אסיה בעולם תחקירים

עיתונאים על הכוונת בגל המחאות המתחדש בהונג קונג

ניצב המשטרה כריס טאנג. קרדיט: צילום מסך HKFP.

ניצב משטרת הונג קונג הודה כי היחס כלפי עיתונאים בגל המחאה המתחדשת הוא "לא רצוי". בד בבד, ביום ראשון האחרון עיתונאים משלל רשתות תקשורת מקומיות עברו תשאולים בפני מצלמות משטרה ונאלצו לכרוע בהוראת המשטרה.

ניצב משטרת הונג קונג, כריס טאנג, אמר אמש (12.05) במועצה המחוזית יואנג לונג כי הטיפול בתקשורת בפיזור הפגנה ביום ראשון האחרון באזור מונג קוק בהונג קונג היה "לא רצוי", וקבע כי השוטרים צריכים להיות יותר מקצועיים בטיפול באירועים. זאת לאחר שמחוקק מהמחנה הפרו-דמוקרטי, רוי קוונג, הטיח בניצב המשטרה שהשוטרים תקפו עיתונאים בצורה "דמוי טרוריסטית".

ביום שני האחרון שמונה ארגוני עיתונאים בהונג קונג הוציאו הודעה משותפת על פעילות המשטרה נגד עיתונאים בערב יום ראשון. בתיעוד מהאירוע נצפים שוטרים קוראים לעיתונאים להפסיק לצלם ולכרוע ברך. לעבר חלק מהעיתונאים רוסס גז פלפל ממרחק קרוב. בחלק מהמקרים נדרשו העיתונאים להקריא בפני מצלמה משטרתית את מספר תעודת הזהות שלהם, את שמם ואת שם הארגון בו הם עובדים. טאנג אמנם לא התנצל על טיפול המשטרה בעיתונאים, אך הודיע "בנוגע לאופן הטיפול בתקשורת ביום ההוא, אני גם חושב שהוא היה לא רצוי. אני חושב שאנחנו צריכים להרהר, לבחון או אפילו לשאול את עמיתנו איך זה קרה. אני גם חושב שאנחנו צריכים להיות יותר מקצועיים". טאנג קבע כי המשטרה תערוך פגישות עם איגודי העיתונאים הרלוונטיים בשבוע הבא כדי לחשוב על דרכים להפוך את עבודת העיתונאים "לנוחה יותר".

יותר מ-200 אנשים נעצרו במחאות יום ראשון. רשת אפל-דיילי דיווחה כי אחת מצלמי הרשת נחנקה ע"י שוטר במשך 20 שניות בזמן שהיא "רוסנה". עיתון מינג פאו הסיני פרסם צילומים של אחד מצלמיה מובל ע"י שוטר תוך כדי דרישת השוטר לכבות את ציוד הצילום. בסרטונים ניתן לראות את השוטרים מקללים את העיתונאים ומצופפים אותם בקבוצות. אך זוהי לא ההסתבכות היחידה של משטרת הונג קונג לאחרונה.

גברת X, בת 18 מהונג קונג שטענה שעברה אונס קבוצתי על-ידי מספר שוטרים בתחנת משטרה מקומית, נאלצה להגן על טענתה בפני התקשורת יממה לאחר שראש כוח המשטרה בהונג קונג, ניצב כריס טאנג, הודיע בפני המועצה המחוזית יואנג לונג כי X צפויה לקבל צו מעצר על הטעיית חוקרים. כך עולה מדיווח היום (13.05) של סוכנות הידיעות "הונג קונג פרי פרס". בהודעתו אמר נציב המשטרה כי X בגדר "מבוקשת" ויצאה מגבולות הונג קונג.

בהודעה שפורסמה ע"י עורכי-דינה של המתלוננת, "וידלר ואחרים עריכת דין",  נכתב כי היא למדה על  הצו למאסרה מהתקשורת. "הבנתי מדיווחי התקשורת שהניצב הודיע פומבית כי אני צפויה להיאסר על 'מסירת הודעה כוזבת'. הוא שוב בחר לעשות זאת בציבור, בצורה שכל צופה אובייקטיבי יוכל להסיק כוונה לפגוע באמינותי" מסרה המתלוננת, והוסיפה: "אני קיוויתי והתפללתי שהתלונה תיבדק ללא משוא פנים, באמונה שלמה תוך כבוד לכבודי ופרטיותי. [אך] שום דבר מכך לא קרה".

בהתאם, המשטרה אישרה כי אישה התלוננה בנושא באוקטובר שנה שעברה בטענה כי עברה אונס קבוצתי על-ידי מספר שוטרים בתחנת המשטרה טסואן וואן. עוד דווח שעקב האירוע, נאלצה המתלוננת לעבור הפלה. ע"פ עורכי דינה של המתלוננת, היא אישרה לערוך בשעתו בדיקות די-אן-איי מההפלה במטרה לזהות לפחות אחד מהתוקפים. בארבעה בנובמבר שנה שעברה, המשטרה השיגה צו חיפוש לקבלת עברה הרפואי של המתלוננת טרום התקיפה וגם צילומי מצלמות אבטחה של המרפאה בה הצעירה טופלה ללא הסכמתה. בתגובה, בית המשפט הקפיא את הצו וביטל אותו סופית ב-28 בנובמבר. עוד נכתב כי האירוע התחולל במהלך ההפגנות האחרונות בעד דמוקרטיה בקולוניה הבריטית-לשעבר.

בינואר השנה טאנג הודיע כי הצעירה תחת חקירה כי טענתה לא תאמה לצילומים בזמן ומקום ההתרחשות. בשישה באפריל משרד המשפטים ההונג קונגי הודיע כי הוא מבטל את התלונה של הצעירה בציטוט "הוכחות מנוגדות". לטענת X לא ניתנה לה אפשרות לערער על ההחלטה. ע"פ החוק בהונג קונג, כל מי שביודעין מטעה את המשטרה יקבל קנס בשווי אלף דולרים הונג קונגים וחצי שנה מאסר. בד בבד, סוכנות הידיעות "הונג קונג פרי פרס" דיווחה אמש כי הממשל בהונג קונג מקדם חוק אשר יעגן עונש של שלוש שנים מאסר וקנס של עד 50 אלף דולר הונג קונגי לכל מי שייחשב מבזה את ההמנון הלאומי הסיני.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"