בארץ

מנכ"לית החברה להגנת הטבע בביקורת חריפה כנגד מדיניות המדינה בנוגע לאסדת לוויתן

קרדיט: מגזין לתוך הלילה.
קרדיט: מגזין לתוך הלילה.

מנכ"לית החברה להגנת הטבע, עו"ד איריס האן, קראה בשבוע שעבר במכתב להתנהלות משרדי הממשלה בנוגע לאסדת הגז "התנהלות רשלנית". מתוך 22 התקנים אותם ביקשה היחידה הארצית להגנה על הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה לצורך הבטחת תפקודה במהלך אירוע חירום- רק שתי משרדות אכיפה נוספות אוישו.

"זו אינה התנהלות אחראית של מעצמת גז אזורית, שעתידה להרוויח מיליארדים מהפקת הגז- זו התנהלות רשלנית של מדינה, שעל אף שהיא שקועה במערכת בחירות שלישית בתוך שנה", כתבה מנכ"לית החברה להגנת הטבע, עו"ד איריס האן, במכתב ששלחה בשבוע שעבר לשר האוצר, משה כחלון, השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, ולשר האנרגיה, יובל שטייניץ. האן המשיכה כי "[המדינה] צריכה להמשיך ולתפקד בהגנה על אזרחיה לא רק מפני איומים ביטחוניים מצפון או דרום, אלא מפני אירועי חירום שישפיעו לרעה על הבריאות, הסביבה ואיכות החיים בישראל".

במכתב עוד עולה כי עולה כי מדינת ישראל איישה פחות מעשרה אחוזים מהתקנים הדרושים ע"י היחידה הארצית להגנה על הסביבה הימית למען הבטחת תפקודה בעת אירוע חירום. במכתב הרחיבה האן כי "לא ייתכן שמדינת ישראל תפעל מבלי שהיא ערוכה להתמודדות עם אירוע זיהום ים" במצב המתפתח של ייצור מסיבי של קונדנסט ממאגר לוויתן. זאת בנוסף לשגרת העברת נפט ע"י מיכליות לישראל ופעילות האסדה הצפה של מאגר כריש-תנין.

אירוע זיהום ים "יגיע במהרה רבה לחופינו, יזהם את המים שמגיעים למתקני ההתפלה, ויפגע אנושות בסביבה הימית" כתבה האן, והרחיבה: "למרות הבטחות רבות, והסכמות בין משרדיכם (משרדי האוצר, הגנת הסביבה והאנרגיה- א"ו), אוישו רק שתי משרדות אכיפה נוספות ביחידה הארצית להגנה על הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה, מתוך לפחות עשר שאושרו והובטחו כבר לפני כשנה וחצי".

"במצב הדברים הזה נבקש התייחסות דחופה ולוחות זמנים לאיוש משרות הפיקוח, תוך שנלקחים בחשבון תקופות הכשרה ורכישת ציוד נדרש לצורך ביצוע המשימה החשובה הזו".

בד בבד, דבריה של האן באים לאחר שתאריך ההרצה השני של אסדת הטיפול במאגר הגז לוויתן נקבע ליום שלישי הקרוב. זאת לאחר דחיית הנישוב של מאגר לוויתן ע"י המשרד להגנת הסביבה עקב אי-עמידה בתנאי המשרד מצד חברת נובל אנרג'י. עקב תאריך הנישוב-מחדש שיתקיים ביום שלישי הקרוב איגוד ערים לשמירת איכות הסביבה שרון כרמל יקים חדר בקרה בראשות יו"ר האיגוד יעקב אדרי, ראשי הרשויות החברות באיגוד ומנכ"ל האיגוד ניר סהר. בחדר הבקרה ישהה גם צוות מהמשרד להגנת הסביבה.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי "על-פי סיכום עם משרד האוצר, קיבל המשרד להגנת הסביבה שמונה תקנים: שניים נמצאים בהליכי איוש, [כאשר] שישה נוספים יתוקננו בשנה הבאה. עד לקליטתם ולהכשרתם, פועל המשרד להגנת הסביבה באמצעות כוח האדם הקיים ביחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד ובאמצעות עובדי מחוזות המשרד".

ממשרד האוצר נמסר: "בהתאם לסיכום עם המשרד להגנת הסביבה הוחלט על תוספת תקנים ייעודית לנושא וזאת בהתאם לצרכים שהעלה המשרד".

מהמשרד האנרגיה לא התקבלה תגובה.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"