בארץ תחקירים

תיעוד מהפגנות בשבוע החולף

קרדיט: מגזין לתוך הלילה.

אלפי מפגינים צבעו את הבירה, תל אביב ועשרות אתרים נוספים בשבוע שעבר בשלטים נגד ראש ממשלה הנאשם בעבירות חמורות של שוחד, מרמה והפרת אמונים. ביניהם היו גם רבים ממאוכזבי המדיניות הנוכחית של ממשלת ישראל נוכח המחדל הכלכלי-חברתי-בריאותי של התפשטות וירוס הקורונה. תיעוד מחאה.

אמש האנרגיות מול מתחם בית ראש הממשלה בירושלים היו רבות. אלפי מפגינים ופעילי תנועות שונות, ביניהם גם פעילי "אני שולמן", חבורת CRIME MINISTER והדגלים השחורים נראו ברחובות. מסת ההפגנה נעה מהבית ברחוב בלפור, לכנסת ובחזרה. ההפגנה אמש הייתה בסימן חוק ההסמכה המקנה סמכויות שנויות במחלוקת לממשלה והעומד בראשה. ראש הממשלה בנימין נתניהו הנאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים. במהלך ההפגנה מול הכנסת, אחד מרכבי המשטרה ניסה לפלס את דרכו בקהל. לאחר דיון קצר עם אחד ממפקדי המשטרה, ולאחר חסימה סימלית של מפגין בהמון- חזר על עקבותיו. אולי סימן את הבאות. נרשם ניסיון ספק הידברות-ספק פרובוקציה ע"י ארגון החולצות הלבנות במטרה לדחוף את המוחים לסיים את ההפגנה. עם פעולה זריזה של שוטר במקום, העסק באותו זמן לא יצא מכלל שליטה.

שחף, בן 25 מבני עי"ש, אמר למגזין לתוך הלילה בדרכו למשכן הכנסת: "הדברים הבסיסיים שמצופים מכנסת לעשות או להתחשב בהם, כמו ניגוד עניינים, בצורה הבסיסית ביותר של לא לתת לאדם פרטי לממן ראש ממשלה. שיש לו גישה לתת עזרה ועוד כל מני דרכים כאלו ואחרות לבן אדם שמממן אותו- זה כבר מובן מאליו, ואנשים כבר לא מתייחסים ברצינות לעניין של ניגוד עניינים. הקונספט הבסיסי הזה נעלם, ולא חושבים עליו".

בנוגע לתיקיו הפליליים של ראש הממשלה, אלהרר אמר: "זה ברור מאליו. הבן אדם עסוק בשאר מיני מזונות. עסוק במשפטים שלו. בתיקים שלו. באיך הוא מנהל את הפוליטיקה, את דעת הציבור בנוגע לאיך שחושבים עליו", והוסיף: "אני לא חושב שמעניין אותו לעשות פה איזה שהוא תיקון משמעותי. מעניין אותו להרגיע את האנשים ומהר. כי הוא רואה מה קורה והוא רואה את דעת הציבור. בכללי כל ההתנהלות של הכנסת והממשלה בתהליך הזה הוא ביזיון אחד גדול". אלהרר קבע כי עדיין לא הגיעו מספיק צעירים למחאה. "לא. לא מספיק" אמר.

לאחר החזרה למאהל המחאה נגד ראש הממשלה, בסביבות השעה 22:20, משטרת ישראל תחמה את האזור למעט פתח קטן בחסימה שנועד לזפזוף של מפגינים. אזור מתוחם וסגור. מעין מצור. בהמשך ההפגנה, המשטרה נטמעה בקהל. גישושים בין מפגינים לשוטרים החלו כשהשוטרים דחפו גם אנשי תקשורת של כאן. ההמולה היתה רבה. אוטובוס העצורים האייקוני של החברה לפיתוח גוש עציון חיכה ל34 המפגינים שנעצרו בהמשך במתכונת בדוק ושלוף. שלוף את המפגין.

קרדיט: מגזין לתוך הלילה.

ממשטרת ישראל נמסר בנוגע לאמש: "משטרת ישראל נערכה מראשיתה של המחאה על מנת לאפשר לכלל המפגינים להביע את מחאתם בצורה לגיטימית באזור כיכר פריז, וזו התקיימה במשך מספר שעות. בתוך כך, המשטרה אף אישרה את קיומה של התהלוכה לגביה הוגשה בקשה, והיא התקיימה עד לכיוון כיכר הכנסת, ולאחר מכן חזרה ממנה לכיכר פריז", והוסיפו: "במהלך המחאה, המשטרה פעלה לשמירה על בריאות ציבור המשתתפים, וחילקה כ 200 מסיכות למשתתפים. במקרים אחרים בוצעה אכיפה נגד מי שלא עטה מסיכה כלל. על אף המחאה הלגיטימית של מרבית המפגינים, קומץ אחר שככל הנראה הגיע במטרה להפר את הסדר, קרא לעבר השוטרים בשמות גנאי כגון 'נאצים' ואף הושלך לעבר השוטרים רימון עשן".

