Uncategorized בעולם מזרח התיכון

מצרים: צבא בונה מדינה.

סיקור מיוחד של סוכנות הידיעות רויטרס חשף לפני חודש (16.05) מגמה מדהימה. עשרות חברות בשליטת הצבא המצרי משגשגות תחת שלטונו של נשיא מצרים, וראש הצבא-לשעבר, עבדל פתח אל-סיסי ומתרחבות לתחומים אזרחיים.

אחת החברות הללו היא תאגיד אל-מעאדי שבשליטת המשרד לייצור צבאי ( המקבילה המצרית למפא"ת). התאגיד הוקם בשנת 1954 לייצור מרגמות, אקדחים ומכונות ירייה. בשנים האחרונות החברה, המונה 1400 עובדים, החלה לייצר בתי-חממה, ציוד רפואי, ציוד  בהנעת מנוע ואפילו ציוד כושר גופני. החברה מתכננת להקים ארבעה מפעלים חדשים בזמן הקרוב. עבדל מגוהיד, מהנדס בחברה, אמר בפני רויטרס כי "יש הרבה פרויקטים עליהם אנחנו עובדים" וציין בנית פרויקט בשווי 28 מיליון דולרים עבור משרד החשמל המצרי וחוזה עבור בנית מתקן למחזור פסולת חקלאית לאלגי'ריה בשווי 400 אלף דולרים.

חברה אחרת, בה 51 אחוזים ממניותיה מוחזקים על ידי הצבא, מפתחת עיר בירה חדשה 75 ק"מ מזרחית לקהיר בשווי 45 מיליארד דולרים. חברה נוספת בונה את מתקן יצירת הבטון הגדול ביותר במצרים. המשרד לייצור צבאי העריך כי התמלוגים התפעוליים לשנת 18/19 שהוא יקבל מכל 20 החברות הפועלות תחת אחריותו יגיע ל-843 מיליון דולרים.

מנגד, מספר אנשי עסקים מצריים ומשקיעי חוץ הביעו חשש מהתערבות הצבא בשוק הפרטי והתלוננו בפני רויטרס על הטבות-מס ויתרונות נוספים שיש לחברות בשליטת-הצבא במדינה. קרן המטבע הבינלאומית הזהירה בספטמבר שנה שעברה כי התפתחות הסקטור הפרטי במצרים ויצירת מקומות עבודה במצרים "יכולים להיפגע על ידי מעורבות ישויות תחת משרד הביטחון".

אז איך זה עובד? בשנת 2016 הצבא וישויות ביטחוניות אחרות קיבלו הטבות בנוגע לחוקי מס ערך-מוסף שנקבע כחלק מרפורמות בהשראת קרן המטבע הבינלאומית. החוק קובע כי הצבא לא חייב לשלם את המס על ציוד, אספקה, מכשור, שירותים או חומרים גולמיים הנחוצים לייצור תחמושת, ציוד ביטחוני וציוד למען הביטחון הלאומי של מצרים. הבעיה היא שמשרד הביטחון המצרי הוא הקובע איזה דברים מסווגים כנחוצים. בעלי-עסק אזרחיים טוענים כי זה מותיר את התחום פרוץ. לדוגמא, בבתי מלון פרטיים בחשבונות של כוס קפה הוספו 14 אחוזים של מס-ערך-מוסף. מנגד, במלונות הצבא לא הוסף כלל. אך זה לא הסוף. בשנת 2015 משרד הביטחון הוציא הוראה כי 600 בתי המלון, אתרי הנופש ואחזקות אחרות של הצבא המצרי יהיו זכאים לאי-תשלום ארנונה. חברות של הצבא אף זכאיות לאי-תשלום מסי ייבוא תחת חוק משנת 1986 וגם זכאיות ממס-הכנסה תחת חוק משנת 2005. מכולות שנשלחות לחברות בשליטת הצבא לא מחויבות בדיקה מטעם המדינה בעת כניסתן לשטחה.

וא-סיסי בשלו. בטקס בשמונה בפברואר לחניכת 1300 בתי-חממה שהוקמו על ידי מהנדסים משורות הצבא אמר הנשיא כי כוחות הביטחון המצריים חיוניים עבור הכלכלה המצרית. "אני אגיד לכם בפשטות" אמר א-סיסי, והסביר כי "זה יקח לסקטור הפרטי בין שלוש לארבע שנים להשלים את התהליכים המנהליים לעשות משהו כזה גדול, כמו פרויקטים של תעבורה ומים, ובסטנדרט הזה".

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"