בארץ דעות

מאמר מערכת: המחיר והתרגיל

רה"מ במהלך ביקורו באוקראינה.קרדיט:SHUTTERSTOCK
רה"מ במהלך ביקורו באוקראינה.קרדיט:SHUTTERSTOCK

העניין האקטואלי הוא לא ההסלמה הנוכחית בגבול הצפון, אלא המחיר שהעם בישראל ישלם בעקבותיו. משום מה, המשפט האלמותי, כשהתותחים רועמים המוזות שותקות, לאור ההתפתחויות האחרונות בתיקיו הפליליים של רה"מ והמאבק התקשורתי שבא בעקבות חשיפות התקשורת בנושא- לא היה יכול להיות מורגש יותר.

יש לראות את ההתפתחויות האחרונות בתיקי רה"מ ומסע הדהלגיטימציה כנגד התקשורת היוצא מזה זמן מה מבית היוצר ברחוב בלפור כסממן לבאות. הסטטוס קוו המשתכלל כעת בגבול הצפון עם ארגון הטרור חיזבאללה נשמע ומרגיש כמו שינוי פרדיגמה. שינוי פרדיגמה שבא משינוי משוואה אחרת. משוואת קן הצרעות ברצועת עזה.

ההסלמה הנוכחית על גבול לבנון-ישראל נראית כמו ניסיון של ארגון הטרור לשנות את מאזן האימה הקיים כנגד ישראל. הארגון, שלא עשה רבות בזירה הישראלית מאז 2006, כנראה הבין שאם ארגון קיקיוני (מבחינת סד"כ) כמו חמאס יכול לקבל כסף שיועבר מהצד הישראלי- מדוע הוא לא יוכל גם? שלא לדבר על כך שארגון הטרור הצפוני השתכשך בביצה הסורית וצבר ניסיון מבצעי רב ערך. כך נדמה כי במדיניות ההפרד ומשול של רה"מ, האחרון השיג דווקא את ההיפך. במקום להפריד ולמדר את ההתנגדות, בהרבה בחינות הוא איחד אותה. במקום להשרות ביטחון בבחינת המדיניות בזירות על גבולות ישראל, הוא ערער אותן. והכל התחיל בהיעדר מדיניות קוהרנטית שכזו.

זו בדיוק חרב הפיפיות בה רה"מ שיחק. שיחק וכנראה לא חשב שיקרה דבר. אבל פגיעה במממן ובכבודו במופגן על מנת השגת רווח פוליטי מצד אחד וניסיון לעשות אותו דבר לגורם המבצע מצד שני- זה בדיוק מה שכנראה רה"מ בנימין נתניהו בתבונתו הרבה לא השכיל להבין. הוא יכול לצרוח ביטחון עד היבחרותו שוב. אבל אם המצב הקיים בתחום הביטחון מריח רפיסות, מרגיש רפיסות, ונראה כמו רפיסות- מה זה אומר?

קרדיט: חדשות 12
בלון נפץ בגל ההסלמה האחרון בדרום. קרדיט: חדשות 12

לאור הצטברות הממצאים בנוגע למדיניות הממשלה, או יותר נכון היעדר כזו, במגוון תחומים- יש רק לקוות כי עם ישראל ישכיל לבחור מנהיג אשר יש לו אידיאולוגיה ותוכנית ביצוע נראית לעין. בהיעדר ביטוי יפה יותר, רה"מ מצוי בהגדרה מוסמכת של אימפוטנטיות ביצועית. לא רק שהוא בעל הגרסה המדינית של "רק גומר לבצע ורץ לספר לחברה", הוא גם לא מבצע. וזה עוד מבלי להזכיר כי לאותה אימפוטנטיות יש מחיר בנוגע לחיים של אנשים, ולא בחדר המיטות המדיני.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

מערכת מגזין לתוך הלילה