בארץ

עמותת שומרי הבית: נישוב אסדת לוויתן הראשון התקיים ביום רביעי ולא שלישי

קרדיט: מגזין לתוך הלילה.
קרדיט: מגזין לתוך הלילה.

מנתונים שקיבלה העמותה ממכשור תצפית תרמי שהציבה בקרבת האסדה בשבוע שעבר עולה כי חלקו המרכזי של תהליך ה"נישוב" התקיים יממה לאחר התאריך המיועד תוך כדי הטעיה לכאורה של הציבור. המשרד להגנת הסביבה: הדיווחים נבחנים ע"י המשרד, לא נרשמה עלייה בתחנות הניטור הפרוסות באזור המגורים מול אסדת לוויתן.

ציוד צילום תרמי המופעל ע"י עמותת שומרי הבית מול אסדת הטיפול במאגר הגז לוויתן תיעד רמות חריגות של פליטות מזהמים יממה לאחר סיום תהליך הנישוב הראשון בשבוע שעבר. כך עולה ממכתב למנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, גיא סמט, מטעם העמותה שהתקבל השבוע במערכת לתוך הלילה. בד בבד, מוקדני המשרד להגנת הסביבה לא יכלו להרגיע תושבים מבוהלים באזור השרון לאור פרסומים ברשתות החברתיות. "אין חפ"קים כי אין נישוב" נשמע מוקדן אומר לתושבת השרון.

בד בבד, במסגרת המכתב דרשה העמותה, אותה מייצג משרד עו"ד מתן גרפינקל, כי בנישוב השני שהתקיים השבוע פקחי המשרד  "יישארו על האסדה תקופה בת 48 שעות לאחרי מועד הסיום המוצהר וימשיכו בפעולות הניטור והאכיפה שלהם". זאת בכדי לאמת את המידע אם רמת הפליטות מהאסדה במועד סיום הנישוב המוצהר תהיה קטנה באופן משמעותי מהערכות שותפת פרויקט לוויתן נובל אנרג'י. 

מעמותת שומרי הבית נמסר לאחר הנישוב הראשון: "הבעיה מבחינת תושבי 'עוטף לוויתן' אינה על כך שהזיהום לא הגיע ביום רביעי אל החוף, אלא על כך שהייתה פליטה מוגברת של גזים מזהמים בתוך כמה שעות- שלא פוקחה, נוטרה והוצגה לציבור- ע"י המשרד להגנת הסביבה", והורחב: "המשרד מתבסס על נתונים שסופקו לו ע"י חברת נובל אנרג'י , טענות שמופרכות בצפייה בסרטון שנשלח אליך הבוקר, ומציג לבן על גבי שחור- כי נפלטים גזים בצורה חריגה. עד רגע זה לא הציג המשרד להגנת הסביבה הוכחה אובייקטיבית שאכן הגזים הללו לא נפלטו".

קרדיט: מגזין לתוך הלילה.
קרדיט: מגזין לתוך הלילה.

"אם מתייחסים לתחנות הניטור, חשוב להציג כי תחנת זיכרון יעקב, וכן תחנת קיסריה- לא פעלו בדיוק בשעות הללו. בנוסף, מעניין איך המשרד מסביר את הנתונים שכן דווחו בתחנת מעין צבי" הוסיפו בהודעה, וקבעו: "שם יש תחנה ניטור אחת של נובל אנרג'י, ותחנה שנייה- של איגוד ערים. הן לא מציגות נתונים זהים- כיצד זה ייתכן? מי מהן לא מכוילת? איך אפשר לסמוך עליהן?".

במקביל, בהתייחס לטענות הפליטות הלא-מדווחות בנישוב הראשון, מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בשבוע שעבר כי "במהלך הנישוב נלקחו דגימות באמצעים שונים, על-פי תוכנית שאושרה מראש ונבדקה באסדה על-ידי נציגי ומפקחי המשרד", והוסיפו: "מיד בתום הנישוב דגימות נוספות הועברו למעבדה מוסמכת לצורך אימות. כלל התוצאות נבדקו על-ידי המשרד".

קרדיט: מגזין לתוך הלילה.
קרדיט: מגזין לתוך הלילה.

"אתמול והיום, הגיעו למשרד להגנת הסביבה תלונות תושבים על חשש לפליטות חריגות מהאסדה. הדיווחים של החברה נבחנים על-ידי המשרד", נכתב בהודעה והורחב: "המשרד מדגיש, כי בחן את נתוני תחנות הניטור הפרוסות באזור המגורים מול אסדת לוויתן, ולא נרשמה בהן כל עלייה בערכי הבנזן מעבר לערכים השגרתיים".

בהודעה קבעו כי "המשרד להגנת הסביבה אישר לחברת נובל אנרג'י לקיים את הנישוב השני ביום שני הקרוב. המשרד השלים את אימות כמויות הבנזן והפחממנים שנפלטו ביום שלישי במהלך הנישוב באסדת לוויתן".

ע"פ נתוני המשרד, הכמויות היו פחות מארבעה ק"ג של בנזן, כ-220 טון מתאן וכ-4.2 טון תרכובות אורגניות נדיפות. נתונים נמוכים ביותר מהנתונים המשוערים של תרחיש הפליטה המרבי שעמד על 72 ק"ג בנזן, 1,473 טון מתאן ו-22 טון תרכובות אורגניות נדיפות. בתקשורת הישראלית דווח כי רק 5 אחוזים מהמזהמים שהיו צפויים להיפלט נפלטו לאוויר. "בתום הנישוב השני ותקופת ההרצה, יופעלו אמצעי טיפול בפליטות באסדה, כך שיהיה צמצום של 98 אחוזים בפליטות – כפי שנכתב בהיתר הפליטה לאוויר" נכתב בהודעה.

בהתייחס לבקשת העמותה להצבת הפקחים, מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי "פקחי המשרד להגנת הסביבה היו על אסדת לוויתן בנישוב השני במשך כ- 24 שעות ובנישוב הראשון כ-44 שעות כך שהיו לאורך כל תקופת הנישוב ובזמן התקנת הניטור הסביבתי באסדה (כשמונה שעות לפני תחילת הנישוב)", והוסיפו: "הימצאות מפקחי המשרד בזמנים אלו עלתה כצורך מקצועי של המשרד בתקופת ההרצה לפיקוח על כל נושא הנישוב, דיגום ארובות, איתור דליפות, דיגום סביבתי, דיגום הבנזן בזמן אמת ועוד". כלומר ישנה אפשרות כי הניטור על האסדה הסתיים בשעה 12:00 למחרת הנישוב.

גורם בעמותת שומרי הבית אמר למגזין לתוך הלילה כי רק לאחר השעה 12:00 ביום רביעי החלו להירשם פליטות חריגות ביותר במכשור התרמי שהוצג מול האסדה. "בערך ב- 12:00 בצהריים התחילו לנשב חנקן, למשך חמש שעות. בחמש בערב התחילו לצאת תרכובות אורגניות נדיפות עד שמונה בערב" אמר גורם בעמותת שומרי הבית למגזין לתוך הלילה, והוסיף: "הם (פקחי המשרד להגנת הסביבה- א"ו) התחילו פשוט לפני כן. ברגע שנובל הודיעה שהסתיים הנישוב- הם עזבו".







Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"