בארץ

התנועה לטוהר המידות בדרישה לקצא"א : הפעילו את הסמכות המוקנית לכם ולפעול לסיום העסקתו של דוד שרן

דוד שרן. קרדיט: קובי גדעון, לע"מ.

התנועה פנתה לפני שבועיים לחברת קו צינור אירופה אסיה לאחר פרסום עיתון "דה מרקר" כי שרן עדיין מועסק בחברה הממשלתית למרות האישומים נגדו בתיק 3000. מקצא"א נמסר: "לאחר התייחסותם של הגורמים הרלוונטיים, בהם עמדת משרד המשפטים, יובא העניין ללא דיחוי לדיון בפני דירקטוריון החברה לצורך קבלת החלטות בעניין".

התנועה לטוהר המידות פנתה לפני שבועיים לחברת קו צינור אירופה אסיה בע"מ (קצא"א) בדרישה לפעול לסיום העסקתו של דוד שרן, ראש לשכתו לשעבר של ראש הממשלה בנימין נתניהו הנאשם בפרשת 3000. זאת בעקבות פרסום עיתון "דה מרקר" בסוף חודש מאי כי מאז הרחקת שרן מפעילות בחברה בהתאם להוראת משרד המשפטים, במשך יותר משלוש שנים וחצי, מקבל האחרון משכורת מקצא"א מבלי שהוא עובד. ע"פ מקור הבקיא בפרטים, עד כה שולמו לשרן יותר ממיליון שקל מבלי שהוא נותן דבר בתמורה. עוד דווח שהחברה מסרה לכלי התקשורת מידע מטעה על נסיבות קבלת ההחלטות בנוגע לשרן.

בעוד במספר תדרוכים לכלי התקשורת ע"י הנהלת החברה הודגש כי תשלום המשכורת לשרן נעשה על רקע חוות דעת מטעם משרד המשפטים- במשרד הורו להרחיק את שרן מכל תפקיד בחברה על רקע מעמדו כחשוד בפלילים, אבל בשום מקום לא ניתנה המלצה או הוראה להמשיך ולהעסיק אותו. ההוראה שניתנה לקצא"א, אותה מחדש משרד המשפטים מדי כמה חודשים, מותירה בידי החברה שתי אפשרויות: להמשיך בהשעייתו של שרן אגב תשלום משכורתו, או לפטרו. בכל מקרה, בנקודת זמן מסוימת הופחת שכרו של שרן ל-80% משכרו המקורי, כאשר לאחרונה הופחת שכרו ל-60% משכרו המקורי. יש לציין כי קצא"א היא חברה ממשלתית עליה חל חוק החברות הממשלתיות. עוד דווח לפני שבועיים כי בצוותו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (כלכלה), מאיר לוין, המייעץ לקצא"א בעניינו של שרן, מתכוונים לערוך דיון בהשלכות כתב האישום בשבועות הקרובים. התנועה טרם קיבלה משהו מהותי בעניין קצא"א.

בפנייה נכתב כי "למר שרן עומדת חזקת החפות. ואולם, לאחר שלוש שנים בהם הוא אינו מכהן במשרה כלשהי בחברה, עולה מאליה התמיהה מדוע אין הנהלת החברה פועלת לסיום העסקתו, ולמניעת המשך בזבוז כספי הציבור בידי החברה", ובסעיף אחר הורחב: "מן הפרסום האמור עולה תמונה מדאיגה, שכן קצא"א אינה חושפת את מלוא המידע בפני הציבור, ובוחרת להתעלם מן האפשרות לסיים את העסקתו של מר שרן, בנסיבות העניין החמורות, אפשרות אשר על פני הדברים הייתה פתוחה בפני החברה עוד למן שלב ההשעיה הראשוני, וודאי עתה, לאחר שהוגש כתב אישום כנגדו".

כזכור, באתר YNET דווח כי שרן מואשם בלקיחת שוחד, הפרת אמונים והלבנת הון ועבירות על חוק המפלגות במסגרת האישומים בפרשת 3000. שרן היה מנהל לשכת ראש הממשלה בתקופה האמורה, וב-2016 היה מיועד להתמנות למזכיר הממשלה.

במסגרת הפרשה, פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה לבית המשפט המחוזי בתל אביב כתבי אישום נגד מיקי גנור (ששימש סוכן תאגיד טינסקרופ בישראל וחזר בו מהסכם עד מדינה) בעוון שורת עבירות של הצעות שוחד, מתן שוחד, הלבנת הון ועבירות מס שונות וכן בעבירה על חוק המפלגות. ארבע חברות בבעלות גנור מואשמות בעבירות מס. המשנה לראש המל"ל בתקופה האמורה, תא"ל (במיל') אבריאל בר יוסף, מואשם בבקשת שוחד, קבלת שוחד בצוותא ומרמה והפרת אמונים. יו"ר קרן היסוד לשעבר והשר לשעבר אליעזר (מודי) זנדברג מואשם בלקיחת שוחד, הלבנת הון, מרמה והפרת אמונים ועבירות מס; תא"ל (במיל') שי ברוש מואשם בבקשת שוחד, קבלת שוחד בצוותא והלבנת הון וסיוע לעבירות מס; היועץ הפוליטי בתקופה האמורה לשר יובל שטייניץ, רמי טייב,  מואשם בתיווך לשוחד הלבנת הון וסיוע לעבירות מס, ויועץ התקשורת יצחק (צחי) ליבר מואשם בתיווך לשוחד, הלבנת הון וסיוע לעבירות מס. במקביל, הפרקליטות הודיעה למפקד חיל הים לשעבר, אלוף (במיל') אליעזר (צ'ייני) מרום, ולמקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ובן דודו, עו"ד דוד שמרון, כי תיקי החקירה נגדם נסגרו.

מקצא״א נמסר באותו שבוע: "קצא"א פעלה ופועלת בעניינו של דוד שרן על פי הדין, בליווי שוטף של יועציה המשפטיים ובתיאום מלא עם כל הגורמים הרלוונטיים במשרד המשפטים. כתב האישום התקבל בחברה היום ומיד עם קבלתו הוא הועבר לבחינת יועציה המשפטיים של החברה", והוסיפו: "לאחר התייחסותם של הגורמים הרלוונטיים, בהם עמדת משרד המשפטים, יובא העניין ללא דיחוי לדיון בפני דירקטוריון החברה לצורך קבלת החלטות בעניין".

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"