: דף הפייסבוק של דובר הצבא המצרי.

ע"פ אתר כלכליסט, ישראל חתמה על מזכרי הבנות לרכישת ארבעה צוללות דולפין מתאגיד טיסנקורפ, בעלות של 400 מיליון יורו פר צוללת בין 2009 ל-2017. בהמשך ישראל חתמה עם התאגיד על הסכם לאספקת ארבע ספינות משמר לאסדות הגז תמורת 430 מיליון יורו. בכל אותן שנים נתניהו היה מעורב במסגרת תפקידו כראש הממשלה בקבלת ההחלטות ומגעים מול ממשלת גרמניה.

במקביל, בדיווח של ביזנסוויר עולה כי גרפטק החלה את השתלטותה על חברת סידריפט אל.פי, אחת מהחברות בה לחברת האחזקות של מיליקובסקי הייתה אחיזה בהן, כבר בשנת 2008 עם קניית 18.9 אחוזים ממניותיה במסגרת זכויות שאינן מקנות שליטה בחברה. בכך ,ע"פ הדיווח, גרפטק התייעלה ב-40 אחוזים בתהליך הייצור של אלקטרודות גרפיט.

מאז עסקת המיזוג בין אחזוקתיו של מיליקובסקי עם חברת גרפטק בנובמבר 2010, בן דודו של נתניהו היה עד  סוף שנת 2015 בעל 11 אחוזים ממניות גרפטק. במהלך שנת 2015 נתניהו קידם חתימה על הסכם לרכישת ארבע ספינות (בחודש מאי) ושלוש צוללות (בחודש  אוקטובר) מטיסנקורפ בשווי כולל של 1.6 מיליארד יורו (כ-1.75 מיליארד דולרים). בתקשורת הישראלית אף ציינו כי מיליקובסקי היה מעביר במהלך השנים כספים לנתניהו. ב-2012 נחתם הסכם לרכישת צוללת מספר שש ע"י שר הביטחון דאז, רא"ל (במיל') אהוד ברק. במאי 2015 נתניהו נותן את הסכמתו לכך שטיסנקורפ תמכור צוללות מתקדמות למצרים. במרץ שנה שעברה, חדשות 13 חושפים שנתניהו קיבל 16 מיליון שקלים בתמורה למניות שמכר לבן דודו.

(בהכנת הכתבה השתתפו אריה הלבר, עידו תל צור ושרה מרגלית)

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"