"בתוך כך, עצרה ועיכבה המשטרה 34 חשודים בחשד לעבירות שונות של הפרת הסדר הציבורי ותקיפת שוטרים. המפגינים לאורך המחאה השתמשו במערכות כריזה, תופים וצפצפות, שהיוו הפרעה משמעותית לתושבי האזור, ועל כן סמוך לשעה 1:00, ביקשה המשטרה מהמפגינים לפנות את הצומת, ולאחר שלא נענו, החל פינוי הצומת ופיזור המפגינים ע"י השוטרים" נמסר מהמשטרה.

המחאה לפני שבוע. קרדיט: מגזין לתוך הלילה

הבוקר, נעצרו חמישה פעילי מחאה בעת שמחו מול הכנסת על העברת חוק ההסמכה. הפעיל סדי בן שטרית הורחק אמש לתשעה ימים מירושלים. מחר וביום שישי מתקיימות מחאות רבות בירושלים בראשות התנועה לאיכות השלטון, קבלת השבת מול בלפור נמשכת כהרגלה. וראש הממשלה כנראה ימשיך לנסות להסיט את אש האחריות ממנו.

המחאה בשבוע שעבר. קרדיט: מגזין לתוך הלילה.

אם נסתכל שבוע לפני אמש, יום שלישי בשבוע שעבר במאהל המחאה מול מתחם מעון ראש הממשלה בירושלים הרגיש שונה מהשבועות הקודמים לפניו. יממה לפני כן, בשעות הבוקר המוקדמות, כוחות מתוגברים של עיריית ירושלים בליווי כוחות משטרה איגפו וניסו לדכא את המפגינים במקום זו הפעם השנייה. עשרות שלטים נעקרו, וציוד אישי רב נלקח מפעילי המחאה בתואנה לתלונות מרובות של תושבים בני המקום. תואנה שהתערערה עם פרסומו של בן כספית על מסרים מפעילים תומכי ראש הממשלה ליצירת עומס על המוקד העירוני. יש גם לדבר בהתאם לפעילות הענפה של סגן ראש עיריית ירושלים, אריה קינג, בנושא. נושא עליו הצהיר בעבר "לטיפולו האישי". במידה רבה אולי לקח את הביטוי ללב, ועזר לשוטר במעצר מפגין. 

רבים הגיעו, רבים מוטרדים וחנוקים מההנחיות ע"י ממשלת 36 השרים ששיחקה עם רעיון סגר ברחבי המדינה. תחילה היה נדמה כי הכל יעבור על מי מנוחות, עם שלטים הקוראים לסיום שלטונו של נתניהו. אך החשמל הורגש ישר באוויר. "אותם מעניין רק עוד חרטא ועוד חרטא גבירותיי ורבותיי" אמר אחד הנואמים בנוגע להערותיו של השר צחי הנגבי מעל גלי הצפירות של המפגינים, והוסיף: "אתם באתם לכאן כדי להגיד לא לעבר, וכן לעתיד". הזעם הורגש באוויר בנוגע למחדל ניהול ממשלת ישראל את משבר וירוס הקורונה.

בסימן "ביביסטיליה" קראו המפגינים "1000, 2000 ו-4000" ו-"הון, שלטון, עולם תחתון", ונעו ברחובות ירושלים. המשטרה "נענתה" לאתגר ועצרה עשרות מהמפגינים תוך כדי שימוש בזרנוקים, פרשים והרבה כוחות כדי לעצור את ההפגנה. פחי אשפה שהוצתו, ובעקבותיהם מעצרים. הרבה זעם על התנהלות המשטרה הורגשה ברחובות.

קרדיט: מגזין לתוך הלילה.

נעבור לקבלת השבת השבועית האחרונה במאהל המחאה בבלפור. לאור גל המחאה המתגבר והתיעוד ברשתות החברתיות של המחאה הנוכחית. אלפים הגיעו בבלפור לתמוך בפעילי המאהל. מה שהחל בנושא השחיתות השלטונית, זלג גם למחדל הבריאותי-כלכלי-חברתי של הממשלה הנוכחית בראשותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. בקריאות "הון, שלטון, עולם תחתון" ו-"ביבי הבייתה" המחאה התנקזה למסר אחד. צעירים ומבוגרים, כולם, הבינו אותו. אלו שעד הבחירות האחרונות הצביעו ליכוד ואלו שלא. ימין ושמאל. של אנשים שנמאס להם.

תא"ל (במיל') אמיר השכל, ממובילי המחאה, נאם במעמד מול מתחם מעון ראש הממשלה על חלומו למדינה של שיווין, אחווה, רעות וחירות. הרמטכ"ל לשעבר, רא"ל (במיל') דן חלוץ הגיע ואמר דברים. נדמה כי כולם היום מבינים דבר אחד. שתי מילים. מחדל, ובושה.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"