בארץ

אירוע תפעולי באסדת לוויתן 24 שעות לפני תחילת עבודות להפעלת מערכת טורבו אקספנדרס

קרדיט: עמותת שומרי הבית.

בהודעה באתר האינטרנט של פרויקט לוויתן נכתב היום כי "אנחנו מטפלים כעת בארוע תפעולי באסדה" 24 שעות לפני תחילת העבודות המיועדות להפעלת מערכת טורבו אקספנדרס. ע"פ ההודעה לתושבים, במסגרת העבודות, יופנה הגז ללפיד האסדה לצורך פינויו על מנת להבטיח את בטיחות העבודות. בדף הפייסבוק של עמותת שומרי הבית נכתב כי "הבוקר בסביבות 9:45 תקלה מספר 19 באסדת לוויתן".

24 שעות לפני תחילת העבודות להפעלת מערכת טורבו אקספנדרס, אירוע תפעולי באסדת לוויתן. כך עולה מדיווחי תושבי החוף הקרובים לאסדת הטיפול במאגר הגז לוויתן ומהודעת הפרויקט עצמו. באתר האינטרנט של הפרויקט נכתב כי "אנחנו מטפלים כעת באירוע תפעולי באסדה. כחלק משגרת הטיפול באירועים כאלה, ושמירה על הסביבה, הופעל לפיד האסדה. המשמעות היא כי מן החוף עשויה להראות להבה גבוהה". במקביל, בהודעה בדף הפייסבוק של עמותת שומרי הבית נכתב כי "הבוקר בסביבות 9:45 תקלה מספר 19 באסדת לוויתן .הפעלת לפיד (שלא אמור לפעול בשגרה) מספר 15", והוסיפו: "התחקירים שנובל אנרג'י מחויבת למסור בעקבות התקלות הקודמות טרם התפרסמו".

ע"פ הודעה מוקדמת לאירוע, החל מיום שלישי הקרוב ולאורך השבועות הקרובים אמורה להיראות לעיתים להבה גבוהה של לפיד אסדת לוויתן מקו החוף ו"ייתכן שיישמע רעש". כך מהודעות לתושבי קו החוף. בהודעה נכתב כי הפעלת הלפיד תידרש במסגרת הפעלת מערכת הטורבו אקספנדרס להעלאת קצב הפקת הגז. "מערכת הטורבו אקספנדרס היא חלק מתוכנן בשלב א' של פרויקט לוויתן והיא נדרשת לשם העלאת קצב הפקת הגז ולצורך אספקתו לשוק המקומי והאזורי ולעמידה באיכות הגז הנדרשת ללקוחותינו" נכתב בהודעה לתושבים, והוסיפו: "התהליך צפוי להתחיל ביום שלישי ה-28 והעבודות ימשכו מספר שבועות לסירוגין".

בד בבד, עמותת שומרי הבית פרסמה בשבוע שעבר דו"ח מקיף בן 270 עמודים בו נקבע כי המיקום הנוכחי של האסדה, במרחק 9.7 ק"מ מקו החוף, הוא המיקום הגרוע ביותר במקרה של דליפת החומר הרעיל קונדנסט. זאת בהשוואה לשתי האפשרויות שהוצעו בשעתו למיקום האסדה במרחק 45 ו-120 ק"מ. בהודעה לתקשורת נכתב כי בדו"ח מטעם שומרי הבית נעשו 400 סימולציות לכל תרחיש מתוך שמונת התרחישים בדו"ח. קרי, 3200 סימולציות כוללות. "כמויות השפך שמודלו בתרחישים שנבחרו נעים בין 2,500 חביות ו -150 אלף חביות .המודלים הורצו עבור שני סוגים של חומר ממאגר לוויתן: חומר גולמי בעל API של 30.3, וקונדנסט בעל API של 42 מעלות, כאשר החומר הראשון משקף טוב יותר את הנפט הבלתי-מיוצב כשמגיע מגוף הבאר, ואילו החומר השני מייצג את הקונדנסט המעובד ממתקני הייצור שעל האסדה" נכתב בהודעה לתקשורת. הדו"ח הראה הבדלים משמעותיים מול הערכות התרחישים עליהם התבססה המדינה בנוגע לזיהום במקרה של שפיכת קונדנסט.

בדף הפייסבוק של איגוד ערים לשמירה על איכות הסביבה שרון-כרמל נכתב: "יו"ר האיגוד אסיף איזק פנה למשרד האנרגיה וביקש לוודא כי לא תבוצע כל עבודה במהלך יום הזיכרון לחללי צה"ל וביום העצמאות, ואכן לא יבוצעו עבודות במועדים אלה על מנת שלא לפגוע ברגשות המשפחות השכולות ובשמחת החג".

ממשרד האנרגיה נמסר כי "משרד האנרגיה נמצא בקשר שוטף עם מפעילי האסדה על מנת להבין את הסיבה להפעלת הלפיד ולמנוע הישנות הדבר. המשרד מדגיש כי לאורך כל זמן הפעלת הלפיד לא הייתה השפעה על איכות האוויר בחוף", והוסיפו: "במהלך הימים הקרובים, לאחר סיום הטיפול בתקלה ובכפוף לאישור המשרד, יבצעו מפעילי אסדת לוויתן, מבחני הפעלה למערכת טורבו אקספנדרס, וייתכן שבמהלכם יופעל הלפיד מספר פעמים. ככל שיהיה צורך בהפעלת הלפיד, תימסר על כך הודעה על ידי נובל 24 שעות מראש. מובהר כי לא צפויה כל הפעלה יזומה של הלפיד עד לשבוע הבא. המשרד ימשיך לעדכן באופן שוטף".

גורמים בעמותת שומרי הבית מסרו למגזין לתוך הלילה כי הפעלת האסדה ללא מערכת ה-FGRU על כל תתי המערכות שלה במשך כמעט ארבעה חודשים, מהווה הפרה של היתר הפליטה שניתן לאסדת לוויתן. "ריבוי התקלות באסדה מאז החלה את פעילותה המסחרית מטריד מאוד, טרם ראינו ולו דו"ח אחד בגין שלל התקלות באסדה. לאור ממצאיו החמורים של דו"ח השפך ההשוואתי שקיבלנו לידינו, אנו קוראים לאכוף ביד קשה את היתר ההזרמה, כמו גם את היתר הפליטה לאוויר של אסדת לוויתן" מסרו הגורמים.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "אתמול התרחשה תקלה באחד ממערכי הייצור באסדת לוויתן. בעקבות התקלה הופנה גז ללפיד, שייעודו הוא לטפל באירועים מסוג זה. שריפת הגזים בלפיד היא האמצעי היעיל להפחתת זיהום אוויר בעת תקלה. תחנות הניטור בקו החוף, המודדות את ריכוזי המזהמים באוויר בסמיכות לתושבים, לא העידו על חריגה מהתקנים", והוסיפו: "המשרד להגנת הסביבה בודק באופן שוטף את עמידת נובל בהיתרים השונים, לרבות במקרה זה. משרד האנרגיה הוא הגוף הממשלתי המפקח על תפעול מערכות האסדה".

מחברת נובל אנרג'י לא התקבלה תגובה למרות פניית המגזין בנושא.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"