בארץ תחקירים

שמונה רשויות מקומיות הצטרפו לעמותת שומרי הבית בדרישה למתן צו ביניים לגבי אסדת הגז

המטה המשותף של הרשויות והעמותה עתרו במשותף לבית המשפט במטרה לקבוע צו ביניים למניעת הקמת אסדת הטיפול הקרובה לחוף בשל התנהלות שותפות לוויתן בחיזוי היקף הפגיעה הסביבתית. מנגד, נובל אנרג'י, השותפה בפרויקט, הגישה השבוע בקשה חדשה למדינה להיתר פליטה.

עד כה, בקשתה הראשונה של נובל להיתר פליטה משנת 2016 נדחתה מספר רב של פעמים בשל ליקויים משתנים במידע שהוצג בבקשה. דבר נוסף העולה מהעתירה הם השינויים הכבירים אשר מתבצעים בהערכות פליטת המזהמים מצד נובל. הנתונים מדברים על עלייה במאות אחוזים. העותרות- המונות את מועצה אזורית חוף הכרמל, עיריית יקנעם, מועצה אזורית מגידו, מועצה אזורית חוף השרון, מועצה מקומית זכרון יעקב, מועצה אזורית עמק חפר, מועצה מקומית בנימינה-גבעת עדה ומועצה מקומית פרדס חנה- כרכור הביעו חשש מהפרות חוזרות ונשנות של חוק אוויר נקי והיתר פליטה הניתן לנובל.

בהתאם לבדיקה ראשונית לדעת העותרים, נראה כי הבקשה החדשה חסרה פרטים מהותיים, לא מנומקת, אינה עומדת בדרישות המשרד להגנת הסביבה ובדרישות חוק אוויר נקי וכן תנאי הסף של המודלים בה לוקים בחוסר סבירות קיצוני. בית המשפט קבע בניגוד לעמדת המדינה כי לרשויות המקומיות ולעמותת "שומרי הבית" יש זכות להגיש עתירות נגד מתווה הפיתוח של מאגר לוויתן וצירף את המועצה המקומית פרדס חנה- כרכור לעתירה, שוב בניגוד לעמדת המדינה.

עו"ד אילנה בראף-שניר, המייצגת את עמותת שומרי הבית בעתירה, אמרה בשיחה למגזין לתוך הלילה לפני הדיון ההתחלתי השבוע: "הדיון הוא דיון למתן צו ביניים שיאסור את העברת האסדה למקום מיועד עד שלא מולאו התנאים של המשרד להגנת הסביבה. מטרתנו למנוע מצב שבו יוקם מתקן גדול מאוד 9.7 ק"מ מקו החוף. בשטח של 9.5 דונם ו-42 מטר גובה מעל פני הים", והוסיפה: "העמותה מנסה למנוע מצב שתוקם אסדה, שבסופו של דבר תישאר פיל לבן אם לא יינתן היתר פליטה". החשש, לפי בראף-שניר, הוא שהקמת מבנה כה משמעותי כאבן שאין לה הופכין תיתקע. אז הגורמים המאשרים יתנו ביתר קלות היתרים בשל המצב הקיים.

באתר מועצת חוף השרון נכתב כי ראש המועצה אלי ברכה אמר במהלך דיון לתמיכה בעמותת שומרי הבית: "אני רואה חשיבות בתמיכה שלנו במאבק של 'שומרי הבית' להרחקת אסדת הגז לעומק הים. לאסדה בחוף דור יהיו השלכות בריאותיות על כל תושבי מישור החוף. בסדרי העדיפויות שלנו עומדים קודם כל חיי התושבים והזיהום" אמר ברכה, וחידד: "תפקידנו לשרת את התושבים. לא באנו לפתור את בעיות האכיפה של המדינה או בעיות הביטחון של צה"ל".

בראף-שניר בשיחה עם לתוך הלילה הרחיבה כי "נובל הגישו בקשה להיתר פליטה אבל מה שהסתבר זה שבקשתם נדחתה בצורה מהותית לאחר בקשות חוזרות מצד המשרד להגנת הסביבה וניתנה עליהם ביקורת על כך שהבקשה לא סבירה". כעת, לאחר שבקשת נובל מ-2016 נדחתה, נובל הגישו השבוע בקשת היתר חדשה. לבראף-שניר נודע על כך יממה לאחר הגשת הבקשה ויומיים לפני הדיון בעתירת העמותה והרשויות. "מאוד מפתיע שבזמן כה קצר, פחות מחודש ממועד הדחייה, לאחר שכמעט שנתיים ניסה [משרד להגנת הסביבה] שיגישו את הבקשה כמו שצריך, אנו מטילים ספק במקצועיות ובעמדה של הבקשה". העתירה עצמה היא נגד רשות הרישוי למתקני גז אשר לדעת העותרים צריכים לבטל את ההיתר לנובל עקב אי מילוי האחרונה את התנאים הנדרשים.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "המשרד להגנת הסביבה קיבל לאחרונה בקשה חדשה להיתר פליטה לאוויר מחברת נובל אנרג'י. יצוין, כי המשרד טרם הוציא אישור שלמות לבקשה, והיא נבחנת ונלמדת".

יו"ר עמותת שומרי הבית, יוני ספיר, מסר כי "על אף דחיית הבקשה לצו ביניים, עלו נקודות מעודדות בדיון ביום, התומכות בעמדתנו. אין לנו ספק כי ננצח את המאבק הזה ואסדה בקרבת החוף לא תוקם. טוב יעשו המדינה וזכייניות המאגר, אם יקדימו ויחליטו על דעתן לשנות את מתווה הפיתוח כבר עכשיו, מאשר יאבדו זמן וממון רב ויעשו זאת בהמשך".

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"