בארץ

תנועת אומ"ץ בפנייה השבוע למבקר המדינה: בדוק את התנהלותה של נציגת ציבור בועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה

פרופ' טליה איינהורן. קרדיט: אוניברסיטת אריאל.

התנועה שלחה ביום שלישי האחרון פניות דומות למשרדי היועץ המשפטי לממשלה ונציב שירות המדינה. טרום החלטת בג"צ לדחיית העתירות הנוגעות לקבלת המנדט להרכבת הממשלה ע"י נאשם בעבירות חמורות, התנועה טענה כי הנציגה השתתפה בהפגנה פוליטית בסימן "הפיכה שלטונית" ע"י בג"צ.

תנועת אומ"ץ פנתה השבוע לנציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ', ליועץ המשפטי לממשלה (היועמ"ש), ד"ר אביחי מנדלבליט, ולמבקר המדינה מתניהו אנגלמן בנוגע להתנהלותה של חברת הועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה, פרופ' טליה איינהורן, כמפקחת על מינויים מטעם הציבור. במסגרת תפקידה איינהורן מפקחת, בין היתר, על עירוב זיקה אישית או פוליטית במהלך התנהלותם של הבכירים. בסטייה לכאורה מתפקידה בועדה, ע"פ תנועת אומ"ץ פרופ' איינהורן השתתפה "בעצרת פוליטית המגנה את בית המשפט העליון בטענה שהוא מבצע לא פחות מ'הפיכה שלטונית' במדינה ופועל בחוסר סמכות ובחוסר תום לב בניגוד לעמדת הרוב  בעניינים הקשורים לרה"מ נתניהו".

בהתאם, עוד נכתב בפנייה כי איינהורן "היא עצמה, לכאורה, מערבת זיקות  פוליטיות ואישיות מובהקות בהתבטאויותיה התקשורתיות  בין היתר בעצרת שמטרתה הישירה היא תמיכה מובהקת בעמדת רה"מ תוך הוקעת התנהלות בג"צ". בתנועת אומ״ץ נמסר שהם ממליצים למבקר לפסול את איינהורן בהינתן שאלה הן העובדות. "האינטרס הציבורי מחייב לא לאפשר למי שמוסמך למנות או לפסול בכירים בגין עירוב מניע על רקע דעות פוליטיות או אישיות להמשיך ולשמש כחברה בוועדה כאשר היא מתנהלת בעצמה לפי אמת מידה שונה בתכלית, ובאורח מנוגד לחלוטין למהות תפקידה" נכתב בפנייה.

פנייה זו באה לאחר שעו"ד שחר בן מאיר פנה בשבוע שעבר ליועמ"ש בדרישה כי הממשלה תדון מחדש בחברותה של פרופ' איינהורן בוועדה המייעצת למינויים לתפקידים בכירים. בפניית בן מאיר נכתב כי איינהורן "הביעה לאחרונה באופן מפורש את דעתה, כי אין לציית (באופן קבוע) לפסקי דין של בית המשפט העליון, וכי פסק דין מסוים של בית המשפט העליון הוא בגדר פסק דין ש'דגל שחור' מתנוסס מעליו". אחד מתפקידי הוועדה הוא לבדוק את כשירות המינוי מבחינת טוהר מידות. זאת בשעה שאיינהורן לכאורה נצפתה משתתפת בהפגנה נגד בג"צ ובעד ראש הממשלה המכהן בנימין נתניהו. בשנת 2018 בנה של פרופ' איינהורן, ישראל איינהורן, התפטר מתפקידו כיועץ שר הביטחון דאז, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, לענייני דעת קהל ומדיה דיגיטלית על מנת לאפשר את מינויה של אמו.

נכון לכתיבת שורות אלה, לא התקבלה תשובה מצד משרד היועמ"ש. ממשרד נציב שירות המדינה נמסר כי "אכן נתקבלה פניה מתנועת אומץ, אולם אין מדובר במינוי שבסמכות הנציבות. פרופ' איינהורן  אינה עובדת המדינה וגם וועדת  גולדברג אינה באחריות הנציבות".

ממשרד מבקר המדינה נמסר כי אינם מכירים את הפנייה.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"