אפריקה בעולם תחקירים

תיקון עולם

ישראל מרחיבה את פעולותיה במרכז אפריקה לאחר ביקורו של רה"מ בצ'אד. אפילו בנובמבר שנה שעברה השיקו נציגות כלכלית ישראלית באזור.

סגן שגריר ישראל בקניה, אייל דוד, אמר בריאיון עבור מערכת לתוך הלילה כי הנציגות הישראלית פעילה, יחד עם סוכנויות האו"ם, במגוון תחומים הומניטריים של חקלאות, חינוך, דגה ואף אנרגיה סולרית. השגרירות אחראית על קניה, טנזניה, אוגנדה, מלוואי ואיי סיישל. "רוצים ללמוד מאיתנו בתחום החקלאות. כל שנה שולחים מהמדינות מאות סטודנטים להכשרה בת 11 חודשים בארץ, והם חוזרים ומלמדים את הקהילות בנושאים שונים" אמר דוד, והוסיף: "בתור שליח המדינה זו זכות גדולה מאוד להיות פה ולהיות חלק מפעילות לתיקון עולם". יותר ויותר  ארגונים ללא מטרות רווח פעילות באזור. "בחינוך, בקניה יש הסכם להכשרה דרך מש"ב. בטכנולוגיה, בהתאם להכרזתו של רה"מ ב-2017, נפתחה לראשונה נספחות כלכלית באזור" אמר דוד. הוא הרחיב כי השגרירות תהיה מעוניינת בשיתופי פעולה בתחום הסולרי, המים והחקלאות. "כל דבר מרגש. מספיק לחיצת ידיים חמה. אנחנו רואים בשטח את הפעילות" אמר דוד והסביר כי פעילותם דרך "דברים קטנים או דרך חברות ישראליות. [אנו] תורמים חממות ומערכות השקיה ופתרונות נוספים למוסדות וחקלאים מקומיים". דוד קרא לחברות נוספות להגיע לאזור ולשנות את חיי תושבי המדינות.

דוגמא אחת לשינוי שכזה בא כטכנולוגיית ייצור אנרגיה מפסולת אורגנית שנכנסת כעת לשווקים. זה בהתאם ישפיע על האדם הפשוט ועל קהילות שתדיר חוות הפסקות חשמל ואספקת חשמל לא סדירה.

הכשרה חקלאית. קרדיט: כריסטין אוונאי

מנכ"ל אנרגיה-גלובל, חברת אנרגיה סולרית ישראלית החלוצה בתחום העזרה ההומניטרית באזור במסגרת תכנית יו.אס.אייד האמריקנית, יוסף אברמוביץ' אמר כי הקושי בעזרה למדינות האזור במהותו תלוי בקיום אספקת חשמל סדירה. "אם בתחומי הרפואה, חינוך, עיבוד- היית צריך חשמל", אמר אברמוביץ' והוסיף: "נניח ברואנדה היה 40 אחוזים מתפוקת החשמל ע"י שריפת דיזל, כשחיברו את שדה הפאנלים הסולרי, היתה ירידה של עשרה אחוזים בשימוש בדיזל". גלובל בנו את השדה הסולרי ליד פרויקט חברתי מיוחד שנבנה לאור חזונה של אן היימן ז"ל ע"י רשת אורט. מקום בו דורות חדשים, של הנפגעים והפוגעים של מלחמת האזרחים, לומדים יחדיו ליצירת עולם טוב יותר. השדה עצמו מכסה על ההוצאות הרפואיות של התלמידים.

בהתייחס לקריאת השגרירות לחברות ישראליות להגיע לאזור, אברמוביץ' אמר כי מבחינתו היוזמה מבורכת אך ורק בקיום שלושה תנאים- שהחברות המשתתפות לא תשתתפנה בעסקאות בהן מעורבת שחיתות. שהחברות המעוניינות יגיעו כשותפות מלאות של המדינות ואזרחיהן. בעקבות הפרסומים האחרונים-"יש להפסיק את סחר האמל"ח ללא הבחנה וללא בחינת השימוש בהם".

בהתייחס לחזונו, אברמוביץ' אמר כי מבחינתו "השאיפה היא כוח יהודי בינלאומי לאפריקה. זה השלב הראשון לחשוב מעבר. אולי שייחשב אפילו כשירות צבאי". אברמוביץ' סיכם "לישראל יש את היכולת לעשות טוב ולהיות מעצמת על של טוב באפריקה".

כריסטין אוונאי. קרדיט: כריסטין אוונאי

כריסטין אוונאי, אזרחית קנייתית שעברה הכשרה בישראל, אמרה  כי בעקבות הכשרתה "צורת המחשבה משתנה. הדרך בה אנו עושים דברים. השינוי תפיסתי". אוונאי, מובילה בתחום החינוך, אמרה כי שאיפתה "לעשות שינוי בקניה. אם אוכל להביא ילדים לביה"ס על מנת שיוכלו ללמוד ולחיות בכבוד. החלום הוא להביא את המודל החינוכי הישראלי לקניה". אברמוביץ' אמר כי ישראל אפילו שוקלת לפתוח בנק להתפתחות עולמית בעקבות יוזמה אמריקאית.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"