בארץ

"אני מפגין עבור הילדים שלנו, שלי ושלכם, ועבור העתיד שלהם"

קרדיט: מגזין לתוך הלילה
קרדיט: מגזין לתוך הלילה

מגזין לתוך הלילה התיישב עם תא"ל (במיל') אמיר השכל, ממקימי מחאת היחידים, לשיחה על ערכים, מוסר ומדוע החל לצאת לרחוב לבדו. רק השלט, ואמונתו.

"מ-2003 עד היום, אך בשלוש השנים בהן אני פעיל המינון השתנה, אבל למעשה עד אוקטובר 2016 ,כשיצאתי לצמתים, 95 אחוזים מזמני עסקתי בחקר תקופת השואה" אמר תא"ל (במיל') אמיר השכל למערכת לתוך הלילה. חודשיים לפני תחילת חשיפת פרשיות רה"מ וחשיפת פרשת הצוללות ע"י מערכת המקור, השכל כבר היה בצמתים, מרים את השלט, מסתכל לאנשים בלבן של העיניים ומברכם לשלום.

"יכול לומר לך שהתובנה הראשונה במעלה במהלך השנים שאני עוסק בשואה נוגעת בעמידה מהצד. שתי תובנות שנוגעות לזה. הבנה שרוב בני האדם…עומדים מהצד. יום-יום, שעה-שעה" אמר השכל, והוסיף: "כמובן בא לידי ביטוי במלחמה. מה שמעניין זה מה אנחנו יכולים ללמוד משם על מציאות החיים שלנו. הדבר השני היא הסכנה שבעמידה מהצד, וזה אחד הנושאים שאני עוסק בהם בהדרכה בפולין".

"מסט הערכים של צה"ל, הערך שליווה אותי לאורך כל השנים, ליווה אותי כמובן בצבא, אבל מלווה אותי בחיים זו דוגמא אישית" אמר השכל, והסביר: "מפקד לא יכול להטיף ליושר, לרעות- מבלי להוות הוא עצמו דוגמא אישית".

קרדיט: מגזין לתוך הלילה.

החל מבחירות 2015, הבטן החלה לכאוב לו. מהחקיקה, דרך ההתקפה על שומרי סף ועל אמצעי התקשורת. השכל הרחיב: "כשאני מחבר את שני הדברים, ההבנה של המשמעות של העמידה מהצד ודוגמא אישית. כי אתה לא יכול להדריך ואתה עצמך לעמוד מהצד", וקבע כי "זה מה שגרם לי לצאת מהבית, לצאת משם (מפינת העבודה- א"ו) לצומת. זה מה שמניע אותי מישיבה בבית, התעמקות בספרים ל'להיות אקטיבי'". אך אמו חלתה בסרטן, ולכן המאבק התעכב. בערב ראש השנה 2016, לאחר סיום התהליך, הגיע הזמן להרים את השלט ולצאת לקרב על דמותה של המדינה.

דרכו החלה דרך דוד פלדשטיין, שכבר עמד מול משרד רה"מ בירושלים עקב מחדל מנהרות מבצע "צוק איתן". אבל הוא יצא משלוש סיבות. "הבנתי שבנאום בר-אילן ביוני 2009 על חזון שתי המדינות, לא הייתה שום כוונה אמיתית וכנה [מאחוריו]. המשמעות של זה שאנחנו נגררים להיות פה מדינה דו-לאומית" אמר השכל, והסביר: "מדוע נגררים ולא מובלים? ויש הבדל בין שני המושגים. כי לגיטימי בעיני שיבוא נתניהו ויגיד 'אין לי שום כוונה להחזיר שום שטח'…שאנחנו נבין לאן הוא מוביל אותנו ומה המשמעויות של זה, אבל הוא לא עושה את זה".

קרדיט: מגזין לתוך הלילה.

"אנחנו נקלעים למציאות שהשטחים כל הזמן הולכים ומאוכלסים יותר ויותר עד שנגיע למצב שהוא בלתי הפיך, ראינו מה זה לפנות שמונת אלפים איש מגוש קטיף".

ע"פ השכל, ללא קשר למתיישבים בחמשת הגושים, בהתנחלויות בודדות חיים כ-80 עד 100 אלף מתיישבים שאם ילכו לפתרון של היפרדות יידרשו לפנות אותם. "כל יום שהשטח מאוכלס יותר, האפשרות שנגיע להיפרדות הולכת וקטנה. אבל מה המשמעויות של מדינה דו-לאומית? קודם כל זה אובדן הרוב היהודי" אמר השכל, והרחיב: "מה ההשלכות של זה? אם נותנים לפלסטינאים זכויות שוות, הכי משמעו זכות הצבעה, אז אנחנו נאבד את הרוב על כל המשמעויות. ואם לא ניתן להם, אז נאבד את מה שאנחנו כל-כך מתפארים בו. החזון הציוני על הקמת מדינה יהודית…הוא נמוג".

הנושא השני, ע"פ השכל, שיש רה"מ שבאופן שיטתי נוקט בהפרד ומשול בחברה בישראל. מפרק את החברה הישראלית לגורמים. "כשאתה מדבר על עוצמה של מדינה, זה מורכב מעוצמה צבאית, חברתית וכלכלית. זה אחד המרכיבים של ביטחון לאומי". אחד הדברים האחרונים שזעזעו את השכל הוא הפוסטר האחרון מבית רה"מ בבלפור בקריאה: "הם רודפים אותי, הם רודפים אתכם".

עומד על המשמר. קרדיט: מגזין לתוך הלילה.

32 שנים היה איש צבא, איש שהיה מנוע ונמנע מלהתעסק בנושאים חברתיים. כל ילדיו שירתו בצבא. שני בניו ביחידות מיוחדות. אך עדיין יש אנשים שצועקים לו בכביש בוגד. כולל שלוש תקיפות פיזיות. השכל אמר כי "הייתי איש שמזוהה עם המערכת הצבאית, ופתאום צריך לצאת לכביש ולקרוא להתפטרותו של רה"מ. ממש לא היה דבר טבעי עבורי", והוסיף כי אחד מההשפעות המשמעותיות ביותר שגרם לו לצאת היה ריאיון עם מוטי אשכנזי, מקים המחאה שהפילה את שלטון רה"מ במהלך מלחמת יום כיפור גולדה מאיר.

"המודל של מוטי אשכנזי הוא המודל שהיה לי בראש. שאנשים יראו אותי ויצטרפו למחאה" אמר השכל. שלוש שנים ושלושה חודשים הוא עומד בצמתים. בשיא היו 80 שהחליטו לעשות מעשה. 80 שנכללו במה שייקרא "מחאת היחידים" ברחבי הארץ. אין להם שום שיוך מפלגתי. לא שלוחי אף גורם, אלא אזרחים מודאגים שיצאו להילחם על פניה של המדינה. כל ההוצאות שלהם מכספם, זמנם ומימונם הפרטי.

לדבריי השכל, מחאתו איננה הפגנה. "בהפגנה באים המשוכנעים. כל האנשים שנמצאים איתך הם אנשים שחושבים כמוך. מזדהים עם המסר של ההפגנה" אמר השכל, והסביר כי "כשאני עומד בצומת, אני פוגש את כל עם ישראל. הפוזיציה הכי נוחה היא לשבת על הגדר".

בהתייחס לתיקי רה"מ ותיק 3000 הסובב את המעגל הקרוב של רה"מ, השכל ענה כי "לא יעלה על הדעת. איך יעלה על הדעת שיש ראש ממשלה שנאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים?".

לינק לדף הפייסבוק של מחאת היחידים


Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"