בעולם מזרח התיכון

דעת מומחה: האם תגובה איראנית נוספת צפויה במיצרי הורמוז?

ספינת מסע במיצרי הורמוז בעשרה ביוני 2019. קרדיט: SHUTTERSTOCK.

המומחה הוסיף כי בהפעלת "מלחמה היברידית", הממשל בטהרן מונע מהמשך מסחר במרחב הימי הצר. זאת בהתאם לחיסול מפקד כוח אל-קודס במשמרות המהפכה האיראניים, הגנרל קאסם סולימאני, השבוע ע"י ארה"ב.

בכתבת דעה במגזין "השיחה", פרופ' רוקפורד וויטס, מנהל התכנית ללימודים ימיים בבית הספר פלטשר למשפט ודיפלומטיה באוניברסיטת טאפטס, כתב השבוע כי קיימת אפשרות לפעולה איראנית במיצרי הורמוז עקב חיסול מפקד כוח אל-קודס האיראני, הגנרל האיראני קאסם סולימאני, ע"י ארה"ב. זאת בשל איומי עבר של הרפובליקה האסלאמית לפעולה באזור.

"כחוקר של נקודות לחץ ימיות כמו זו במזרח התיכון, ראיתי איך עימותים קודמים בנתיב המים הזה תאמו לשימוש האיראני ב'לוחמה היברידית'" אמר וויטס, והוסיף כי "טקטיקות לא קונבנציונליות שמשיגות יעדים אסטרטגיים מבלי לעורר תגובה קונבנציונלית צבאית".

בד בבד, המנהל הימי של ארה"ב הודיע מיד לאחר חיסול סולימאני על אזהרת מסע לספינות מסחריות אמריקאיות הפועלות באזורי המפרץ הפרסי, מיצרי הורמוז, מפרץ עומאן, הים הערבי והים האדום ועל פעולה איראנית נגד אינטרסים אמריקאים באזור. בד בבד, בריטניה הודיעה כי הצי המלכותי הבריטי יחדש ליווי ספינות במיצרי הורמוז "כאמצעי זהירות". נכון לכתיבת שורות אלה, במיצרים עוברים 21 אחוזים מהסחר בנפט.

קרדיט: SHUTTERSTOCK
חיסולו יצית מחדש את המזרח התיכון? הלווית הגנרל קאסם סולימאני. קרדיט: SHUTTERSTOCK

בהודעה נכתב כי "ספינות הפועלות במפרץ הפרסי, במיצרי הורמוז ומפרץ עומאן עלולים גם להיתקל בשיבושי ג'י-פי-אס, שיבוש תקשורת גשר לגשר ושיבוש תקשורת נוסף לכמעט עד ללא אזהרה", והוסבר כי באזור התרחשו מאז מאי 2019 בין היתר שש תקיפות כנגד ספינות מסחריות, הפלת מטוס-ללא-טייס (מל"ט) אמריקאי במים בינלאומיים, השתלטות עוינת על ספינה בריטית, תפיסה של ספינה תחת דגל האי מאן ותפיסת ספינה תחת דגל ליבריה.

בד בבד, בהודעה דווח כי בשניים מהתקריות, הספינות דיווחו על שימוש נגדם באמצעי שיבוש תדרים. חלק מהספינות המעורבות בתקריות דיווחו על שיבוש תקשורת גשר לגשר מצד גורמים לא ידועים שהתחזו לספינות מלחמה אמריקאיות או של הקואליציה הבינלאומית הפועלת באזור. בהתייחס לשאלה האם יש בכוחה של איראן לסגור את מיצרי הורמוז, וויטס כתב כי "בראייתי, כמובן שלאיראן תהיה בעיה לעצור את כל הסחר במיצרי הורמוז", והוסיף: "ספינות מטען מודרניות הן עצומות וקשות להוצאה משימוש".

בד בבד, מגזין האקונומיסט דיווח בשבוע שעבר כי ארה"ב הקימה כוח קואליציה בינלאומי במטרה לעקוב ולהיערך לפעולה איראנית באזור. בהתאם, עיתון "הניו יורק טיימס", בשיתוף עם אתר "האינטרספט", חשף בחודש נובמבר שנה שעברה מאות מסמכים מסווגים איראנים שהראו את מידת ההשפעה של הרפובליקה האסלאמית על עיראק.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"