בארץ

מאמר דעה: משחק של מספרים, ועבודה בעיניים

שר האוצר ישראל כץ. קרדיט: דוברות הכנסת.
Written by נטע שיר

טיוטת התקנות המאפשרת לעצמאים למשוך כספים מהחיסכון הפנסיוני בפטור ממס מסירה למעשה כל אחריות של הממשלה מדמי אבטלה. זה בהתאם לפרסום האחרון בכלכליסט בעניין הניצול הלכה למעשה של תוכניות הסיוע המפוארות מציג בעיקר דבר אחד- קטסטרופה.

בואו נתחיל בעיקר, ונקפץ על האקספוזיציה. העצמאים זכאים לדמי אבטלה כמו השכירים. העובדה שמנגנון זה אינו קיים הינו לקונה נוראית במערכת החוק הישראלית והיא מפלה בין ציבור העצמאים לבין ציבור השכירים. בזמן מצוקה, כמו העת הנוכחית, חוסר מנגנון כזה של דמי אבטלה לעצמאים, מהווה סכנה קיומית בעבור סקטור זה, המהווה חלק משמעותי בכלכלה הישראלית.

העובדה שלא קיים חוק כזה הובילה את ממשלת ישראל לפתרון אינסטנט נוראי- שר האוצר, ישראל כ"ץ, ויו"ר רשות שוק ההון, ד"ר משה ברקת פרסמו בשבועיים האחרונים טיוטת תקנות המאפשרת לציבור העצמאים בישראל למשוך כספים מהחיסכון הפנסיוני ללא מיסוי, באופן שאמור לשמש עבורם מקור הכנסה זמני בעת הפסקת עבודה (עם תנאים מחמירים כמו יכולת משיכה של עד שליש מהחיסכון בפטור ממס).

המשמעות היא סכומים קטנים, על רקע משבר מתמשך ועם פגיעה משמעותית וכואבת בעתיד על חשבון הפנסיה העתידית שנועדה לקיום בעת זקנה. כל זה על מנת להסיר את האחריות של הממשלה לציבור משמעותי במדינת ישראל.

אם נוסיף לכך את הנתונים המתפרסמים של מידת הניצול של הכספים שהוקצבו לסיוע אזרחי מדינת ישראל, המצב בהחלט גרוע. "כבר באוגוסט נחשפו מסקנות הביניים ב'כלכליסט', מאז כבר הוגשו המסקנות הסופיות ואף אושרו בממשלה בחודש שעבר. אלא שכל זה נותר ברמת ההצהרות. הניסיון של כץ להקים מטה הכשרות במשרד האוצר, למרות שמדובר בנושא שרחוק מתחום פעילותו של המשרד, מעכב כבר כמה חודשים את הקצאת 275 מיליון השקלים שהובטחו לגורמים שיכולים כבר לקדם תוכנית רלוונטית כמו שירות התעסוקה או זרוע העבודה במשרד הרווחה. אך מטה ההכשרות באוצר תקוע ואיתו גם הכסף להכשרות" נכתב בכלכליסט בשבוע שעבר.

לא רק זאת, באמצע יולי הממשלה הקצתה לסעיף המדובר 700 מיליון שקל בהתייחס להבטחה הנוגעת לחלוקת תווי מזון לאוכלוסיות מוחלשות. שר הפנים, ח"כ אריה דרעי, דרש וגם קיבל שהסעיף המקצה 700 מיליון שקל יהיה חלק מחוק היסוד המסדיר את התקציב ויחולק על ידו בלבד באופן חריג ביותר, שכן מדובר בכספי רווחה שאינם מנוהלים תחת שרביטו ומשרדו של דרעי. למרות זאת נעתר ראש הממשלה נתניהו לשתי הבקשות. "אבל מאז שדרעי השיג את מבוקשו חלוקת הכסף תקועה. מדוע? דרעי מבקש לקבוע מבחן הכנסות בדומה לזה הקיים במתן הנחה של 70% בארנונה. מבחן שמיטיב בעיקר עם משפחות מרובות ילדים שבהן אין שני מפרנסים" הסבירו בכלכליסט, ופירטו בצורה לא משתמעת לשני פנים: "בחבילת הסיוע ישנם שני סעיפים המתמקדים בתוספות למשרדי הממשלה בעקבות משבר הקורונה. הראשון הוא תקציבים למערכת הבריאות שניצלה כבר 75% מהכספים שהוקצו לה. אולם בסעיף השני – היערכות משרדי הממשלה ומענה לאוכלוסיות בסיכון – אחוז הביצוע עומד על 51% בלבד". כל מילה נוספת מיותרת.

אם נשכלל את התמונה ונמקד אותה, המחזה שיוצג לפנינו יהיה קודר ביותר. העצמאים לא צפויים לקבל בצורה מיטבית עזרה מהמדינה. זאת בזמן שהסקטור העצמאי הוא אחד מעמודי התווך ונושאי הדגל של "ההייטק ניישן". אך בזמן שהם החזות, כך גם מתייחסים אליהם בממשלה. הכל פוליטיקה.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

נטע שיר