בארץ תחקירים

הקהילה הגדולה

לא רק בערים הגדולות: הורים וילדים, מבוגרים וצעירים, הטרוסקסואליים וחברי הקהילה הגאה, התאגדו בישוב הישנוני אבן יהודה וקראו: "כן לשיוויון ולא  לאפליה" באירוע מחאה ספונטני וראשון מסוגו כחלק ממחאת קהילת הלהט"ב -כנגד הדרתם מתיקון לחוק הפונדקאות. מערכת לתוך הלילה יצאה לסקר.

בזמן שבתל אביב חסמו את איילון, ובירושלים הפגינו מול מעון ראש הממשלה – התארגנה באבן יהודה, יישוב מנומנם בשרון, מחאה שקטה וספונטנית שמנתה מאות משתתפים ויותר מכל הציגה את הסולידריות הישראלית כמו גם את החלק האינטגרלי שתופסות המשפחות הגאות בחברה. משפחות וילדים, כולם דוגלים בשוויון לגדל  ילדים ולהקים משפחה, צבעו שלטים, ערכו פעילויות וקראו ססמאות למען האחווה ולא לפילוג ולאפליה. כאן, הכל התחיל מפוסט ברשת הפייסבוק של שרון, אחת התושבות – שאינה חלק מהקהילה הגאה – שהחליטה להקדיש את היום לסולידריות. אבל זה משנה. כי באחר הצהריים הקיצי הזה כולם היו בגינה שמול הספרייה העירונית של אבן יהודה: קהילה אחת מגובשת שקוראת לא לאפליה וכן לשוויון

שרון מספרת שהרעיון להקים את ההתארגנות המחאתית, שאינה הפגנה, לא היה בכלל שאלה אלא משהו שהרגישה שמחובתה לעשות: "בן זוגי הציע לשבות ביום ראשון כאות הזדהות עם הקהילה, ואני חשבתי שכדאי להפוך את השביתה הזו לאירוע גדול יותר". משפחות רבות אחרות, בדומה לשרון ולמשפחתה, הגיעו מכל האזור כדי לתמוך בקהילה הגאה וכדי להעביר את המסר לילדים ולכולם שאפשר אחרת וששוויון היא מילת המפתח כאן, ושבעצם אין הבדל בין משפחות בהן יש אמא ואבא, אמא ואמא או אבא ואבא.

נדב, סטודנט לממשל וחבר בקהילת הלהט"ב שעזר בארגון האירוע, מספר: "זו הייתה התארגנות ספונטנית. בעצם שרון פרסמה פוסט בפייסבוק בקבוצה של אבן יהודה, כמחאה על החוק שעבר ושהיא רוצה לעשות אירוע מחאה. אירוע תמיכה שיהיה בגישה חיובית. היא רצתה לעשות אירוע מחאתי ולא הפגנתי כי לא קיבלנו אישור משטרה או שהיא פשוט לא ניסתה לקבל" מסביר נדב. "מיד שלחתי לה הודעה בפרטי והגבתי לה: 'מול מי זה  אורגן? איזה אישורים קיבלנו? מה קורה? נשמח לעזור אם צריך. ובסוף באו כ-300 איש", הוסיף בחיוך.

על התחושות אחרי העברת התיקון לחוק הוא מספר: "זה לא הפתיע אותי. אני התרגלתי לזה, לצערי הרב מאוד. בעיניי כל עוד ביבי בשלטון, אז הוא הולך פוליטית עם חרדים, שיפילו את הממשלה ברגע שהוא ינסה להעביר חוקים בעד הקהילה הגאה. זה נורא פוליטי. אני לא חושב שהוא הומופוב, אבל החוקים האלה עוברים פעם אחר פעם אז עליו אני לא יכול לסמוך אישית כראש-ממשלה", ומוסיף: "אני חושב שאני אומר את זה בשם הקהילה שלי. יש פער גדול בין הציבור לבין השלטון, וזה גם קצת מצחיק כי זו דמוקרטיה והציבור בוחר בשלטון אבל כנראה הציבור החילוני והמסורתי לא מצביע מספיק לעומת הציבור החרדי, אז יש פער גדול במנדטים שמקבלים וחוקים שתומכים בקהילת הלהט"ב פשוט לא עוברים. הרי רוב הציבור תומך בלהט"בים ( לפי סקר של וואלה-ניוז' אתמול 57 אחוזים מהציבור תומך בקהילה- א"ו)

בנוגע לאפשרות לקיום ההליך בארץ, נדב השיב: "אם אתה עושה את תהליך הפונדקאות בארץ, אתה עושה את זה מהבית. אתה נוסע לבית חולים הקרוב. זה מוזיל את התהליך. וגם הגיוני שהמשפחה שלך תממן את זה", והסביר "הרי אומרים 'זה לא טבעי, זה לא טבעי'. אבל גם זוג הטרוסקסואלי שטבעית לא יכול להביא ילדים כי הם לא פוריים, כשהם יקבלו את הפונדקאות הזו אז מראש התהליך לא טבעי. אך מה טבעי היום? אנחנו נוסעים במכוניות, אוכלים מזון מעובד ולובשים בגדים. אז זה פשוט חוק מבזה וזה לא הגיוני". בנוגע לאפשרות אימוץ, נדב ענה: "חשוב לאמץ ילדים בעיניי. עם זאת, אני אשמח להביא ילדים שהם גנטית שלי כי נורא בא לי. טבעית. כשאני חושב על זה, מצד שני זורמים על זה (על אימוץ. א"ו). נראה כמה הבן-זוג שלי כשיהיה ירצה". בנוגע לפסיקות הקודמות בנושא האימוץ המותירות את הזוגות החד-מיניים ללא שיוויון הזדמנויות מלא כפי שחווה אותן זוג הטרוסקסואלי בתחום,  אמר נדב "ממש מוציאים אותנו מזכאות לחתונה, ואימוץ".

 זו הפגנה למען אהבה ושוויון זכויות כחלק ממדינה דמוקרטית, שהיא יהודית ודמוקרטית.  דמוקרטית מוחים על שוויון זכויות שלא השגנו ולא הצליח לעבור בכנסת בפעם המי-יודע כמה" סיכם נדב את המחאה הספונטנית. יש .לזכור, בשניים באוגוסט מתקיים מפגן המחאה אולי החשוב ביותר – מצעד הגאווה בירושלים

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"