בעולם תחקירים

גורמים במחאת הונג קונג: בהפגנת יום ראשון האחרון השתתפו 1.7 מיליון מפגינים

מיליוני המפגינים הפרו בכך הנחיות הממשלה הפרו-סינית. זאת לאחר תיעוד בתקשורת המקומית וברשתות החברתיות מראים שוטרים סמויים ועל מדים מכים מפגינים. במקביל, עלו תיעודים המראים מפגינה נפגעת בראשה מירי כדורי גומי. דבר שגרם לעוורנה.

התיעוד ברשתות החברתיות פייסבוק וטוויטר בשבוע האחרון הציג ירי תלול מסלול של גז מדמיע בחללים סגורים כמו תחנות הרכבת התחתית בעיר ואף ירי כלפי ראש של מפגינה. ירי שע"פ גורמים במחאה גרם לעיוורון האחרונה. בתיעודים נראים שוטרים מושכים מקהל בורח מפגינים, והכאתם באלות ובקתות רובה.

בד בבד, הצבא הסיני פרסם בשבועות האחרונים סרטון בו נראה תיעוד תרגיל להשתלטות על מרחב עירוני. מרחב עירוני הדומה ביותר לרחובות הונג קונג. הסרטון פורסם לראשונה בדף הרשמי של כוח המצב של הצבא הסיני בהונג קונג ברשת המיקרובלוגינג וייבו. בסרטון נצפים חיילים יורים עשרות צרורות של ירי, פיצוץ מכוניות, ירי רקטי ותחימת מקומות בגדר תיל. כפי שדיווח המגזין בעבר, כוחות הצבא בסרטון קראו שלטים בהם השתמשה המשטרה ההונג קונגית: "הפסיקו להתקדם או שנשתמש בכוח". בסוף התרגיל, נצפים "מפגינים" מובלים לאתרי מאסר.

במקביל, סוכנות הידיעות "הונג קונג פרי פרס" דיווחה כי קמפיין פרסום בינלאומי למען תמיכה במוחים למען דמוקרטיה בהונג קונג השיק ביום שני (19.08) מודעות למען תמיכה במחאה בעיתונים החשובים בעולם ב-11 מדינות. ביניהם הניו-יורק טיימס האמריקאי ואל-מונדו הספרדי. בהודעה לתקשורת נכתב: "בשם הסדר הציבורי, המשטרה עורכת דה-הומיניזציה למפגינים, קוראת להם 'מקקים' ופורסת אמצעים לפיזור הפגנות האסורים ע"פ אמנות בינלאומיות", והוסיפו כי "מעצרים שרירותיים ורדיפה פוליטית נהפכים נפוצים יותר ויותר. אלו כולן טקטיקות ע"י ממשלת הונג קונג להפחדת אנשיה לכדי שתיקה". 

סרטון של המחאה. קרדיט: FREEDOM HK

ק'יי, פעיל בשנות ה-40 לחייו ובוגר מחאת המטריות ב-2014, אמר למגזין לתוך הלילה: "המשטרה בהונג קונג כבר לא מגנה על האזרחים. הם כעת אך ורק כלי פוליטי", והוסיף: "נראה כי המצב רק מדרדר בזמן שהממשלה שלנו לא עושה דבר על מנת לענות לדרישות הציבור". ק'יי הוסיף כי "כרגע אני מרגיש שאין שוני בין המשטרה לבין הטריאדה (ארגון פשיעה-א"ו) בשל היותם מסוכנים ובשל יכולתם לתקוף אזרחים תמימים".

קרדיט: FREEDOM HK

בהתאם, בשיחות עם מפגינים עלה כי היה שימוש במעצרים ההמוניים בשוטרים סמויים בירי גז מדמיע לתוך חללים סגורים. "לשלטון אין שום רצון לפתור את המצב באמצעים פוליטיים" אמרה אחת המוחות למגזין לתוך הלילה. זאת בשעה שקארי לאם אמרה במהלך השבוע החולף כי למוחים אין שום חזקה בחברה בהונג קונג. מאמר דעה ברשת CNN קרא להתערבות הצבא הסיני בהונג קונג צעד הנתפס כעת כממשי ביותר אך שבטווח הרחוק יפגע בסין.







Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"