בארץ

עמותת שומרי הבית בבקשה לשר האנרגיה בשבוע שעבר: הנחה לשימוע ציבורי בטרם כניסת תאגיד שברון לפעילות בישראל

אסדת לוויתן. קרדיט: מגזין לתוך הלילה.

זאת עקב מכירת חברת נובל אנרג'י, שמתפעלת את אסדות הגז תמר ולוויתן, לשברון השנה. "רכישתה המתוכננת של נובל אנרג'י על ידי שברון, עתידה להגדיל במידה משמעותית את החשש כי פעילות פיתוח והפעלת מאגרי הגז בישראל תביא, חלילה, לאסון בריאותי וסביבתי למדינת ישראל" נכתב בפנייה. ממשרד האנרגיה לא התקבלה תגובה.

עמותת שומרי הבית פנתה בשבוע שעבר לשר האנרגיה, ח"כ יובל שטייניץ, בבקשה כי ינחה "לקיים בדחיפות וטרם קבלת עמדת המדינה שימוע ציבורי בכתב ובע"פ, בו תוצג עמדת הציבור ושאר בעלי העניין, ביחס לאפשרות כי חברת שברון תפעל בישראל". זאת לאור העובדה שתאגיד שברון צפוי לרכוש בתקופה הקרובה את חברת נובל אנרג'י, המתפעלת את אסדות הגז תמר ולוויתן בהן היא גם שותפה.

בפנייה נכתב כי "רכישתה המתוכננת של נובל אנרג'י על ידי שברון, עתידה להגדיל במידה משמעותית את החשש כי פעילות פיתוח והפעלת מאגרי הגז בישראל תביא, חלילה, לאסון בריאותי וסביבתי למדינת ישראל; נראה על פניו כי הרקורד הסביבתי של חברת שברון לא פחות חמור מזה של נובל אנרג'י והוא כולל אחריות לכאורה לאסון נפט שאירע באקוודור ואסונות נפט קשים נוספים בקליפורניה ובניגריה", והוסיפו בסעיף נוסף: "התנהלותה הכוחנית והבעייתית של שברון, וזאת בלשון המעטה, נלמדת גם נוכח סירובה לקיים פסיקות והסדרים אחרים שנקבעו בעקבות הנזקים הסביבתיים והבריאותיים שנגרמו על ידה. שברון היא, אפוא, חברה בלתי אמינה ובעלת היסטוריה בעייתית, שנדמה שראוי שיש להפעיל שיקול דעת של ממש בטרם תינתן לה האפשרות לפעול בישראל, קל וחומר לבחון לעומקן את המגבלות שיש להשית עליה".

יו"ר עמותת שומרי הבית, יוני ספיר, מסר למגזין לתוך הלילה: "לחברת נובל אנרג'י רקורד מזעזע בכל הקשור לשמירה על הוראות הדין הסביבתי, גם בישראל וגם בעולם. לצערנו, הרקורד של חברת שברון לא פחות חמור מזה של נובל אנרג'י, והיא קשורה באסונות כבדים שהתרחשו בעולם וכן בהתנהלות כוחנית ודורסנית, כולל סירובה לקיים פסיקות והסדרים שנבעו מהנזקים הסביבתיים והבריאותיים שנגרמו על ידה", וקבע: "אסון כדוגמת אלו שהתרחשו באקוודור, קליפורניה או ניגריה במתקני שברון, אם חלילה יתרחש במדינת ישראל הקטנה, יהיה אירוע שנתקשה מאוד להתאושש ממנו".

"אני קורא לשר האנרגיה, בטרם יקבל החלטה שכולנו עלולים להצטער עליה, לקיים איתנו שימוע ציבורי בנפש חפצה, על מנת להבטיח שהחלטתו תיעשה על בסיס מלוא התשתית העובדתית הראויה, תוך שייקבעו המנגנונים שיבטיחו את טובת הציבור הישראלי, ובאופן שלא יסכן שלא לצורך את בריאות הציבור והסביבה בישראל" אמר ספיר.

ממשרד האנרגיה לא התקבלה תגובה.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"