אפריקה בעולם

הנה זה חוזר שוב

סוכנות הידיעות הצרפתית איי.אף.פי דיווחה כי מניין ההרוגים מהתפרצות מחודשת של מחלת האבולה בקונגו עלה ל-25 מתוך 45 מקרי הידבקות מתועדים. דובר ארגון הבריאות העולמי (הו"א) טאריק ג'אסארוויק אישר את הדברים בפני עיתונאים. 14 מהמיתות וודאו כתוצאה מהמחלה בבדיקות מעבדה.

עוד דווח כי לראשונה המחלה, אשר תועדה אך ורק באזורים כפריים רחוקים, התגלתה ביום חמישי האחרון (18.05) במרכז המסחרי של מ'בנדקה בצפון-מערב המדינה בשלושה מקרים חדשים. עם מקרה נוסף החשוד בנשיאת המחלה. העיר היא מרכז תעבורתי ממנו מגיעים לכל רחבי המדינה- השניה בגודלה בכל אפריקה. לדעת מומחים, גילוי הנגיף במ'בנדקה הוא סממן רע לניסיון השתלטות מוקדם על התפשטות המחלה. החשש הגדול ביותר כרגע הוא שהמחלה תעבור ממ'בנדקה לבירה קינשאסה, בה חיים עשרה מיליון תושבים.

לאור הגילויים האחרונים, פאנל חרום של ארגון הבריאות העולמי נפגש בג'נבה על מנת להכריע האם ההתפשטות המחודשת של המחלה היא "אירוע משמעותי לבריאות הציבור בעל עניין בינלאומי". סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי מומחי בריאות שהובאו בפני הפאנל אמרו כי המגפה ניתנת לשליטה ואינה מהווה מצב חירום ברמה הבינלאומית. הארגון הודיע כי "המקרה המתועד במ'בנדקה, מרכז אורבני גדול הממוקם  על נהרות, דרכים ומסלולי תעופה מרכזיים פנימיים ובינלאומיים מעלה את הסיכון בהתפשטות המחלה ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו למדינות השכנות".

הארגון הוסיף כי הוא "העלה את הערכת הסיכון הרפואי הציבורי לגבוה ביותר ברמה הלאומית ולגבוה ברמה האזורית", אך "ברמה העולמית האיום עדיין נמוך מאוד". בנפרד, סוכנות ההגירה של האו"ם הודיעה כי היא עוזרת למשרד הבריאות של קונגו לשלוח מומחים לזיהוי מחלות וצוותים רפואיים על מנת לפקח על עוברים ושבים ב-16 מעברי גבול עם המדינה. הארגון הבינלאומי עבור הגירה של האו"ם הוסיף כי המבצע אופשר עקב תרומות של 100 אלף דולרים מתרומות בינלאומיות ו-75 אלף דולרים מיפן.

הקהילה המזרח-אפריקאית- בה חמש מתוך שש החברות בה בעלות גבול עם קונגו- הודיעה כי הן נמצאות "בעירנות גבוה" עקב ההתפרצות והן מפעילות אמצעים על מנת לסנן מטיילים מקונגו. בד בבד, הוועדה הבינלאומית של הצלב האדום הודיעה כי היא שינעה יותר מ-200 מתנדבים. ובינתיים, במ'בנדקה- המונה 1.2 מיליון תושבים- ברים, מסעדות ומשרדים ממשלתיים הקימו מאגרי מים ומחלקים סבון על מנת שאנשים ירחצו את ידיהם בשעה שעובדי משרד הבריאות המקומי לקחו טמפרטורות למטיילים בנמל התעופה בעזרת אקדחי מד-טמפרטורה.

מחלת האבולה היא קטלנית ומידבקת ביותר. מה שמקשה להשתלט עליה.  במיוחד באזורים אורבנים. האבולה נודעת באחוז התמותה בקרב אלו שחלו בה ובסימפטומים הקיצוניים שלה- ביניהם דימומים חיצוניים ופנימיים.

באתר של ארגון יוניצ"ף של האו"ם נכתב כי מאז ההכרזה של משרד הבריאות המקומי על התפרצות-מחודשת של המחלה בשמונה במאי 2018, הארגון פרס 4585 קילוגרמים של אספקה- כולל דליים, סבון, מדים חסיני-מים וכלור לפעילויות חיטוי, סניטציה והגיינה במדינה. 80 טון מטרי של סיוע, בצורת אספקת מים וציוד סניטציה ,תברואה והגיינה מועברים כעת מסיירה ליאון למדינה המתפוררת. בד בבד, נכתב באתר כי ב-50 בתי ספר במ'בנדקה הותקנו מתקנים לשטיפת ידיים וכי בטריטורית ביקורו יוצבו בקרוב האמצעים ב-72 בתי ספר נוספים.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"