בארץ

כחודש לעתירה המנהלית של התנועה לאיכות השלטון לקבלת מידע על הוצאות מעון ראש הממשלה, אין קול ואין עונה

יו"ר התנועה לאיכות השלטון, ד"ר עו"ד אליעד שרגא, בהפגנה בקיסריה לפני שבועיים. קרדיט: מגזין לתוך הלילה.

טרום הגשת העתירה ב-16 בדצמבר שנה שעברה, התנועה הגישה פנית חופש מידע בנוגע לפירוט הוצאות מעון רה"מ בירושלים והמעון הפרטי של רה"מ בקיסריה עבור השנים 2013-2017, פירוט רשימת האירועים ביחס לאותן השנים בהן התקיימו פגישות או ישיבות עבודה במעון הפרטי, רשימת התבחינים והפרוטוקולים לפיהם נערכה ההבחנה שבין הוצאות "פרטיות" להוצאות שנעשו "לצורך מילוי תפקידו של ראש הממשלה". למרות פנית המגזין, ממשרד ראש הממשלה לא נמסרה תגובה בנושא.

התנועה לאיכות השלטון הגישה עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בירושלים בחודש שעבר וביקשה מביהמ"ש להורות למשרד רה"מ למסור את המידע אודות הוצאות המעון. זאת לאחר פניות חוזרות ונשנות לקבלת המידע, בהתאם לחוק חופש המידע. מזה חודש אין התקדמות בנושא. טרום הגשת העתירה, התנועה פנתה בבקשת חופש מידע למשרד ראש הממשלה וביקשה מידע על נושאים כמו פירוט הוצאות מעון רה"מ בירושלים והמעון הפרטי של רה"מ בקיסריה עבור השנים 2013-2017, פירוט רשימת האירועים ביחס לאותן השנים בהן התקיימו פגישות או ישיבות עבודה במעון הפרטי, רשימת התבחינים והפרוטוקולים לפיהם נערכה ההבחנה שבין הוצאות "פרטיות" להוצאות שנעשו "לצורך מילוי תפקידו של ראש הממשלה", והן את פרוטוקולי דיוני "ועדת השלושה" באשר לאישור מימון ההוצאות. בד בבד, משרד ראש הממשלה לא סיפק מענה הקבוע בחוק חופש המידע.

בעתירה נכתב: "עניינה של העותרת במידע המבוקש בעניין הוצאות שלגביהן התבקש פטור ממס הכנסה באופן רטרואקטיבי עבור ראש הממשלה, נובע מהצורך בפיקוח וניטור הוצאת כספי ציבור. מטרתה של הבקשה היא להבין עבור אילו הוצאות זכאי ראש הממשלה לפטור בהתאם לבקשת ההחלטה, והאם הוצאות אלו סווגו בהתאם לאמות-מידה ותבחינים שמסייעים להבדיל בין הוצאות 'פרטיות' להוצאות שנעשו 'לצורך מילוי תפקיד ראש הממשלה'. זאת, מאחר שההחלטות – הן ההחלטה על קביעת רשימת התבחינים והן ההחלטה על אופן סיווג ההוצאות בפועל נעשים עבור הגשמת מטרה ציבורית לכאורה שממומנת מכספי הציבור", ובסעיף אחר ביקשו: "לאור חשיבות המידע הנחוץ לשם ביקורת ופיקוח על התנהלות המשיבים באשר לחשש לפגיעה במנהל התקין, טוהר המידות וסטייה מחובת הנאמנות של עובדי הציבור, ובהגנתה על האינטרס הציבורי של תושבי המדינה, תבקש העותרת מבית המשפט הנכבד שייקבע את העתירה לדיון דחוף".

"התופעה לפיה רשות ציבורית ממעלה ראשונה כמשרד ראש הממשלה, מתעלמת במופגן מחובותיה המנהליות, מתעלמת מהוראות החוק הברורות, ומתעלמת מפניותיה החוזרות של העותרת אינה ראויה, ומהווה פגיעה קשה בשלטון החוק, בכללי המנהל התקין, באמון הציבור ברשות ובחובת הסבירות המוטלת על רשויות מנהליות" כתבו בעתירה, וקבעו: "העותרת סבורה שנוכח חשיבותו ואופיו הציבורי המובהק של המידע המבוקש העוסק במימון כספי הציבור, מן הראוי שמידע זה יובא בהקדם לידיעת הציבור – אשר המידע שייך לו".

כזכור, ב-27 בינואר נקבע דיון בבית המשפט בעתירת התנועה לאיכות השלטון נגד הפטור הרטרואקטיבי ממיסוי שניתן לנתניהו. "נדגיש כי לפי חוק חופש המידע, לציבור יש את הזכות לקבל מידע הנמצא בידי רשות הציבורית. התנועה לאיכות השלטון סבורה כי יש להפוך את המידע הנמצא בידי הרשויות לשקוף, נגיש וזמין ככל האפשר" מסרו בתנועה בעת הגשת העתירה, וציינו כי קיים חשש שההימנעות ממענה מרמזת שמשרד רה"מ אינו מעוניין לפרסם את המידע המבוקש ממניעים לא ראויים.

התנועה סברה שלנוכח חשיבותו ואופיו הציבורי המובהק של המידע המבוקש, העוסק במימון כספי הציבור, מן הראוי שמידע זה יובא בהקדם לידיעת הציבור. יתרה מכך, התופעה לפיה רשות ציבורית ממעלה ראשונה כמשרד רה"מ, מתעלמת במופגן מחובותיה המנהליות ומהוראות החוק הברורות מהווה פגיעה בשלטון החוק ובכללי המנהל התקין. בתנועה קבעו: "ההתעלמות המופגנת מפניותיה החוזרות של עמותה ציבורית א-פוליטית הוא לא פחות מזלזול באמון הציבור".

ממשרד ראש הממשלה לא נמסרה תגובה בנושא

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"