בארץ

התנועה לאיכות השלטון עתרה אמש לבג"צ לביטול תיקון החוק המעגן את עקרון ראש ממשלה חלופי

המחאה בשבת. קרדיט: התנועה לאיכות השלטון.

לאחר קביעת בג"צ פה אחד, ובהרכב מורחב של 11 שופטים, לדחיית העתירות השונות לפסילת הטלת הרכבת הממשלה על נאשם בפלילים, התנועה עתרה לבג"צ בדרישה לביטול התיקון לחוק היסוד: הממשלה. יו"ר התנועה, ד"ר אליעד שרגא, מסר: "יש פה ניסיון בוטה למוטט את יסודות הדמוקרטיה הישראלית, והכל כדי לאפשר לאדם אחד להימלט מאימת הדין".

התנועה לאיכות השלטון עתרה אמש (07.05) לבג"צ לביטול התיקון לחוק היסוד: הממשלה שמעגן את עקרון ראש הממשלה החלופי כפי שהתקבע בין סיעות הליכוד וכחול לבן במסגרת "ההסכמים הקואליציוניים". דיון לעתירה, שהוגשה ע"י עורכי הדין ד"ר אליעד שרגא, תומר נאור, אריאל ברזילי, שקד בן עמי ואביתר אילון, צפוי להיקבע כבר בשבוע הבא. בהודעת התנועה נכתב בנוגע לתיקון לחוק היסוד כי "מדובר בהסכם הטומן בחובו רמיסה שיטתית של שיטת המשטר הדמוקרטית בישראל ופגיעה חסרת תקדים בעצמאותה של הכנסת, תוך הכפפתה באופן כמעט מלא לרצון הממשלה, עד כדי אבדן גמור של סמכויות החקיקה והפיקוח. לצורך יישום ההסכם הקואליציוני, הוקמה הוועדה המיוחדת לדיון בהצעת חוק יסוד: הממשלה (תיקון – ממשלת חילופים)", והוסיפו: "בתיקון לחוק היסוד, מצויים תיקוני חקיקה שונים המתנגשים חזיתית עם אופייה הדמוקרטי של מדינת ישראל, פוגעים אנושות בשיטת המשטר שלה ומרסקים את מבנה הפרדת הרשויות במדינת ישראל. כך למשל מציג החוק מוסד חדש למבנה המשטרי בישראל – 'ראש הממשלה החלופי'". בכך, לפי העותרת, התיקון החוקתי אינו חוקתי.

בעתירה, בת 69 עמודים, כתבו העותרים בין היתר כי "התיקון הוא תיקון חוקתי שנתקבל תוך שימוש לרעה בסמכות המכוננת, הפוגע אנושות בשיטת המשטר הישראלית, באשר הוא נועד לפגוע בטוהר המידות ובסטנדרט הערכי שנקבע במסגרת הלכת 'דרעי-פנחסי'; וכן להחליש את מעמדה של הכנסת בפיקוח על פועלה של הממשלה; והכל על רקע שיקולים פרסונליים אסורים, צרכי שעה קואליציוניים, ובאמצעות הוראות הנעדרות כל תכלית ראויה עצמאית מהקשר פוליטי חולף". התנועה הוסיפה כי התיקון מעקר את מקור סמכותו של רה"מ ומפשיטו מן ה"כוח החוקתי" המאפשר לו את ביצוע תפקידו.

בד בבד, התנועה ביקשה בעתירה כי בג"צ יקבע צו הצהרתי לביטול התיקונים לחוק היסוד: הכנסת ולחוק היסוד: הממשלה ואף להוציא צו ביניים המקפיא את כניסת התיקונים לתוקף, וזאת עד אשר תידון ותוכרע העתירה.

יו"ר התנועה, עו"ד ד"ר אליעד שרגא, מסר: "יש פה ניסיון בוטה למוטט את יסודות הדמוקרטיה הישראלית, והכל כדי לאפשר לאדם אחד להימלט מאימת הדין. מדובר ברמיסה בוטה של שיטת המשטר וחיסול עצמאותה של הכנסת. על בית המשפט להתערב באופן בהול ולשים תמרור עצור לפוליטיקאים המנסים, בלי בושה,  לעשות בדמוקרטיה הישראלית כבשלהם".

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"