בארץ

התנועה לטוהר המידות למבקר המדינה: פרסם לאלתר את דו"ח הביקורת על התנהלותם הכספית של מועמדי פריימריז מפלגות העבודה, הליכוד ומר"צ טרום סבב א' של בחירות 2019

מבקר המדינה בכנסת בחודש שעבר. קרדיט: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

זאת עקב חשיפת כתב גוף התקשורת "שקוף", עידן בנימין, כי מזה למעלה משנה ושלושה חודשים, ולמרות חיוב בחוק, נמנע מבקר המדינה לפרסם ואף לספק לוח זמנים לפרסום הדו"ח. ח"כ דודי אמסלם, וכיום השר, העביר תיקון בכנסת ה-20 במסגרתו מועמדים בפריימריז המכהנים כחברי כנסת זכאים למימון בכסף ציבורי לטובת הפריימריז במפלגתם. התיקון לא קובע חובת שקיפות. ממשרד מבקר המדינה לא התקבלה תגובה בנושא.

התנועה לטוהר המידות פנתה לפני שבועיים למבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בדרישה לפרסם לאלתר את דו"ח ביקורת התנהלותם הכספית של מועמדי פריימריז מפלגות העבודה, הליכוד ומר"צ לפני בחירות הכנסת ה-21. זאת לאור הימנעות המבקר מלפרסם את הדו"ח ואף לקבוע לוחות זמנים להוצאתו מזה למעלה משנה ושלושה חודשים, ובהמשך לחשיפת העיתונאי עידן בנימין מ"שקוף- גוף התקשורת של הציבור".

בפנייה נכתב כי "המועד הקבוע בחוק לפרסום דוח זה הוא 18 שבועות מיום קיום הבחירות המקדימות בכל מפלגה, וכי מועד זה ניתן להאריך, לכל היותר, בפרק זמן של 8 שבעות, בהינתן טעמים מיוחדים…משכך, עולה כי מועדי פרסום דוחות ביקורת מערכות החשבונות של המועמדים בבחירות המקדימות שהתקיימו במפלגות לקראת הבחירות לכנסת ה-21 חלפו, לכל המאוחר, עם תום חודש ספטמבר 2019 , היינו, לפני למעלה משנה ושלושה חודשים", והוסיפו: "חשיבות פרסום הדוחות מתעצמת לנוכח הבחירות לכנסת ה-24 ,העתידות להיערך ב-23.03.2021, שכן התנהלותם הכספית של מועמדי המפלגות, ובפרט כאשר מדובר בשימוש בכספי ציבור, צריכה להיות בעלת משקל בשיקולי הבוחר במימוש זכותו לבחור את נציגיו בכנסת – בין אם בבחירות הפנימיות המקדימות בכל מפלגה, ככל שתיערכנה, ובין אם בבחירות הכלליות".

"אין להסכין עם מצב הדברים, בו מבקר המדינה אינו מקיים את הוראות החוק, אינו מנמק את העיכוב בפרסום הדוחות ואינו מציג לוח זמנים לתיקון העיכוב הבלתי סביר בפרסומם. מבקר המדינה, שצריך לשמש מופת למשרתי הציבור בקיום מיצוות המחוקק, נמצא מפר את החוק בריש גלי וברגל גסה" הסבירו בפניה, וקבעו כי על המבקר לפרסם את הדו"ח טרום קיום הבחירות הנוכחיות.

התנועה הבהירה כי  "ככל שהמבקר לא יפרסם את הדוח זמן סביר לפני הבחירות, תשקול התנועה לעתור לבית המשפט בכדי לחייב אותו לעשות כן". כתב "שקוף" עידן בנימין חשף עוד באוגוסט שנה שעברה כי "מדובר בתקציב שאינו שקוף – היחיד שחשוף למידע הוא המבקר מתניהו אנגלמן, שכאמור דוחה את המשימה החשובה". ממשרד מבקר המדינה נמסר בשעתו ל"שקוף": "בשל תקופת משבר הקורונה וריבוי מערכות הבחירות היו עיכובים בהגשת הדוחות הכספיים של המועמדים ותשובותיהם לביקורת", והוסיפו: "משרד מבקר המדינה עוסק בימים אלו בהשלמת הביקורת על כלל המועמדים בכל מערכות הבחירות שהתקיימו, ועם השלמתה היא תפורסם לציבור".

כזכור, ע"פ תיקון ע"י חבר הכנסת דאז, והשר היום, דודי אמסלם, במסגרתו מועמדים בפריימריז המכהנים כחברי כנסת זכאים למימון בכסף ציבורי לטובת הפריימריז במפלגתם. התיקון לא קובע חובת שקיפות. החוק העניק לכל חבר כנסת עד 324 אלף שקל להתמודדות, כתלות של גודל המפלגה. הסכום אינו מותנה בזכייה של המועמד. לאחר מאבק עיקש, בשקוף קיבלו את הנתונים. בליכוד, ח"כים קיבלו עד 324 אלף שקלים, ומעטים החזירו חלק מהסכום. ביניהם, ח"כ יריב לוין (72 אלף שקלים), חיים כץ (30 אלף שקלים), יולי אדלשטיין (23 אלף שקלים) וזאב אלקין (12 אלף שקלים). שקוף פנו לכל הח"כים של הליכוד שקיבלו מענק בבקשה לקבל את פירוט ההוצאות שלהם. רק מיקי זוהר, שרן השכל וזאב אלקין מסרו לידי גוף התקשורת את הפירוט המלא והלא מצונזר של הוצאות הפריימריז. שני האחרונים, כאמור, מתמודדים בכנסת ה-24 במסגרת רשימת "תקווה חדשה" לאחר פרישתם מהליכוד.

ע"פ הפרסום ב"שקוף", התקרה המקסימלית במפלגת העבודה, המפרפרת בסקרים, נקבע ל-222 אלף שקלים על חשבון הציבור. איציק שמולי, מי שלימים יהיה שר הרווחה, העבודה והשירותים החברתיים, מיצה עד תום את המימון במסגרת התיקון. מנגד, משה מזרחי השיב לקופה 176 אלף שקל. הסכום הכי גבוה שהוחזר מבין מתמודדי הפריימריז. מיכל בירן היא היחידה ממפלגת העבודה שמסרה לשקוף פירוט (חלקי) של הוצאותיה. במר"צ קיבל כל ח"כ 123 אלף שקלים. רק ח"כ מוסי רז מסר את פירוט ההוצאות המלא לשקוף.

ממשרד מבקר המדינה לא התקבלה תגובה בנושא.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"